AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.755

Handbromsen fungerar ej?!

be
12
beemerich
530xd touring -10
Hej, jag har problem med min handbroms, e46 touring, den tar ej.
Jag har bytt backar och justerat på både wire och i trumman, men inget resultat. Nästa steg blir att byta wire, eller?! Tar tacksamt emot tipps och trix!!

Har du kollat om bromsbackarna rör på sig när du drar i handbromsen?
be
12
beemerich
530xd touring -10
Jo, de rör sig, men "expanderlåset" ser rätt illa medfaret ut, kanske skall byta dem också...

si
36
sittingduck
528i Touring M-Sport -13
Har bilen gått en bit så brukar det vara idé att byta expandern också, men även om det är i dåligt skick så borde du ju få den att ta lite iallafall.

Börja med att justera på trumman, du ska kunna justera tills hjulet är helt bromsat. Går inte det så kanske något hamnat på fel plats i trumman/ev fått fel bromsbackar.

Ibland finns två "klackar" på bromsbacken, om expanderlåset eller justerskruven på motstående sidan hamnat får nära centrum på trumman så når inte backarna ut i trumman.
be
12
beemerich
530xd touring -10
När jag justerar på trumman så låser hjulen helt inga problem, men sedan när jag har släppt ett par hack på trumman och bara använder handbromsen så tar den helt kass, får ta i för kung och fosterland. Skall ringa BMW i morgon och kolla om de har expanderlås. Om de har det skall de bytas tillsammans med wiren. Är det svårt att byta wire?

Har Du kollat så själva armen i leden (expandern) är rörlig?
Mitt tips är att demontera denna led/arm ock smörja upp den rejält.
Att backarna rör sej när Du har skivan demonterad är ingen garanti för att leden är ok.
Leden brukar rosta fast ock detta medför stum eller kass verkan när allt är monterat.
Samtidigt när Du demonterat leden så kan Du testa vajerns funktion bättre.
Satsa på detta först så skall Du se att allt funkar igen efter uppsmörjningen..
be
12
beemerich
530xd touring -10
Tack för alla tips och trix, har nu bytt expanderlås och skivor, allt fungerar som nytt! Kanske för allt är nytt! Troligen var det kombinationen med något slitan skivor och trötta expanderlås som gjorde att det inte fungerade som det skulle.

Ra
8
Radde
325ci -01
Hade samma problem i våras, bytte både backar och expanderlås plus fjädrarna. Funkar fint nu :)
Kom ihåg nu att försöka använda handbromsen någon gång då och då annars kan den lätt börja kärva igen.
be
12
beemerich
530xd touring -10
Parkerar nu aldrig bilen utan att dra åt handbromsen ;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.