AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.937

TJUVSTRÖM m5

Visa användare
142
luis
BMW M5
HEJ. har lite problem med min M5 E39. antingen drar bilen ström eller så är det generatorn som inte laddar för batteriet köpte jag för 2 veckor sedan hos bmw. bateriet är död efter 2 veckor redan och det händer när jag inte kör bilen på 2 dagar. har ni några råt på hur man kan lokalisera felet alltså hur man kan mäta tjuvström och mäta om generatorn funkar!! väldigt tacksam för alla svar!!

Mvh Luis

kan du inte se i färddatorn om generatorn laddar? för mig att det går iaf.. annars får du väl mäta med en multimeter..
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Beroende på årsmodell och vilken utrustning du har på bilen så finns det några fel som kan uppstå på bilarna som gör at dom drar tjuvström och aldrig går ner i sleepmode. Om du har originallarm i bilen så kan kupe`skyddet vara en felkälla. Ett annat är att CD växlaren liger och läser av dina skivor hela tiden och aldrig stänger av sig när du stängt av och låst bilen, sedan så har du Klimapanelen som hela tiden ligger och läser av innertemp och aldrig bryter ner bilen till sleepmode. Ta en amperemätare och mät tomgångsström, är den för hög börja ta ur säkringar en åt gången till slut hittar du den förbrukare som drar tjuvström. Lycka till
Visa användare
142
luis
BMW M5
tack för alla svar verkligen! bilen har original larm. håller på och laddar batteriet nu och imorgon skall jag ut och mäta strömmen men undrar hur man mäter strömmen! skall man vänta tills bilen går i sleepmode och hur lägger man multimetern?

Visa användare
142
luis
BMW M5
skulle testa o mäta tjuvströmen idag men min multimeter verkar inte mäta ström, spänning går bra men strömmen reagerar den inte på. kan det vara för lite kontakt med batteriet? har någon nån ideé hur man gör med biltemas multimeter.

Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

luis
Ta bort minuspolen, mät mellan batteriets minuspol och minuskontakten. Ställ in multimetern Ampere, lågt värde.
Ev. får du flytta kablarna på Biltemas mätare för att mäta Ampere. De brukar ha separata uttag.
Ta ur säkringar för att konstatera vilken som "läcker".
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
luis; spänningen mäts parallellt, men strömmen mäts seriellt.

/Jonas
läs denna manual (sid 8)

Länk

här hittade jag en annan tråd om tjuvström och Biltemas multimeter:

Länk
Visa användare
142
luis
BMW M5
tack för hjälpen!! gjorde så innan jag frågade men hände ingenting!! ska testa igen med nya säkringar!!

co
16
coop
Bmw m3 3.2 smg
kolen kanske är dåliga i generatorn ?
vad har du för ström när bilen är på ? mellan +och- på batteriet , ska ligger runt 13.7 eller runt 14, ligger det runt 12, så kan du vara säker på att det är kolen eller generatorn över huvud taget ,
Visa användare
142
luis
BMW M5
när jag testade den så låg den på 15 V så generatorn laddar!! då hade batteriet inte sbiliserat sig den var nyladdad!! men spänningen ökade när bilen var på iaf

Visa användare
142
luis
BMW M5
batteriet död igen!! satta mig i bilen i över en halvtimme utan att röra något och hörde fläkten fortfarande som om det vore en motorcyckel från 200meters håll som gasade i 3 sekunder och sen av o sen igen varierande sekvens!! tror att fläkten spökar när den har lust!! va tror ni? är det normalt att fläkten ska va på hela tiden så där!!

tack för all den hjälp jag fått!!
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Tråkigt att det bråkar, du kanske redan har läst lite trådar redan? Kolla:Länk samt slutet på Länk eller Länk Hasso förklarar lite om sleep-mode i slutet på Länk.
Hoppas du fixar det!
Visa användare
142
luis
BMW M5
tack för länkarna!! tog ut effeksteget och den såg inte så fräsh ut, vet inte om det har någon betydelse. ska visa bilder snart!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.