|
|
|
|---|---|
|
Tänkte byta oljan i växellådan på en 750 -88, har börjat med att tömma tråget och byta "silen" och hälla i ca 3 liter ny olja, men sedan ska man ju byta resten oxå:) Hittade en sida på nätet med lite bra info men inte fullständig...har hört att man ska skruva loss ena kopplingen till kylet och sätta igång motorn och sen stå och fylla på olja samtidigt som man tappar ur tills det kommer ny "fräsh" olja där man tappar ur. vilken koppling är det man ska skruva loss isåfall?Länk | |
|
Klippt från molle325: "Byte av all olja vid ett tillfälle tex flush kan göra att partiklar lösgörs under tiden först efter bytet pga den fräscha oljans högre koncentration av detergenter (rengörare) om lådan har gått långt sen oljan kom i. Då är det bättre att byta i etapper." "Det förekommer titt som tätt att en låda som gått långt och inte fått oljan bytt på länge kan börja växla sämre eller tom rasa efter ett oljebyte. Ju längre lådan gått utan byte desto större sannolikhet tycks det vara att något kan hända efter bytet. Att den kan växla sämre beror på att när den nya oljan med fräscha detergenter (rengörare) kommer i lådan börjar de lösgöra gammalt slam från väggarna (som ansamlats just pga av att den inte bytts på länge) vilket får växlingsventiler att arbeta sämre. Eftersom slammet börjar lösgöras sakta med tiden först efter bytet blir det kvar i lådan och man kan ha mer slam som cirkulerar runt i oljan efter ett byte än före bytet. Vi har nog uppfattningen att man kan få ut mer slam genom att byta 3 ggr var 500e mil istället för att byta all olja vid ett enda tillfälle. Då hinner inte slammet lossna och lämna lådan. Att en långt gången låda i slutet av sin livstid kan rasa efter oljebyte beror på att den nya oljan inte har samma friktionskoefficient som den gamla oljan som innehåller lossade fibrer från lamellerna. Förändringen kan vara tillräcklig för redan slitna lameller (dessa badar i olja) så att lådan rasar en tid efter bytet. Oljebytet kan alltså tidigarelägga ett ras som iof ändå skulle ha skett snart i vilket fall. De flesta som jobbar med automatlådor har ett antal ggr sett ras på +30000 mil lådor en kort tid efter byte. Så länge en låda på 32000 mil som växlar bra utan störningar och oljan är felfri och man inte vet när den byttes sist, skulle jag avvakta byte och särskilt flush. Jag skulle istället bytt filter, rengöra magneter och tråg. Beroende på hur det ser ut i botten på tråget skulle jag byta allt från ingen olja (alltså köra tillbaka samma olja igen) om den ser ok ut, till som mest byta oljan i tråget om den såg sämre ut. Jag skulle sen kolla kvaliten på oljan regelbundet (inte luktar bränt) i påfyllningshålet och vara vaksam på om växlingsstörningar uppkommer." Mvh |
|
|
Jaha, då vet man vad som hänt med min låda i 735:an Efter oljebyte så vägrar lådan växla till 2:an, endast 1:an och back fungerar. Oljan ur lådan var riktigt svart, men inte bränd.. bränd olja luktar extremt, detta lukta ingenting.. Men tyvärr är gamla oljan slängd och tyvärr måste lådan rengöras innan man får fart på det hela igen.. Tipps på hur man gör det utan att slita ner hela lådan? |
|
|
Tack för ett mycket detaljerat svar rob! men....min låda (och bil) har bara gått ca 11 000 mil och anledningen till att jag ska byta oljan är att den växlar ryckigt, liksom slår i växlarna, och de ä ju inte så kul på en pedantskött e32 som har gått så lite:( så jag tänkte ge mig på en såndär "flush" men måste erkänna att jag blev lite tveksam nu när jag läser ditt inlägg.... Kanske är bättre att göra som "molle325" skriver och byta domdär 3 litrarna i tråget lite då och då, istället och hoppas att de försvinner tillslut..... tacksam för fler synpunkter. //Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.