AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.650

Köpa 325d -07 spjällen?

Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Hejsan!
Har kollat på en 325d -07 och undrar om de berömda spjällen finns på de här motorerna? Vill ju inte riskera kostsamt haveri.
Det är nog ett fåtal bilar som har haft problem med detta. Kom ihåg att det som uppmärksammats på forum inte står för en särskilt stor andel av det totala antalet tillverkade dieselmotorer.
Sen kan jag inte tänka mig att BMW inte bryr sig om att vissa komponenter varit undermåliga och lett till haveri.

Hur många påtalade haverier har det skrivits om här på forumet? Max 5st? Lägg till det som omnämnts på alla forum och jämför sedan denna siffra med det totala antalet tillverkade motorer så är nog siffran väldigt låg.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Chris87:
Tja, det har iaf snackats mer om dessa spjäll och "totalhaverier" än om något annat "grovt/dyrt fel" på nyare BMW's...låt säga då vissa E46 och E60 dieslar fr.o.m. ca 03->.
I princip är detta det mest troliga fel som kommer att rasa din motor oavsett hur försiktigt du har kört eller hur noga du servat din dieselmaskin...ett allvarligt konstruktionsfel anser jag också.

Men jag vet ju inte frekvensen på haverier, det enda jag vet är att en jag känner hade samma fel på sin 330d..

Mvh Janne.
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Tog fram bilens chassinr och fick fram på realoem att det rör sig om AGR insugnings anläggning utan lockreglering på den jag tittat på. Skulle det betyda att jag inte riskerar att få haveri av den sorten som man läst om?
Tack för tipset om realoem.
Janne T: Jovisst men man måste ju jämföra med totala antalet av tillverkade motorer för att kunna få ett rimligt perspektiv. Kan inte tänka mig att man medvetet från BMWs sida fortsätter leverera motorer med dessa komponenter om det nu skulle vara så väldigt vanligt att dessa havererar.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Chris87:

Vänd på pannkakan istället.

Tycker du att det är acceptabelt att en enda motor havererar pga dessa spjäll?

Tror du att alla som får ett haveri berättar om det på ett forum?

Problem och haverier kan hända alla bilmärken, BMW har tyvärr inte tacklat problemet utan låter kunderna betala för deras misstag, det verkar handla om prestige nu...

Mvh
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Hej!
Kan man tryggt genomföra affären nu när det är insug utan lockreglering?
te
24
teflon.don
BMW 530D M-Sport -04
chris 87:

jag ska påminna dig den dagen du råker ut för samma missöde och sen ställa dej frågan om denna åsikt och om du har samma åsikt. Klart att det inte är så många än, dom ha inte gått så långt än dom flasta av dessa bilar, sen vet jag inte vad du tycker är mycket, jag ha personligen en bil mad detta ras, känner två som fått detta ras dom senaste två månader, har sett två här i forumet som har fått mest troligt detta ras denna vecka, plus alla sidor man hittar som inte är på svenska, tror du ska läsa på mer, en bil som börjar kost 400-800 tusen ska då f...n hålla längre och BMW går ut med att ha världens bästa dieselmotorer, då borde det även vara så att man få det man betalar för har alltid gillat BMW och kört BMW till och från i 20 år men BMW har alltid haft nå bekymmer, vippor, el, vanos, bultar i oljepump, automatlådor, kammar, mm, mm.

Eddy
We
159
Weelie
435D GC-15
Köpte min BMW först och främst för att det är en underbar bil att köra men också för att den har kedja istället för kamrem, å så får man dessa spjäll som en "trevlig" överaskning. Men är det någon som vet vad dom har för funktion? Dom måste ju sitta där av någon anledning.
Sen verkar det som spjällaxeln är lite grövre 4,5mm än de tidigare årsmodellerna. Är det någon som vet om det inträffat haverier även på dessa motorer?
Hur som helst så får man nog inrikta sig på att ta bort skiten.
Falsterbo, har du fått ur dina och isåfall hur grov var axlarna till spjällen i din bil?
Tacksam för alla svar och synpunkter.

Mvh
Weelie

teflon.don: jag säger inte att det är rätt av BMW att göra på detta sätt, dvs. låta kunden stå för hela notan när felet uppstår pågrund utav ett konstruktions fel. Jag håller med om att det är riktigt uselt gjort.
Sen har jag läst att det är flertal som haft problem med haverier, men det mest intressanta är ju att se hur stor andel av alla tillverkade dieselmotorer som drabbats av detta problem. Sen att många dieselmotorer inte skulle ha gått så himla långt och därav inte skulle vara så väldigt många drabbade köper jag inte. Din bil är till exempel runt 5 år gammal, förutsatt att det är din 530d -04.
På 5 år hinner bl a tyskar köra riktigt långa sträckor.

Jag har läst diverse trådar i olika forum kring detta. Sammanlagt har jag räknat samman ett femtiotal bilar kanske uppemot hundra stycken. Men om man ställer dessa mot det totala antalet motorer så kanske siffran blir väldigt liten, därav att BMW inte brytt sig om att ersätta bl a dig och alla andra som råkat ut för detta.

Men jag håller helt klart med er om att detta problem inte ska förekomma, men jag tycker att det låter lite som att, köper du en BMW med diesel köper du grisen i säcken. Bara för att några har drabbats innebär inte det att alla andra drabbas. Finns säkert motorer där dessa delar håller hela bilens livslängd och andra fall där saker rasar avsevärt mycket tidigare.

Vet inte om ni blir något klokare kring hur jag tänker. Förhoppningsvis förstår ni mitt tankesätt utöver erat eget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.