AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.005

Oljebyte... 21 000 mil ?

Gieselman
Hej kör e39 530 1998 Touring med manuell växellåda. Funderar på om man skall byta oljan i lådan och i bakaxeln. Det lär ju vara evighetesolja i båda delarna, men ändå?? Vad tycker ni skall man låta det vara eller skall man byta? Kostar ju inga stora pengar direkt... Litar man på longlife oljan?? Vill ju göra så den håller så länge som det går.

/Marcus

Gemini__
Klart du ska byta, inga större summor det handlar om som sagt. Se till att köpa rätt olja bara.
Byt,
Gamla oljan innehåller bl.a. fint metallpulver från slitage. Dessutom har oljans tillsatser har mer eller mindre brytits ner.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
"Evighetsolja" finns bara i teoretikers sinnesvärld. I verkliga världen händer det en massa oförutsedda saker som gör att oljan behöver bytas med jämna mellanrum (eller renas).

På SAAB tog man under ett tag på 90-talet tom bort avtappningspluggen på växellådorna för man var så säker på att man hällde i "evighetsolja" i lådorna från fabrik.
Alla som efter 20-30.000 mil har hällt ut SAAB:s "evighetsolja" kommer snabbt på andra tankar. Den brukar varken se fin ut eller lukta speciellt bra.

På SAAB-forum brukar man litet skämtsamt säga att oljebyte i SAAB:s växellådor behöver bara göras när dom tas isär för renovering. Och detta inträffar i så fall troligen rätt snart.

Per L
Ett tips är att byta ut brickan som tätar vid avtappningspluggen.
Original sitter där en i Aluminium som efter salt ock annat skit vittrar sönder ock porer uppstår i brickan som kan leda till att oljan läcker ut sakta.
En del har faktiskt råkat ut för detta med följd att lagren mm tagit stryk ock ett byte har varit nödvändigt.
Byt till en tätningsbricka i koppar istället som motstår slitaget bättre an den i Aluminium.
Jag bytte oljan på min 525a-01 för ett år sedan ock min Alu-bricka såg inte grann ut minst sagt.
Mätte upp den mängd som fanns i bakaxel klumpen för att kolla om det läckt ur några större mängder,men det var ok i alla fall.
Oljan du skall byta till är Castrol XJ.
Den oljan används till samtliga BMW modeller numera när verkstäderna byter oljan.
Oj glömde att skriva i föregående tråd att detta gäller Bakaxeln givetvis :)
När det gäller växellådan så har jag inte bytt oljan i den den ännu.
Gieselman
Bra, då fick jag bekräftat min egna teori om att det är bra att byta till nytt blod i bilen.

Tackar för alla svar.

/Marcus.

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Klart du ska byta olja.... Bytte min olja i vxl lådan och den var minnst sagt äcklig... Luktade gammalt avlopp o var tunn och allmänt äcklig.

Hällde på ATF olja och lådan blev som ny igen. Vad än alla handlare och reparatörer så ska du inte använda annat än aft olja.

Beemer 4 Life!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.