AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
55.786

Prestanda 0-100 för 325iA-09

Sida 1 av 3
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Nu har jag testat prestandan på 325:an.
Jag körde 4 race med olika förutsättninga och fick följande resultat.
Race 1-2, sportläge på automaten, DSC inkopplad, AC igång.
1:a 7,45s
2.a 7,55s
Race 3-4, sportläge på automaten, DSC urkopplad, AC avstängd.
3:2 7.014s
4:a 7.12s
Bilen har bara rullat 130 mil och det sitter 19 tum monterat.

Mätapparatur: Racelogick.

//Stefan
Det var ju ganska bra siffror för en bil som endast rullat 130 mil hittills.
Undrar om det är AC:n eller DSC som är den större boven vad gäller acceleration?! Kanske borde ha testat med;
DSC: på, AC: på
DSC: på, AC: av
DSC: av, AC: på

Då hade man kunnat se var den största begränsande faktorn ligger.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Chris87:
Ska testa några fler repor under morgondagen.

Jag visade en av mekarna på Autopartner resultatet och han tyckte det var bra siffror för en så färsk bil med automatlåda. Jag har gett mig fan på att komma under 7s så vi får se i morgon.

//Stefan
Tror inte att det är AC:n som gör 0.4-0.5s.... Troligen är det som på min 330i -03. DSC:n kliver in vid växlingen 1:an till 2:an (minimalt med hjulspinn, man hör det inte) och man tappar effekt & tid.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Hur får man till en optimal start med automaten?

Tycker att 325:an är riktigt rapp i startögonblicket jämförelsevis med min tidigare 335d.
Den fixade dock samma repa på 5,84s och så skiljer det ju en hel del i effekt.

//Stefan
Har inte testat med automat. Men går det inte att "bromsa fast" den, lägga på lite gas och sen släppa upp? Antar att den "segar" iväg nu utan hjulspinn?

Är sugen på en egen performance box, ska nog köpa mig en. Köpte du från Mindation.com?
det som jag tycker mig finna snabbast är att bromsa fast bilen och varva upp motorn till 1300-1400 varv sen släppa och ge fullt då slipper du de lilla "sega" i början.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Spännande läsning eftersom jag också har 325iA! Vågar man hetsa motorn så redan? Jag varit lite försiktig först 100 milen men den känns bättre än förväntat. Min förra 120d gick på ca 7 blankt med Promotech-box.

Vadå Performance box?

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Sahlback:

Jag resonerar som min gamla polare som både är en erfaren tävlingsförare och instruktör.
Inte kör du in en tävlingsbil i några hundra mil efter att du har renoverat något. Utan det är pang på från start. Hans resonemang är att stå på för fullt redan från start, då går bilen som bäst. Vad som är rätt eller fel törs jag inte säga men mina bilar har dokumenterats och alltid gått bättre än genomsnittet.
Jag brukar ta det lugnt de första 10 milen sen kör jag som vanligt dvs drar motorn till rödmarkeringen när det behövs.

Jag hörde att en M3 e90 motor får gå i stort sett på maxvar under 8 timmar innan den lämnar fabrik. Så det spelar egentligen ingen roll om du har varvat till 4000- eller 6000 under inkörningen.
Det viktigaste är trots allt att man byter alla vätskor och filter efter några hundra min för att få bort ev restprodukter om man är noga.

Jag har en Wortech kompressor liggande i garaget, kanske det är dags för montering. Jag hade den på min gamla325i e46 tyvärr inte bränslefjämjande men riktigt roligt.

//Stefan
ni
17
nille
320dGT Xdrive-16
Kul med lite prestandasiffror som rör lite motorsvagare bilar.Det är ju annars bara M-bilarna man läser om.Testa gjärna lite andra intervaller också.
AC'n brukar på de flesta bilar deaktiveras automatiskt vid fullgas för att erhålla max prestanda. Vet ej om det är så på BMW men skulle tro det. Således ar det DSC som är boven i dramat...

Att bromsa fast och stalla upp ger säkerligen nån tiondel!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
nille:
Då testar jag 0-200 när jag får möjlighet.

//Stefan
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Slänger in en prestanda fråga som är lite offtopic:

Visst borde nedcabbat öka luftmotståndet en del? Har inte hört mycket snack om det dock.

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Re
66
Respek
Japanröd 325i -05 E90
Honda CBR 600 -99
Imponerade för en såpass ny 325a med 19". Får väl ta och klocka min 325i 05:a på 16" när jag får tillfälle. :)
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Respek: Den har 2,5 litersmotorn va?

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Precis som "Respekt" antyder är boven 19"-hjulen. Byt till vettig storlek så tjänar du både tid+pengar.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Då alla nyare och de flesta äldre automatlådor har ett inbyggt varvstopp vid ca 2500 rpm - 3000 rpm, så är det bara att stå på bromsen och bygga upp varav till 3000rpm och släppa! Jag garanterar dig en 6.90 tid med DSC och AC urkopplad!

Tanka V-power, fäll in backspeglarna, silvertejpa motorhuv samt grill, ta ut allt onödigt i bilen ät inte frukost och sitt i kalsongerna för en låg 6 sek tid =)=)
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Ok för att sitta i kallingar men aldrig ett par 16"-fälgar.

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Haha helt rätt.

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Sahlbäck: Läste i nya Automobil att Bentley GTC Speed gör 321 km/h med taket uppe och 314 km/h med taket nere. Visst skiljer det alltså men det lär blåsa i nacken i båda fallen ;-)

--------------------------------
//Lövet
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Ja nercabbat borde ju "bromsa" en del. Tänk att åka 314 med taket nere! Måste ju blåsa orkan! :)

Min nya BMW Cabriolet:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.