AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.429

Har fått 2 felkoder, vilket ska jag försöka lösa först?

jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
Hejsan.
Motorlampan i min 530 -05 lyser.
När jag läser av felkoderna med scantool, så fick jag dessa 2 koder:
P114B
P2196

Jag hittar ingen förklaring till P114B, det närmaste jag kommer är P1140, som är
"P1140 Kommunikation luftmassamätare/spjällägessensor -sannolikhet Ledningar, luftmassamätare/spjällägessensor, motorstyrdon"

P2196 är
"P2196 Lambdasond 1, cylinderrad 1 - signalen fastnat i fett läge Lambdasond, bränsletryck, insprutare, luftintag igensatt"

Kan felen hänga ihop?

När en auktoriserad verkstad läste av felkoderna, så sa dom att det var min ena lambdasond som var trasig, men dom sa inget om ytterliggare en felkod.

Vad ska jag göra? Byta lambdasond och hoppas båda felen går bort?
(Vilken lambda är nr1, cylinderrad 1?)

Eller ska jag kolla upp luftmassamätaren först, ifall det är den som orsakar bägge felen?

Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Om du ändå hade lämnat in bilen på verkstad, varför lät du de inte bara byta sonden? Det är ju ändå deras ansvar att laga bilen och skulle det ha visat sig att sonden inte alls var felorsaken så hade de ju varit tvungna att fixa bilen till samma felsökningskostnad. Sen att delarna ev. hade skiljt i pris är en annan sak.
jn
60
jnse78
BMW 530i -05
Volvo 240 -88
Jag var bara förbi för att få reda på vad motorlampan varnade för.
Dom hade dessutom inte tid att ta in bilen direkt, det var 3 veckors väntetid, vilket jag inte hade tid med.

52
54
528patrik
528 iA touring -98
Jag skulle byta lambdasond först, inte direkt tokdyrt eller svårt. Sedan radera felkoderna och hoppas på att det löser problemet

528 patrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kikar jag på gamla 530 M54 är PO114 inkommande lufttemperatursensor.
Föreslår att du läser av med ett "riktigt" diagnos som ger BMW koder.
Du bör nog kolla upp detta mera noga eftersom både en givare och Luftmassemätare som är felaktiga eller ger felaktiga värden ger indikering med fel från lambdasonden eftersom den hamnar utanför sitt arbetsområde där den inte klara av att reglera, det bytts alldeles för många lambdasonder i onödan pga bladningsfel, pga tjyvluft eller givarfel .
Men börja med att se till att få dom raderade så lampan slocknar.
Kör man bilen uppkopplad med livedata kan man direkt se lambdasondernas funktion samt givare om de ger rimliga värden emot den dokumentation som finns.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.