|
|
|
|---|---|
|
Hej, mitt ljud är ganska slut i 535:an och skulle behöva bytas. Frågan är då om detta är en enkel procedur om man väljer högtalare liknande original? Behöver inte ha något extra utan så nära standard som möjligt. Koaxial antar jag att det är överallt? Andra tips? Är inte alls kunnig inom detta ämnet så ta det lugnt :) Mvh | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad blev det? Funderar själv på att göra samma sak i min E34 535i (håller på att byta inredningen så högtalarsystemet får sig en översyn samtidigt). Vad jag förstått (har bara standard ljudpaket) så sitter det fullregister 5.25" högtalare i kickpanelerna och i hatthyllan. Sen sitter det typ 2.5" (är dock lite mindre än 2.5") diskanter ovanpå instrumentbrädan. Vad jag förstått finns inget direkt delningsfilter till dessa utan det sitter bara en kondensator i serie till varje diskant - någon som vet säkert? Först måste jag nämna att jag endast är ute efter en vanlig lösning utan några större krav på perfektion. Jag vill inte ha någon ghetto blaster, delta i någon db drag tävling eller jaga det perfekta ljudet. Vill bara spela blandad musik i normal nivå (jag kör bilen bland andra medtrafikanter - vill jag höra hög musik går jag på en WASP konsert) utan att några större missljud uppstår. Egentligen så är jag ganska nöjd med nuvarande ljud i min bil. Det är dock inte original. Idag sitter det större högtalare (några MB Quart av någon modell - ska kolla upp exakt vad det är) på kickpanelerna fast de är monterade på utsidan och det vill jag inte ha. Antingen försöker jag montera dem på insidan (med hjälp av adapatrar) eller så letar jag efter nya 5.25" koaxialhögtalare. Där bak vet jag inte vad som sitter. Gissar på originalhögtalare. Frågan är hur bra/dåliga original BMW högtalare är? Har ett par liggandes. Men hur bra/dåliga är dem? Eftersom dessa är snart 20 år gamla så kanske även de billigare 5.25" (prisklassen 300-400 SEK) ger en klar förbättring? Är det någon vinst med att ha samma typ av 5.25" högtalare fram som bak? Eller ska man lägga lite mer pengar på högtalarna fram och mindre på de där bak? Något man behöver göra med utrymmet bakom 5.25" högtalarna i kickpanelerna? Sitter en liten kupa i plast/tyg där nu. Ska man se över diskanterna? Hitta några bättre? Behöver man se över "delningsfiltret"? Eller fungerar det med att köra med en kondensator i serie (som jag gissar det sitter original)? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.