|
|
|
|---|---|
|
Bilen är en 2002a, gått strax under 14000 mil. Importerad 2004. Undrar en mängd grejer... * Är det kamrem eller kamkedja på E46 316? * Inspektion 2 är gjord vid 10 000 mil. Är ev. kamrem bytt vid den servicen? När är nästa inspektion 2? När är nästa service generellt? * Vart letar jag rost? Enligt säljaren rostfri, men det skadar aldrig att kolla. * Generella fel och slitage? Alla tips är hemskt välkomna! | |
|
Den har kamkedja. Kontrollera service historiken noga. Kolla när serviceboken är tryckt. Är den nyare än bilen så kan det ligga en räv begraven, dvs något lurt med bilen. Nästa Insp. 2 är vid 20 000 mil. Beträffande rost, kolla framkant av motorhuven, syna bagageluckan och nederkant av dörrar. Finns nog en begagnat guide att få tips ifrån här på forumet. Kontrollera så att AC:n kyler bra. Efter 7år och 14 000 mil kan det uppstå problem med AC:n och ett kondensorbyte kan vara nödvändigt. Detta gäller även om bilen är utrustad med klimatautomatik. Finns mer att tänka på, men det är vad jag kan komma på just nu. |
|
|
Tackar för snabbt svar! Kolla serviceboken visste jag, det är givet. Kanonbra att det är kedja. Vad gör man egentligen på inspektion 1 respektive 2? Dags att lära sig lite om BMW nu känner jag. :) AC'n är trasig idag. Ett rör som gett vika för någon vecka sedan. Skall in på lagning om någon vecka, innan dess byter inte pengarna ägare. Givetvis skall den kyla perfekt. |
|
| Kan meddela att jag snart blir BMW-ägare! Lade handpenning på den och hämtar när AC'n är fit for fight igen, dvs om en dryg vecka förhoppningsvis. | |
|
Grattis! Är det vanlig AC eller klimatautomatik? Får hoppas att de även byter ut kondensorn, annars är nog den näst på tur att behöva bytas. |
|
|
Hej Mjolle, Jag är ägare till en 316ti fast årsmodell -01/11100 mil. De fel/slitage jag råkat ut för efter knappt två år och 3600 mil är följande: 1. Byte av tändspolar. Motorvarningslampa (gul) tändes och motorgången upplevdes väldigt "ruskigt" då den endast gick på tre cylindrar. 2. Insp. II inkl. nya bakfjädrar då dom gamla brustit. Bromsbelägg fram byttes även i samband med servicen. Att bakfjädern brustit var jag helt ovetandes om och inget som kändes av vid körning. Som kuriosa inföll min Insp. II vid 8800 mil. 3. Byte av fläktmotstånd "slutsteg" till klimatanläggningen. Min fläkt varvade upp/ned okontrollerat. Detta bytte jag själv tack vare en suverän gör-det-själv guide här på forumet. 4. Byte av länkarmsbussningar fram. Även denna reparation kunde jag själv utföra tack vare en bra DIY-guide på forumet. Bilen kändes som ny i framvagnen efter att tidigare haft vibrationer i ratten vid 70-90 km/h samt vid inbromsning i hög hastighet. 5. BC-knappen till färddatorn slutade fungera. Forumet gav mig ledtråden att de tunna kablarna i blinkersspaken kan gå av vid leden. Mycket riktigt hade detta fel inträffat. Ratten demonterades och spaken monterades isär. Den brustna kabeln sammanfogades genom lödning och förstärkes ytterligare med eltejp. I övrigt tycker jag det är trevlig bil om man inte prioriterar motorprestanda. Komfort och väghållning är emellertid god för storleksklassen. Jag har även uppgraderat ljudanläggningen med nytt framsystem, 6x9" högtalare kopplade till slutsteg i en hemsnickrad hatthylla samt bytt huvudenheten mot en eftermarknads med lågnivå som klarar MP3 samt USB-ingång. Ljudet är ljusår bättre än original Business, vilket inte gav en annars trevlig bil rättvisa. Med detta inlägg vill jag passa på att tacka alla på forumet som delar med sig av sina erfarenheter och gör ett fint arbete med gör-det-själv guider m.m. Utan dessa hade jag inte kunnat eller vågat mig på de reparationsåtgärder jag utfört. /Remuz |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.