AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.509

AC luktar spolarvätska

Har på senare tid märkt att det är en vass lukt på AC´n när jag kör den på kallaste en stund, luktar precis som spolarvätska. Det är inte men tillräckligt för att ligga i bakgrunden och ge huvudvärk.

Vad kan problemet vara?

Om du inte har just läckage kopplad till spolarsystemet så är en tänkbar orsak att luften som kommer ur munstyckena är mycket torrare än omgivande luften och är detta du blir irriterad av.

Andra alternativet är att dräneringen är igensatt så att kondensvattnet inte kan rinna undan och delar av detta ligger och surnar och börja lukta tillsamman med damm och skrä som sammlas där - har du en pöl av vatten under bilen om du har stått ett tag på tomgång och det droppar vatten medans AC:n är igång så fungerar förmodligen dräneringen bra

Tredje alternativet är decifiering av evaporatorn för att du har fått bakterietillväxt i kylelementets ytor då det finns vissa bakterier som trivs bra i denna miljö tillsamman med kylan som drar fukt ur luften och håller ytorna blöta och med dammet i luften som avsätts i fukten och ger bakterierna näring och växer till (det är detta som ger AC-snuvan - inte att luften är kyld som sådan) oftast känns inte doften när AC:n är igång utan det ger unken doft en stund precis vid start eller när man stängt av AC tills evaporatorn torkat upp helt.

kollat kupefiltret och om den är bytt nyligen - trots allt är det många hundratals kubikmeter luft som passerar genom den varje timme man kör

Tack för ett långt och genomtänkt svar!

Ska kolla det du nämner men jag kan säga redan nu att det inte är en unken lukt utan det luktar helt enkelt spolarvätska, dvs en väldigt stark men fräsch doft.

Vill kännas vid att detta problem uppkommer när det är relativt fullt med spolarvätska och när jag svänger, vilket borde tyda på ett läckage.

Hur felsöker jag enklast detta?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
River ner och tittar om/var det läcker någonstans.
börja med att följa slangarna som hör till vindrutespolaren och även titta på om det möjligen sprutas/läcker in i luftinsuget på något sätt ( (pumpen kanske tom. snurrar några varv då och då pga. glapp i vindrutetorkarspaken och skvätta in spolarvätskan rakt in i luftinsuget - om det luktar tydlig spolarvätska (isopropanol) så är det ganska mycket spolarvätska som måste in i ventilationssytemet
ryck ur sladden till spolarpumpen och se om problemet fins kvar
Får ta en titt på detta i helgen.

Vart sitter luftinsuget? Har inte haft anledning att titta under huven allt för många gånger så jag är lite vilsen där.

Senast jag kände lukten var under lunchen idag när jag gjorde en kraftig högersväng i låg fart över ett gupp, då kom det efter bara ett par sekunder.
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
@dd88

Hur gick det? löste du det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.