|
|
|
|---|---|
|
Hej och tack i förväg för era svar! Jag vet att ni är extremt duktiga på att ge bra svar på denna sida och jag har letat efter inlägg som liknar mitt fel och jag hittar snarlikna men inga som är 100% som mitt fel. Problemet är att min 328 -99 känns ovanligt svag och vid tung gång eller vid kraftigt pådrag så har den en tendens på att döda en eller flera cylindrar (vet ej om det bara är en) vilket leder till att motorn skakar kraftigt. Har precis bytt tändstift och luftfilter utan skillnad och jag har även sprutat startgas runt slangar utan något ökat varvtal. Bilen går i övrigt ganska bra vid normala varv (runt 2000-3000.) Jag känner även att effekten dör ut kraftigt efter ett tag när jag gasar på (långt innan varvstopp.) Om någon har någon aning om vad problemet kan vara, vänligen svara så fort ni kan! Tack! | |
|
Skakar den på tomgång så kan det vara så att du har problem med en /flera tändspolar. Enklast att lokalisera vilken är att låta motorn stå på tomgång medan du kopplar ur kontakterna till tändspolarna en efter en, finns det någon kontakt som inte resulterar i förändrad motorgång när du kopplar ur den har du hittat felkällan. Hör av dig efter du provat detta så prövar vi nästa sak! |
|
| Låter som en tändspole har gjort sitt. | |
| Tack för svaren! Problemet är att den inte skakar på tomgång om jag inte kört innan, men det kanske inte spelar någon roll? | |
| Jag gissar också på Tändspolen eller så kan det vara Lambdan oxå den verkar ju gå fint på tomgång annars..eller vad sägs? | |
| Ja, den går fint på tomgång. Inga konstigheter där, så vida jag inte ställer den på tomgång efter en rundtur då en cylinder dött. Kan man på något sätt kolla om det är lambdan som är trasig utan att byta ut den? | |
| kan inte LMM ge liknande symptomer? | |
|
Kör då först en runda så du har ojämnheten i gången när du provar tändspolarna - kan vara så att det bara blir överslag i spolen när den är tillräckligt varm. Efter du har provat det kan du dra ur sladden till LMM, känns bilen bättre i utan den ikopplad så är LMM dålig (brukar inte var symptom som på din bil men visst det kostar inget att prova) Får du fortfarande inte fram något fel så är det garanterat en kam eller vevaxelgivare, kör till en verkstad och få felkoder avlästa sedan är det bara att byte defekt del. |
|
| Tack för alla era svar! Tror att jag har hittat problemet nu. Har provat att koppla ur LMM innan och den är helt okej, däremot var en av spolarna slutkörda som ni förmodade. Jag lokaliserade den döda cylinder och provade byta spolar mellan cylindrarna. Den döda cylindern bytte då plats så jag kan till 99% konstatera att det är en död spole. Har beställt en ny spole som jag ska byta ut i morgon. Återkommer med resultatet. TACK TACK och åter TACK! | |
| Har bytt tändspole i morse och den går nu so en klocka, så tack åter igen för hjälpen allihop. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.