AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.436

Tomgångsproblem med 320i e90!

zi
6
zitan99
320i Sedan e90 - 07
Hej! nu är det så att min bil börjat spöka, nämligen tomgången.
Problemet i sig är att tomgången helt enkelt sjunker ner till ca 500varv vid en viss tids körning.

Problemet upptäcktes när jag var nere i jönköping på en mack då jag såg att tomgången var väldigt låg. Jag ringde bmw och dom ville komma och hämta den med en gång eftersom det kunde vara farligt. Jag bestämde mig för att fortsätta köra och när jag kom fram till min destination så var problemet borta tomgången var normal igen!

Men nu så har de kommit upp igen, när jag skulle parkera bilen och gå hem så var tomgången återigen nere på 500 varv. Det är knappt att du hör motorljudet =S.

Är det någon som haft liknande fel på just 320i e90?? eller någon annan e90?
Dom på bmw sa att min garanti ej täcker motorfel m.m och att den går ut efter 2år osv osv, och att min försäkring inte täcker något som har med motorn att göra. :S

Tomgången svajjar inte, utan den är stabil men för låg ca (500-600 varv) och vid normal gång ca 900-1000 varv.

kan ej så mycket om bilar men är det något som kan vara farligt? jag är väldigt skeptiskt till bilverkstäder eftersom jag blivit lurad på ca 10 papp, så vill gärna se vad ni tycker och tänker och om ni har några bra förslag ni kan ge mig =)
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
jag är ingen expert men tror inte det är större fara,kan vara så att tomgångsmotorn är trasig eller LMM kass,Försäkringen borde väl täcka det om bilen inte har rullat mer än 10000mil förstås,,värsta fall kan du åka till närmsta BMW värkstad där dom kan göra felsökning tror det kostar runt 600-800kr
lycka till MVH kadir
zi
6
zitan99
320i Sedan e90 - 07
tack för ditt svar =)!
ok jag får väl ta och göra som du säger kanske att gå in med den på en felsökning utan att berätta vad felet är =),
Nej bilen har endast rullat 3400 mil ska se med mitt f-bolag. :P
Jag upplevde tomgången som ojämn på min -08 men fick programvaran uppgraderad utan kostnad då det tydligen var ett "pumafel"
Länk

/Udo Dirkelsniff
zi
6
zitan99
320i Sedan e90 - 07
shysst!

Jag läste din bilblogg och "Servad igår och bad att de skulle kolla tomgången, som jag upplever lite ojämn ibland, och ett knarrande ljud i framvagnen. Bägge felen visade sig vara "puma-fel" som ska åtgärdas kostnadsfritt för mig."

Stämmer precis överens med det problem jag upplever förtillfället!

Det blir att uppgradera programvaran. =)

Tack

//Karim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.