|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525-T-01 som jag haft sedan den var ny. Framtill våren -06 kördes bilen mellan 2-2500 mil/år, men efter dess har den bara rullat kortare sträckor med en årlig körsträcka <1000 mil/år. Hösten -06 började bilen vid oregelbundna tillfällen bli svårstartad och hade en mkt ojämn gång. Vidare inträffade det ofta då den varit svårstartad att den "dog" vid tomgångskörning vid t ex trafikljus. Det blev ganska påfrestande varför lokal verkstad uppsöktes där man konstaterade att kamgivarna behöver bytas. Så skedde i slutet av okt-06. Sedan drygt tre månader tillbaka har samma problem nu åter tillstött. När jag för någon vecka sedan körde ett ärende "dog" bilen åtminstone en 7-8 gånger på ett intervall av 10 minuter. Det resulterade att jag omedelbart körde till verkstaden som bytt kamgivarna senast. Här kunde man enbart konstatera att bilens felminne var överbelastat och något fel inte kunde avläsas. Felminnet raderades varför jag nu avvaktar att det skall inträffa igen så felet kan konstateras. Mina frågor med anledning av ovanstående är därför: 1. Påverkas livslängden på kamgivarna vid mkt stadskörning och korta körsträckor ? 2. Hur många fel kan registreras på felminnet för det blir överfullt ? 3. Är detta ett vanligt bekymmer på motortypen, 525i-01 ? | |
|
1 = nej 2 = vet ej hur många som är max, men det kan bli många felkoder lagrade med åren eller t.ex om man försöker starta bilen med ett urladdat batteri, då brukar felminnet fyllas med alla möjliga fel som egentligen inte finns, låg batterispänning brukar oftast visa sig vara boven. 3 = har hört att det har hänt några gånger på E39'an men inte så att det är ett fel som är vanligare än på någon annan bil. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Hade ung samma symptom. Bytte vevaxelgivaren som löste problemet. Ca 400mil senare ville den inte starta. Bytte då kamaxelgivaren, har gått som en klocka sen dess! Vevaxelgivaren satt lite illa till under bilen, risk att den blir smutsig, kolla den också. prosperity is a mindset! |
|
|
Tack för beskeden. Dock gällande felmeddelandena i bilens dator skall enligt verkstaden felmeddelande minnet raderats vid senaste servicen dvs för ett år sedan. Det var därför jag reagerade att det redan var fullt. Tipset om vevaxelgivaren skall jag ta med mig när jag träffar verksaden efter semestrarna och då de förhoppningsvis lyckas läsa av felmeddelande minnet. Om det åter visar sig vara kamgivaren tycker jag livslängden på mindre än tre år är lite kort. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det finns två kamgivare från 1999 en på insugsidan och en på avgasidan, den på insugningssidan är den som oftast ger sig. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag tittade på fakturan från verkstaden och det visade sig att båda kamgivarna byttes. Men tack för tipset, Hasso. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.