|
|
|
|---|---|
|
Tjena ! Är nu grymt sugen på att köpa en 530i med V8. vad jag har förstått genom att läsa här att den lilla v8an inte ska va otroligt mycket dyrare att äga än en 525a t.ex. Lite mer soppa vill den ju ha och lite dyrare försäkring antar jag. rätta om ja har fel :) Men nu till min riktiga fråga, har hittat en 530i från -95 med manuell låda. Den ska ha gått strax över 20 000 mil och är importerad. ser fräsch ut. 22 000 kr vill han ha. Är det något att satsa på ? kan mil talet stämma? för mätarfiffel är ju vanligt på äldre bmw. tacksam för alla svar. | |
|
Egentligen är din fråga "lite halvhopplös" pga att jag inte vet ett endaste smack om bilen...vare sig hur den ser ut, hur den går,ägarförhållanden,servicehistorik osv osv.. Men på fråga 1 säger jag:Ja, det kan det vara. På fråga 2 chansar jag och skriver:Ja, det kan det också ;) Seriöst då>>>Kontrollera först i begagnatguiden här på sidan så får du säkert svar på en del av dina funderingar angående just 530i E34 med lilla åttan.. Sedan så får du väl göra en begagnatcheck i vanlig ordning och läsa dig till eventuella "typfel" på just denna maskin..t.ex. här på detta forum.. Det jag kan komma på är att du bör kolla så att kamkedjetransmissionen inte "rasslar"(dyyyrt att byta kedja + tillb... på verkstad iaf), den har en tendens att slita ner en(1) länk och när den går av så...ja, du fattar.. eller att den har ojämn tomgång el.dyl. Ska gå(låta) som en "symaskin"...mjuuukt och vibrationsfritt :) Besiktad när? Skatten betald?/när?...Skatteskulder eller andra skulder? Men om bilen går bra/ser bra ut totalt sett och utan missljud/blårök eller "klonk/vingel/glapp i t.ex styrningen osv" och inga konstigheter vad gäller ägandebiten eller servicehistoriken efter din provkörning så...tja. Är du osäker efter din koll...tja, då köper du inte bilen. Mvh Janne. |
|
|
hehe okej :) joo jag förstår dig. men då vet jag ju lite mer vad jag kan kolla upp innan jag bestämmer mig om jag ska köpa den. Men själv tycker jag att om den hade varit utsatt för mätarfiffel... borde den inte ha gått ännu mindre än 20 000 mil t.ex 15 000 mil. För 20 000 låter väl rätt rimligt tycker jag?? fast jag vet ju inte :P Tack så länge janne. // Alex |
|
Scheckheft |
är det bilen i Gbg? Mvh Scheckheft Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein! |
|
Du har helt rätt i att 530i är marginellt dyrare att äga och köra än 525i. Min egen erfarenhet säger mig 0.05l/mil mer i bränsle, 1l extra vid oljebyte, två tändstift extra och aningen högre försäkring. E34 är överlag rätt billig i försäkring, "gubb-bil" som den är. Allt annat är samma förutom motorn och några andra detaljer i motorrummet. Som tidigare skribenter redan påpekat ska det vara tyst om kamdrivningen. Sedan när du köpt den, om du gör det, ska du ta ner oljetråget och kontrollera bultarna till oljepumpen som tenderar att skramla loss på dessa V8 (gäller även den större V8). Någon kommer säkert att skriva att du ska välja en 540 istället, men skit i det om du bestämt dig för en 530! Den är riktigt trevlig att köra och inte alls slö bara för att 540 är snabbare... ------ BMW CS #04839 |
|
|
scheckheft : ja de stämmer Mvh. alex |
|
|
Okej, tack så mycket för informationen davve :) ska kolla dom bultarna isåfall ! nä, jag har nog bestämt mig för 530, vill gärna ha manuell och 540 är väl ännu svårare att få tag på med manuell låda. Och 218 hk räcker för mig, tror jag ;) |
|
Scheckheft |
ok, har lite synpunkter; skininredningen verkar vara eftermonterad och är inte komplett. Sittdynan är av tyg, även dörrsidorna verkar vara det. Rostfri? Knappast, kolla extra noga efter domkraftsfästen, avrinningshålen på undersidan, bagageluckan, trösklarna, dörrsidornas underkant. Miltalet är väl inget att bråka om? Kolla om det finns kvitton på det som är åtgärdat. Om serviceboken finns kvar är det ett plus men jag utgår inte ifrån det. 20 000 mil för en M60? Knappt inkörd ;) En mindre vetenskaplig undersökning på e34.de visar att ägarna innan faceliften upplever mindre problem med rosten på sin bilar. Tittade på en 90:a häromveckan och blev överraskad hur fin den var i plåten. Har ägt både en 525i och 530iA (se mitt galleri). Skillnaden är inte stor. Personligen gillar jag sexans ljud :) 540 med manuell låda byggdes bara i 797 ex. Modellen såldes aldrig i Sverige. För riktigt fina exemplar betingas ett pris på uppåt 90 tkr. Sällsynta helt enkelt. Mvh Scheckheft Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein! |
|
Skriver under på Scheckheft´s gillande av sexans ljud. Är bilarna helt original låter faktiskt sexan lite mer inuti kupén, och det är trevligt ljud. ------ BMW CS #04839 |
|
|
tack så hemskt mycket för ditt inlägg :) Nu har jag en hel del att gå efter, (även rost då !) om det blir affär, ska ringa till han idag... Och ja håller med om att 6an låter rätt gutt, (mina föräldrar har haft en 535a). men det är just att ha en V8 som lockar ;) haha, oj oj.. det var inte många manuella 540 som byggdes då ! lika bra man lägger ner det då, särskilt om dom ligger på 90 papp. MVH // Alex |
|
|
Denna gissar jag Länk Själv gillar jag V8 ljudet starkt, när man varvar ur låter dom på ett speciellt sätt. Byter man till ett friare avgassystem och öppet filter låter dom ju helt underbart! Tycker man om att skruva och lite lagom händig är det ju bara att lyfta i 4-liters V8an senare. Ang. rost, så finns det ju garanterat någonstans på bilen, men det är ju en 14 år gammal bil så det är ju helt normalt. Miltalet vet man ju aldrig, men känns bilen bra så finns det väl ingen anledning att hänga upp sig på det. ______ Foto Länk |
|
|
Japp, den är det. Okej så härligt :) då kanske de blir den setupen om det blir en sån bil för min del då. Jo, man tycker ju att det borde finnas rost nån stans iallafall, och den är ju ändå 14 år som du säger. aja, ska kolla noga om det blir affär. har ringt men han svarar inte. mvh, Alex |
|
|
Det behöver inte vara så mycket rost. En av mina 530 var 13 år när jag köpte den och hade bara lite, lite innanför vänster bakdörr. Importerad 2005 och saltbefriad tills dess med andra ord. Precis som weeman skriver låter V8 riktigt gott med friare avgasrör. På min nuvarande 540 har jag en fullflödesdämpare längt bak (resten original) och den låter väldigt mycket V8 och väldigt gott. Men original väser dem mest, och original låter faktiskt sexan trevligare. ------ BMW CS #04839 |
|
|
ofan, jo de är skönt att slippa rosten. Okej, hur mycket gav du för bara din ljuddämpare ? skulle ju va gutt och slippa byta hela systemet för att få ett goare ljud. Idag pratade jag med honom också, han sa än en gång att det inte fans nån rost... men jag ställer in mig på att det kanske är nån liten fläck iallafall. sen sa han att den var fin för övrigt men det var en buckla i taket ? jag bad att han skulle skicka en bild på den innan jag bestämmer mig. och där står vi nu. |
|
|
Fullflödesdämparen satt på vid köp. Men när jag köpte en till min förra E39 528i så gav jag 750kr för en i rostfritt, fast den har enkelt rör så det blir dyrare med dubbla rör. Sedan bör man kunna svetsa själv eller känna någon som kan. Det passar inte bolt-on när man inte köper färdiga satser. Men blir bra mycket billigare... ------ BMW CS #04839 |
|
|
Okej då vet jag, hoppas de räcker med en ljuddämpare för att få goare ljud då. Förresten ska jag troligtvis åka och inhandla bilen imorgon. ska bestämma klart ikväll. |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Är bilen inhandlad ännu? |
|
Det räcker med att byta bakre ljuddämparen för att få bra ljud. Du får dock en bi-effekt i form av resonanser som på vissa varvtal tyvärr kan bli lite jobbiga. Min 528i var jobbig runt 90km/h på femman, 540´n är det vid ca 70km/h. Jag kan dock leva med sådant, det goare ljudet väger upp den här nackdelen med råge enligt mig. Köpt bilen? ------ BMW CS #04839 |
|
| Hej igen, hehe va och kollade på bilen igår... och de va väl inget fel så direkt, lacken var inte bäst. men när ja provkörde kände jag att det inte var nått för mig XD , tyckte det saknades tryck och de var för mycket glidar bil. Har testat en E34 525 -95 som ja tyckte gick bättre och de kändes roligare och köra ? Men E30 är det som passar mig bäst helt klart! Om man inte skulle testa den där 525an igen och se om det känns riktigt bra och kanske slå till på en sån. Annars får det bli E30 325 skulle ja tro :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.