AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.128

Underlig Automat låda på en 540ia touring -00

Th
25
The_Guard
540ia Touring -00
Min automat låda i bilen beter sig lite udda tycker jag.

när man ligger å kör i 70-80-90 så känns det som den vill växla upp men orkar inte så den "gungar" lite. lika så låter det som en "motor" till ac vid dom hastigheterna nere vid golvet på passagerar sidan fram?

nån som har nån ide vad som försegår?

sen kan den fastna i sport läge ibland även fast man flyttar spaken, för den vill inte växla vid "normala" varv utan bara höga tills man vrider av nyckeln och startar då är den tillbaka till noll igen.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Lådorna är adaptiva och verkar kunna lära sig en del dumheter som den tror är rätt. Ett av minnena varar i 10-15 sekunder. Har du kört sportigt så ligger det kvar en liten stund, "tills föraren lugnat ned sig", eller fortsätter med sportig körning. Detta kan den göra även i normalläge.

Vet inte hur det är med din, men en del lådor tar också hänsyn till motortemperaturen, d.v.s. den växlar annorlunda när motorn är kall.

Det andra minnet bygger förmodligen på Statistisk ProcessStyrning och matematiken som ligger bakom det.

Det du bör göra som första åtgärd är att koppla bort batteriet en stund. Sätt gärna ihop kablarna med varandra (naturligtvis med båda kablarna bortkopplade från batteriet), då nollar du minnet. Även motorstyrningen, radion m.m. åker med på denna reset.

Kör sedan igenom bilen genom hela registret. Det kan ta flera dagar innan den är hyggligt klar med teachingen.

Oljudet på passagerarsidan, säker på att det har med lådan att göra? Känns mer som ett hjullager eller kanter på bromsskivan. Vindbrus runt rutan? En list på sned? Innerskärmen? På min E39 hade en sten hoppat upp och knölat till bromsskjölden. Fick ta av bromsskivan för att se det.

//Mikael
Th
25
The_Guard
540ia Touring -00
jao men den fastnar ju i "sport" läge, spelar ingen roll om jag kör 10 mil lugnt så är den kvar.

men att den ligger å små rycker å drar mellan 4-5 känns knas, det brukar att funka att lägga i 5an manuellt.

är rätt säker på att det inte är en broms sköld iaf, ljudet låter som en el motor som försöker justera sig å jag hör det på höger sida när jag kör en viss hastighet typ runt 90-100km/h timme med och utan farthållare i.

kan det va abs enheten eller anti-spinn eller nått som gör det där ljudet för jag har en felaktig abs givare så abs och anti spinn kopplas bort då jag kommer upp i 50km/h????
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Har du samma rulldiameter på samtliga hjul ? Automatlådorna är ruskigt känsliga, om t.e.x bakdäcken är slitna medan framhjulen har bra mönster så tror antispinnsystemet att bakhjulen spinner och blir därför ovillig att växla.

528 patrik
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Hmm. Börja med att få ordning på ABS-givaren och att hjulen har samma omkrets. Nolla sedan minnet med batterikablarna.
Återkoppla gärna hur det går.
Th
25
The_Guard
540ia Touring -00
däcken är så gott som nya runt om.

skall fixa givare till veckan så vi får se om de blir bättre.
Th
25
The_Guard
540ia Touring -00
bilen har nu varit in på verkstad och fått ABS givaren bytt.
felet är kvar men istället för att den stänger av abs å anti spinn efter en viss hastighet så slår den av direkt då bilen startar :(

Misstänker att ABS enheten måste skickas in på reparation.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Nollställt minnet?
Th
25
The_Guard
540ia Touring -00
hmm vet inte om dom gjorde det....'r det bara att koppla bort strömmen i 30min eller?
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Ja, sätt helst ihop kablarna med varandra (när de är borta från batteriet!).
Th
25
The_Guard
540ia Touring -00
dom hade nolla felkoderna men dom kom tillbaka direkt.

Vänsterframhjul har onormal hastighet stod det.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Ett tips...
Om du behöver reparera ABS-enheten så kan du skicka den hit:
Länk

Ingen omprogrammering krävs.

Mvh Håkan
Th
25
The_Guard
540ia Touring -00
tackar tackar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.