AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.276

Fälgfix och hur får jag bort klarlacken?

Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hej!

Har fyra BBS fälgar som tillval på min 525:a och där har klarlacken på "ringen" släppt på en del stället vilket resulterar i mörka fula fläckar på "ringen".

Hur ska jag få bort klarlacken så jag kan putsa upp "ringen" och sedan lägga på klarlack igen på ett smidigt sätt?

Bums? Thinner? eller vad?

Någon som gjort detta med framgång får hemskt gärna tipsa och komma med förslag

Todde
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bums funkar. Men försök få tag på klottersanering, det var det drag i. Lät det vara på i kanske 45 minuter och sen var det nästan bara att spola av den. Där lacken satt kvar penslade jag på nytt klottersanering och väntade en stund igen.
Men skippa lacken sen. Det är svårt att få den bra då den gärna blir att se mjölkig ut. Bättre att hålla efter med putsmedel och sen vaxa dem.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Hej!

Tackar för tipset, var fick du tag på klottersaneringsmedlet?
Om man väljer bums så tar det bara lite längre tid då?!
Det knepiga är ju att det är en splitfälg och jag vill inte ta bort lacken på ekrarna.

Todde
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bums tar längre tid och var inte ens hälften så effektivt.
Klottersaneringen fick jag av en kompis och vet tyvärr inte var man får tag på. Var en vit/halvgenomskinlig gel i alla fall som inte luktar särskilt mycket alls.
Jag körde på mina splitfälgar och undvek ekrarna så gott jag kunde och det funkade. Medlet verkade ha sämre effekt på färgen där.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Då återstår att hitta någon som kan sälja det där, läste om att dom har ändrat på innehållet i dessa klottersaneringsmedel på grund av någon EU-lag. Och då kanske det inte längre är så bra krut i det....

Todde
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jodå, det ska vara miljövänligt. Eller ja, hmm miljövänligare...

///BMW - Was sonst!
Visa användare
312
Todde
525i M-Sport 2006 (E61)
Ser att Mekonomen har klottersaneringsmedel, får ta en titt på det kanske.

Återkommer med en rapport på hur det gick...

Todde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.