AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.856

BMW 750 byta till manuell låda ?

LJ
23
LJB
525i 24v -91
Jag kan tänka mig att lådan är i klenaste laget.. Men min undran är:
Vilka andra MANUELLA växellådor från bmw passar ?
Går det att få det genom SBP ?
Nåt man "bör tänka på", tex vilken koppling etc ?

Såg en 750 på Blocket under 5k..
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Eftersom det aldrig byggts en 750 med manuell låda lär det vara svårbesiktigat (omöjligt)
Enda svänghjulet som passar rakt av kommer från 850 med manuell låda, och dom är inte lätta att hitta, men där finns då också den enda lådan som passar rakt av.
Sedan måste du byta styrbox till motorn för att den skall acceptera att det inte finns en automat.
Alltså:
Skall du få igång bilen snabbt och enkelt tar du ner automaten och byter lameller i den, sedan upp med den igen och kör.

Om an vill rejsa skulle jag kuna tänka mig att bygga om till en TH350 automat från Chevrolet, där finns mängder med förstärkningssatser och trimkit så dom tål massor av vridmoment. Då går det fortfarande att besiktiga (om inte besiktningsmannen är både kunnig och kinkig), men man måste fortfarande lura elektroniken lite...

/Mats J
Visa användare
422
da_loof
BMW 750iA 1989
Bekant till mej har satt en 260låda från en 735i med adapterplatta mot v12an minns inte vilket svänghjul han åkte med.
Den bilen funkade som bruksbil i 4år utan "problem"

Ang. boxar så behövs bara "getribe" kabeln från vxlådan jordas (så motorn inte går in i nödprogram pga växel problem) och i övrigt går bilen bra utan styrdonet för lådan.

Mvh //M(arkus)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.