|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har kommit till den punkt i mitt 850 ägande där jag börjar tycka att även ACn ska fungera. Har därför inhandlat diverse verktyg och kunnat konstatera att kondensorn läcker. Hoppas det är någon här som har erfarenhet och orkar beskriva vad jag måste demontera för att komma åt kondensorn (hoppas inte hela fronten, hoppas inte hela fronten...). Kollade lite idag men kom inte längre än att jag lyfte "locket" på luftkanalen fram till kylaren så jag kunde se el-fläkten men sen förstod jag inte hur resten av denna luftkanal skulle demonteras (höger och vänster sida framför kylaren) så jag gav upp och bestämde mig för att fråga istället för att råka ha sönder något. Nya tag i morgon! | |
|
Vill tipsa om att du kan ladda ner verkstadshanboken från: Länk "1994 E31 Repair Manual (FINAL)" är bra Men kondensorn tror jag du kan lyfta rakt uppåt när du lyckats lossat den. |
|
|
Hade den redan... Men tack i alla fall. Detta från service manualen stycke 64-53/2 eller sida 953 i PDFen: "Remove compleate air guide". Lyckades ta av toppen, och släppa "snäpp" fästena på toppen av "sidorna". Det ser inte ut att sitta varken skruvar eller clips och jag såg inga på bilen heller men sidorna verkar sitta men jag måste missat något. Hittar inget annat stycke som förklarar hur "air guiden" sitter och hittar inte på några sprängskisser på realOEM.com heller. Enda jag hittar mer om detta är i stycke 17-40/1 sid 254. Skam den som ger sig... nya tag i morgon. |
|
|
Uppdatering: För att ta ur kondenson så tog jag först bort fläkten, plast skyddet runt fläkt/kylare inklusive avluftningsslangar. Därefter lossade jag kylaren i överkant och lutade den mot motorn. Detta gav precis utrymme för att kunna dra upp kondensorn. När jag ändå hade så mycket plats framför motorn böt jag även fläktremmarna. Kondensorn hade några små hål (4). Finns det någon som lagat en kondensor med lyckat resultat? Kompressorn snurrar och magnetkopplingen drar när jag tryckluftsatte systemet (vet att man inte ska göra detta men ska byta torkfilter, olja vakumpumpa etc). Elfläkten fungerar men motståndet är paj så den fungerade bara på högfart. Klippte helt enkelt bort motståndet och lödde ihop trådarna för att få fläkten att snurra även på lågfart. (om ACn börjar fungera fixar jag ett nytt motstånd) Idag ska jag försöka montera ihop allt igen och se om det är tätt. |
|
|
Om det inte är en alldeles speciell situation som gör att du fått hål på din kondensor så känns det för mig som tämligen meningslöst att laga en dålig kondensor. Hur vet du att du bara har 4 hål? Är det inte risk att du snart får fler hål? En variant är ju förstås att provisoriskt laga hålen, fylla systemet för att se om du får igång det och sedan köpa en ny kondensor. En ny kondensor kostar på AVANTIA 3688 kr Länk Eller varför inte kolla på E-bay Länk Per L |
|
|
Hej Per. Du har alldeles rätt. Det var fler hål... Jag räknar inte med använda den här kondensorn men eftersom jag inte visste om kompressorn, slangar etc var hela så ville jag veta att det övriga fungerar innan jag köpte en ny kondensor. Det verkade iaf som om allt annat fungerar och jag fyllde med gasol för att verifiera, det gick fint och den kylde som den skulle men efter ett tag började kondensorn läcka igen. Nu ska jag beställa ny kondensor, torkfilter och olja. |
|
| Jag har en begagnad kondensor som är tät och i helt ok skick. Är du i västsverige så kan du komma o hämta den för en billig peng. | |
|
Tjena Rallyfinnen, hade tyvärr redan beställt från Celer. www.celer.se Tyckte dom var trevliga och hade prylarna på lager. Leverans måndag. Kondensor 2950:- Torkfilter 450:- Ester olja 2,5dl 125:- (behöver tydligen 2dl) Div o-ringar ca 50:- Special packning till kompressorn 135:- Frakten kommer jag inte ihåg men ungefär 350:- då kondensorn var skrymmande. |
|
|
Tänkte dela med mig om hur jag fixade ACn själv... Det mesta står i den här tråden Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.