AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
435

olja i bmw 745i 84a

jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Jag råkade för en tid sen ut för turbo ras precis efter jag bytt olja till castrol helsyntet

De flästa jag pratar med säger att det berodde på oljan... dvs att det lätt blir så när man häller helsyntet olja i en gammal motor

Så då undrar jag vilken olja jag ska använda

antar att det blir bäst med nån mineral olja?
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Va skumt det låter...
Skulle det alltså kunna bero på oljans rengörande egenskap som lösgjorde en massa skit?

Jag kör castrol helsyntet i motorn och den funkar finfint.
Kan du inte berätta hur bilen kändes när turbon rasade, före efter liksom.?
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Innan jag bytte till castrol helsyntet kunde man inte höra turbon alls

efter första bytet så började turbon vina lite

bytte olja igen efter 50 mil eftersom jag inte visste hur länge sen den var bytt

2 mil efter det andra bytet började turbon även "rassla" och svara sämre ... vid full gas laddade den fortfarande med det lät helt enkelt jävla ILLA

säkert div avlagringar i motorn som lossnat och hamnat i turbon
E23
Frågade Aros Autovad dom rekomenderade till min bil,
castrol helsyntet 5W 40

Aldrig över 2000 rpm !!!
Ett litet inlägg i debatten bara....
Rengörande tillsatser har funnits i oljorna i många år, det där med igensättandet av kanaler vid byte till syntetolja är en myt.
Visst är det konstigt att turbon rasar i samband med oljebyte, men konstigare saker har inträffat.
En annan sak som kan vara bra att tänka på, min 745-81 har ingen vattenkylning av turbon, vat ej om din har det.
Har man ingen vattenkylning är det förenat med livsfara för turbon att köra hårt och sedan stänga av direkt, tex snabb landsvägskörning. Oljan koksar i kanalerna av värmen som bildas på grund av att oljan slutar att cirkulera.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

På just turbomotorer är det en fördel att använda sig av högkvalitativa helsyntetoljor(dels då som det redan skrivits pga trånga smörjkanaler till turbon)och att en dålig olja koksar relativt snabbt i dessa kanaler..

Så ditt problem med haveri på turbon pga oljebytet KAN bero på användandet av sämre olja och/eller långt bytesintervall och misskötsel av vagnen överhuvudtaget,är det så??
Fråga tidigare ägaren hur ofta han bytt olja tidigare.
Misstankar om tvivelaktig service for genom skallen när jag läste detta.

Mvh Janne.
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Service boken är full man jag tror bilen har stått i långa perioder... sånt kan spela in antar jag

Nu har jag iaf köpt castrols bästa mineral olja 5w 40

Hade säkert gått lika bra med castrols syntet olja men jag tar inga risker

Inte billigt med ny turbo... så jag har inte alls lust med ytterligare ett ras
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.