|
|
|
|---|---|
|
Alltså jag är inte sån som stirrar mig blind på miltal. det enda jag vill veta är om det är nån dyr reparation som väntas vid de miltalen?? eller om något känt som brukar ge upp då.. kollar på en 528 manuell som snart passerar 20 strecket,,, | |
| Vattenpump, kylare med expansionskärl är väl sånt som är rejält på slutklämmen om de inte redan är utbytta förstås. Kylarens botten brukar bukta ut när det är på gång. | |
|
Det är knappast något som ger sig som regel bara för att bilen har passerat 20000 mil. Beror på vad som är bytt innan och hur bilen är skött/körd. Är inga slitdelar bytta kan du vänta dig att fräscha upp det mesta. En seriös E39 som ägts av en person som inte snålat in på den är "knappt inkörd" på 20000 mil men å andra sidan kan en E39 vara helslut vid de miltalen om ägaren bara kört och inte brytt sig om att underhålla bilen. Jag hade läst begagnatguiden och kollat om alla de svaga punkterna är åtgärdade. Jag tänker främst på kylsystem, bromsar, dämpare, bussningar, vibrationer osv. Är något inte åtgärdat så hade jag räknat in det som en utgift inom en snar framtid även om det fungerar. |
|
| jag har en 530-01 manuell som gått 24000 mil har bytt följande sedan -03 bilen hade då gått 13000 mil (broms abs modul) ca 7000 kr tror att det heter så ,lägesgivare till vindrutetorkare,bägge vanos givarna, annars är den orginal har inga glapp någon stans. bakaxeln kan kännas lite stötig ibland har kommigt på senare tid har även fått lite viberationer runt 110. bilen har inte m-chassi ska montera nya däck nästa väcka hannkook 215-55-16. bilen har luftfjädring. och är exklusivutrustad allt funkar perfekt. det finns ingen snyggare och roligare kombi med samma ålder och effekt enligt min mening. maskinelt är den ju hundra%. syrran har en merca 270cdi-01 bromsarna bak bekar i hop varje år växellådan har rasat en gång vid 17000 mil (automat) hon har fått byta fjädrar i framvagnen +vissa bussningar på bilen vid ca20000 mil och ROSTBEKÄMPAT den flera gånger på garantin (bara en gämmförelse. mvh | |
|
Jag skulle titta lite mer noga efter >>>bakskivornas skick+handbromsens funktion.. Sedan så multiremmens skick inkl spännaren + v-pump, termostatens funktion(dvs kolla att tempmätaren går "till mitten" ganska så snart efter en start..). Stötdämparna fram är säkert på G om det inte är bytt...bak kan det också vara dags kring 20000mil. Annars koll av "det vanliga" på en begagnad bil.. Mvh Janne. |
|
|
20 000 mil!! Då är i stort sett hela bilen utbytt, de flesta bussningar, ac, kylare, vattenpump, de flesta slangar, bränslepump, nivåregleringen, zenonlampor,skumma elfel pga konstiga kabeldragningar, absgivare, kamgivare, vevgivare, all rost kanske är fixad på alla dörrar, tanklocket(fågelbadet) bakluckan, huven mmmmm. Jag tror inte det är farligt att köpa en E39 som gått 20 000mil. Synd att inte resten av bilen har en så hög kvalite som drivlinan i bilen. |
|
| ojdå min är fullservad det ända jag gjort utanför servis är bytt vx och bakaxel olja vid ca 23000 mil och vad det gäller bromsarna så har dom alldrig strulat eller kärvat i hop allt beror nog på hur man kör . En förare som kastar i växlarna och bromsar sej över vägbulor och trotoarkanter ( istället för att bromsa innan) kan säkert förkorta livslängden på bussningar och fjädrar. Sen brukar jag ju hissa upp och spola min bil på en mack där dom har lyft på vinterhalvåret några gånger det kanske sparar bilen lite det kommer ju mycket skit från hjulupphängningen och bromsarna varje gång | |
| Som vanligt vid dessa frågor, provkör den noggrant och bilda dig en uppfattning. Finns inga bestämda miltal för när saker går sönder. | |
|
suveränt gubbar,, en OT fråga ,,, är alla -99 dubell vanos?? éller finns det undantag,,,?? |
|
|
Vet inte exakt när det kom, men min som var tillverkad 01/99 hade det i alla fall. ______ Foto Länk |
|
|
Dubbelvanos introducerades 09/98 på samtliga sexcylindriga motorvarianter som årsmodell 99. Motorkoden fick då tillägget TU. Alltså M52TU. 540 fick då enkelvanos. Vet dock inte om 535 fanns kvar då. |
|
|
okej, då kan jag alltså kolla på sena 98:er också,, utöka sökutbudet,, =) tackar |
|
| Så länge bilen är tillverkad 09/98 och framåt så är det en 99:a. Årsmodell 98 hade inte dubbelvanos. | |
| se upp med importbilar jag har hittat flera som anges som 99-00 med enkelvanos i tyskland. Såg detta när jag letade efter en 728-99 och framåt då jag ville ha dubbelvanos. | |
| hur kan man veta tillverkningsdatum??? utan att fråga ägaren?? | |
|
Ta reda på regnumret och mata in det på www.mekonomen.se . Där får du fram chassinumret, ta de sista 7 siffrorna i chassinumret och mata in de här: Länk Tillverkningsmånad skall framgå i ett fält bland annan info om bilen. |
|
| tack så mycket,, nu ska det letas bil =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.