|
|
|
|---|---|
|
Besökte då besiktningen häromdagen med min kära 850. Bilen har inte körts på c:a ett år, jag har hållit på att fixa med diverse småsaker för att få den körklar. Har haft den ståendes med full tank, och efter att ha startat upp den så körde jag raka spåret till bilprovningen. Fick nedslag på för hög co-halt!? Besiktade den förra gången i mars -08 och då var det inga problem. Är det någon som har någon har något tips eler någon idé vad jag ska göra för att få ner co-halten? Från 1000rpm och mer så är halten "normal" men på tomgång c:a 500 rpm så ligger den på över 200. (Ska vara under 100). Bilen har alltså stått stilla i c:a ett år... Mvh Peter | |
|
Körde bes.mannen bilen en runda precis före avgastestet? Om inte begär att han/hon ska göra detta. Det kan göra en enorm skillnad. (Tomgångskörning räcker ej). De flesta, men kanske inte alla på bilp. känner till detta. Byt dessutom olja innan. Kör så det ryker |
|
|
Jo, jag körde själ en runda innan besiktning. Jag vet att det ibland har effekt. Har inte prövat med att byta olja! Lite nyfiken på hur det ska ha inverkan på avgasvärdena? Mvh Peter |
|
|
Nu har jag lusläst många inlägg här på forumet och ska vidta åtgärder som jag klarar på egen hand till att börja med och hoppas det ska hjälpa :-) /Peter |
|
|
Vet inte varför det påverkar, men att det gör det. Men det räcker inte att köra innan bes. utan direkt i anslutning till avgastestet. Om mina värden inte varit ok brukar besiktningsmannen själv säga att vi får köra en runda och sedan har värdena varit ok. Kör så det ryker |
|
|
En tumregel är att varmköra riktigt innan bes..... De som har/haft M-bil vet att det tar längre tid för oljan att bli varm i förhållande till kylvattnet. En tur på 2 mil som avslutas med någon toppvarvsdragningar är brukligt för mig. Olja skall alltid bytas innan avställning. Gör en service med oljebyte samt stift/rotor/fördelarlock. Kostar inte mycket och är inte besvärligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.