|
|
|
|---|---|
|
Hej igår satt grabbarna i bilen då sjönk bakdelen så däcket skrapade i hjul huset. detta är tecken på stätdämpar byte va. Jag har nya stötdämpare känner ni som kan byta billigt. BMW är kvalite shoo!! | |
|
Hur många satt där bak då? samt vad har du för fälgar? Tog det i hela tiden,eller bara vid ojämnheter? |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
? Såvida man inte har nivåreglering så är det alltid fjädern (inte stötdämparen) som avgör "ride height" (något som många blandar ihop). Att få däck att skrapa i hjulhuset där bak är inga problem - det kan man göra med i princip vilken bil som helst. Du måste beskriva scenariot mer detaljerat för att få någon hjälp, de frågor som Haas ställde är mycket bra och är i princip det vi behöver veta för att börja kunna ge råd. |
|
Fortsätter i generella ordalag. Med original fälgar kan bilens fjädring gå i botten utan hjulen tar i. Eftermarknadsfälgar har sällan rätt offset, målet är oftast bara att det skall se snyggt ut d.v.s. hjulen långt ut nära skärmkanten. Med sådana fälgar kan det ta i vid nerfjädring, speciellt med "grabbarna" där bak. Med dåliga dämpare som har sämre tur och returdämpning blir fjädringsvägen längre vilket bara ökar risken för att det tar i. Sänkfjädrar, ja då är vi närmre redan från början. Personligen tycker jag det är fel att vara beroende av hård fjädring/dämpning och samtidigt förlora en del användbar fjädringsväg bara för att hjulen skall slicka skärmkanten. Om det skapar i före fjädringen når botten kommer det alltid att finnas någon situation där det skrapar i oavsett fjäder/dämpare. |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bra generell summering. Dessutom var jag något slarvig i mitt uttalande om "ride height". Den "statiska ride height" (typ när bilen står still) är enbart beroende av fjädern (såvida inte nivåreglering finns). Den "dynamiska ride height" (typ när bilen kör över ojämnheter) är beroende avbåde fjäder och dämpare. Precis som AKN säger så kan en dålig dämpare orsaka längre fjädringsväg då dämparen är den enda komponent som reducerar fjädringsrörelsen och är denna dålig brukar det vara i form av sämre tur och returdämpning. Fjädern är främst till för att ta upp stötarna så de inte forplantas in i karossen (den lagrar rörelseenergin så denna energi inte går in i karossen) och dämparen är till för att dämpa denna svängningsrörelsen (den omvandlar helt enkelt rörelseenergin till värme och ser till att karossen inte fortsätter svänga upp och ner efter man kört över ett gupp). I princip är det ett vanligt så kallat fjäder-dämpare system. |
|
Hej det satt 3 normalstora personer. Jag har 215/45-17 däck Den tog i hjulhuset när jag svängde vid ojämnheter på vägen. körde inte långt bara för det. så ni tror det kan vara fjädrarna. när det är ingen som sitter i den där bak alltså så ser den ganska sänkt ut. den är sänkt från början. |
|
| Tycker inte att det låter som något fel på fjädrarna utan att du har fel offset på fälgarna! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.