AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.851

Repiga träpaneler E39, någon som testat med displaypolish ?

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hej, på min träpanel nere vid växelspaken är det massa små repor som i cirklar, ser ut som tvättrepor ungefär, jag undrar om någon testat displaypolish, sådant man har för skärmar på mobiltelefoner, står att det ska vara akrylplast man ska använda det på.

Men det borde väl funka ?

vanlig polish osv. som man har till lacken borde väl funka?
det är väl klarlack på träpanelerna?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ja det är klarlack på panelerna, jag har testat polish tycker inte det vart bra.

Men sådan repgrejs för mobildisplay borde funka tycker jag
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Möbelpolish för teak/mahognymöbler inomhus hjälper delvis. Det blit bättre även om der inte försvinner helt.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok det funkar fast det är lack på ?

Jag har tagit bort lister och satt fast dem på arbetsbänken i garaget samt polerat med polermaskin och en lackpolish, blev som nya.

Micke

Länk
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Med möbelpolishen så får du bort det "vita" i revan och då syns den mindre.
Mickes metod låter som den seriösa för permanent resultat.

Var försiktig när du tar bort listerna så att du inte får lacksprickor när du bryter loss dem.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Den träbiten du tänker sitter nog med 2 skruvar. Lossa damasken runt växelspaken så ser du exakt. Sitter nog 2 i bakkant. Fram är det instucket.

Om det är lite grövre repor så våtslipa med FINT pappet och polera med polish sen så blir det som nytt. Har gjort det själv. Det knepiga är att få träbiten att sitta fast ordentligt :-D

Niklas

Fransosen
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Liten update.

Jag har kört lite med displaypolish för mobiltelefoner.

Blev riktigt bra
Skulle tro att det är det lämpligaste eftersom det är ren plast till panelerna i E39.. Även om trä omnämns ofta i tråden ovan...)
Displaypolish består av fint slipmedel löst i olja/vaselin, vanlig lackpolish går också bra och har ett betydligt snällare literpris än de små röda tuberna till mobilen.
Autosol är också väldigt användbart (baserat på talk/olja), slutligen kan nämnas vanlig tandkräm, slipar lagom mycket och är en känd huskur för t.ex repiga klockor med plastglas. Finns dessutom garanterat i varje hushåll...)

FP
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nog är det trä alltid men den ligger ju under en rätt tjock lack som jag inte är man nog att avgöra om det är epoxy eller nåt annat spännande material.

Det jag vet är att trots att lacken lätt blir repad är den väldigt motståndskraftig när man vill få bort sagda repa :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, det yttersta skiktet är PUR (plast) och det som ser ut som trä är.....trä./M
Skulle också vilja få hjälp med en repa i träpanelen. Ser ut som ett vitt streck i den annars mörka glansiga ytan.

Undrar om det finns något bra polermedel till ändamålet? Kan man få bort det med handpolering eller ska man gå loss med maskin?

Det jag är rädd för är att man gör det hela värre och att man får byta ut hela panelbiten.

Sen undrar jag även om det finns något bra medel för mikrorepor, ni vet de här man svagt kan se på panelerna i starkt solljus?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.