|
|
|
|---|---|
|
Hej. Köpt mig en E36 coupe från 1992 där elhissen skall ner typ 2cm när man öppnar dörren. Denna funktion fungerar inte på förardörren men på passagerardörren. Elhissarna fungerar annars felfritt. Köpte en låskista på skroten utan förbättring. Märkligt nog hade mitt lås inte några sladdar till låset inte heller det jag köpte på skroten. BMW säger att det finns microbrytrare i dörren men jag hittar bara en som påverkas när man vrider runt nycklen till låset. Visst borde dessa brytare sitta på låset? Har jag fel låskista i min och lyckats köpa ytterligare en fel? Någon som har haft samma problem? Någon som har tips? Skiljer det mellan årsmodellerna på låsen? /förtvivlad och trött på el | |
| Jag är skapligt säker på att brytaren sitter i dörrhantaget, i varje fall på min 328 -96. Räckte att lyfta lätt i handtaget för att rutan skulle gå ned. | |
|
Brytaren sitter INTE i dörrhandtaget. Brytaren sitter i bygeln som sitter i karossen i dörröppningens bakkant, låset i dörren låser fast i bygeln när dörren stängs. Det stämmer att man bara ska behöva ta lätt i handtaget för att rutan ska gå ner, men det som händer är att "klon" som håller om bygeln släpper lite om brytaren och rutan åker ner. När jag hade en e36 coupe 320 -94 så fastnade den lilla knappen/brytaren i intryckt läge på vintern när det frös, det resulterade i att rutan inte gick ner. Du kan ju prova att spraya lite wd40 eller annan smörja och lirka lite så hoppar den kanske ut och börjar fungera... |
|
|
hade samma problem med min 318is e36 coupé och då var det bara att smörja utav bara faan med 556 eller wd40 bakom själva klon i börren som låser fast dörren i karrosen, sen så får man öppna och stänga den X antal gånger med hjälp av ett finger. det brukar komma rätt så mycket skit på microbrytaren så den inte känner av att dörren är stängd!. Mvh Niklas varför åka fort när man kan åka brett!! =) |
|
|
Hej igen. Tackar för svaren! Sittingduck skrev: "Räckte att lyfta lätt i handtaget för att rutan skulle gå ned. " Helt sant men handtaget kan påverka en arm som går till låskistan och påverkar en brytare i låskistan. Letat efter kablar till handtaget men det är dåligt med det så det kan inte gälla min årsmodell.. Tyvärr. MaCKaN_86 skrev: "Brytaren sitter i bygeln som sitter i karossen i dörröppningens bakkant" Detta tror jag inte gäller min årsmodell då rutan på högerdörren rör sig när man låser den med fingret alltså inte rör bygeln i karossen/b-stolpen. Tyvärr blev glad och hoppfull där ett tag. exoop skrev: "smörja utav bara faan med 556 eller wd40 bakom själva klon i börren" Kan innebära att wd40 rinner runt kistan och med tiden når en microbrytare i låskistan någonstans... ser dock inge brytare på mina två låskistor och inga kontakter att ansluta kablar till. Kan inte sitta en brytare varken bakom bygel eller någon annan stans på låskistan (inga kontakter). Annars var jag redo med WD40 burken. Flera förslag.... allt är välkommet. Utesluter mer och mer under tiden. Hur fungerar det med en Coupe med vevar till rutorna? Någon som vet? Kan mina låskistor vara till en Coupe med fönstervevar??????? Kollade på en annan dörr och där var det två kontakter mer än jag i mitten av dörren och två kontakter anslutna till låskistan dock en annan årsmodell och en 325 om det nu kan spela roll i sammanhanget. |
|
|
Blysläden: När du skriver "rutan på högerdörren rör sig när man låser den med fingret alltså inte rör bygeln i karossen/b-stolpen." Menar du att du har dörren öppen och använder fingret för att flytta "klon" i själva dörren till "låst läge" ?? Jag hade iof en -94 års modell men jag vet HELT HELT säker att på min satt det en liten brytare i bygeln i karossen, om jag hade dörren öppen och tryckte på den åkte rutan upp trots att jag varken rörde låset eller handtaget eller hade dörren stängd. Du kan väl ta en titt till för den ska du kunna se utan att demontera något, jag hittar tyvärr ingen bild men jag är 100% på att det ser ut så på -94 års modell. Här är en dålig bild: Länk Knappen ska sitta på insidan av bygeln och är i svart plast och är lite spetsig som husen i monopol :D |
|
|
I Bentleys servicemanual E36 92-98 i avsnitt om att justera sidorutor fram på Coupe står det: "...simulate a closed door as follows: on early cars, manually turn the latch on the door to the closest position. See fig 16. On later cars, insert a wedge of wood into the striker on the body to close the striker switch.." Fig 16 visar då att man ska vrida på klon i dörren, det som väl fungerar på höger sida om jag förstår Blysläden rätt? Om man tittar på Länk så finns det en "left micro door switch" för 328. Byter man till en 320 -92 så finns switchen med på bilden men tyvärr inte i listan under. Bentleyboken är iofs skriven för US marknaden, på MaCKaN_86 bil satt switchen på karossen. Jag skulle nog slå en signal till BMW reservdelar och berätta om problemet så kan de säkert berätta hur det fungerar och vad som ev behöver bytas. Brukar vara väldigt hjälpsamma i Västerås/Solna tex. |
|
| Lite mer info om olika versioner på switchen: Länk | |
|
låter som om nå´n bytt låskista i din bil.. om du har den låskistan som har mickrobrytaren i dörr låskistan i den dörren som fungerar, så borde du ju rimligtvis ha samma modell på den dörr som inte fungerar.. kabeln till mikrobrytaren går i överkant på låskistan och hela mikrobrytaren med kablage går att byta,det är en liten fjäderbelastad arm som brukar börja kärva den armen trycker på mikrobrytaren och går sedan till neutral läge,dvs brytaren är inte intryckt vid nå´t tillfälle utan ger en kort impuls.. armen sitter på en plast tapp och själva armen har ett hål för dito,där imellan så sammlas det skit med tiden och brytaren blir kvar i intryckt läge eller påverkas inte alls. Dogge |
|
|
Hej på er. MaCKaN_86: Du har helt rätt - på den bilen jag tog min låskista finns det en brytare i haken på b-stolpen. Tyvärr har jag inte den och efter en runda till BMW så verkar det helt säkert att 91-93 har min lösning och 94 och framåt har en brytare i b-stolpen. Letat på skroten efter ny låskista men bara nyare version finns på hyllan. Toppen att veta att det finns skillnader så jag inte köper flera som är fel!!! Sittingduck: Bra länk! Skall läsas lite nogrannare senare. Var på BMW och frågade efter switchar och kistor. Komplett : 2700kr ink moms. Endast brytarna (men de passar troligen inte på min kista) kostar ca 750kr Dogge : En fråga man genast tänker på är om jag kan montera en brytare på min kista som inte har haft det från början. Troligen inte!! Att min bil har fel kista förstår jag idag då det bara finns den modellen på skroten. Kan tänkas att brytarna inte passade i kistan och det ansågs acceptabelt att mista den funktionen bara dörren går att öppna och låsa. Jag har lärt mig en del tack vare er och forumet på två dagar. Hade inte märkt att det satt en brytare i b-stolpen annars - garanterat. Olika versioner på låskistor. Jag som har strulat med detta ett tag...... skulle skrivit tidigare :-) Behöver nu leta efter låskistor på skroten för Coupe 91-93 Vänster. Blir lite rädd att jag köper en ny kista som är rätt och jag har andra fel.......som gör att det fortfarande inte fungerar. Det vore mer än trist! |
|
| jag tror att låskistan med brytare är på årsmodellerna 92-94 men ändrades under 94,så det finns således 94:er med båda varianterna beroende på tillverkningsmånad..=) | |
| okej. Även från -94 kan vara rätt... bra att veta. Skall uppdatera hur det går | |
|
Hej igen Undrar om någon vet vad som hindrar rutan att gå hela vägen upp när dörren är öppen? Hur styrs/bryts strömmen till elhissmotorn vid det tillfället? Motsvarande hur bryts strömmen till elhissmotorn när man öppnar dörren så att rutan inte går längre ner än dessa 2cm? Har inte hittat rätt kista ännu men är nyfiken på om jag har fler problem. Vill helst att jag kan testa den tilltänkta kistan på bilen innan köp (typ brevid men anslutan med sladdarna) så att det verkligen fungerar men om det är fler brytare som ger problem kommer ingen kista att fungera... bara en tanke. |
|
|
Löst problemet med ytterligare en låskista från skroten och nya "stoppklossar" i dörren. Stoppklossarna var slitna och gjorde att rutan kunde gå för högt vilket gjorde lägen helt fel. Omkallibrering av rutan och det fungerade fin fint. Vilken massa jobb för rörelse på två cm...... :-) Läs mer på: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.