|
|
|
|---|---|
|
Tjenixen gott folk ! Jag har införskaffat 2st fjäderben fram, samt fjäderbenslager med tillhörande dammskydd och genomslagsgummi, samt fjäderbenskydd. Har en tid hos en verkstad om två veckor för att byta detta, och de vill ha 1500kr vilket inte är så mycket anser jag. Men jag funderar ändå på om jag ska göra detta själv, och jag har införskaffat en Haynes rep-bok för min 523i Touring e39 ( 7/-97 ) Och tittat hur man ska göra, vilket är väl förklarat i boken. Har dock ingen erfarenhet av att byta fjäderben, men har har bytt grenrör, bromsskivor, hjullager osv på mina tidigare bilar. Är det svårt anser ni? Är det något speciellt man ska tänka på mer än fjäderspennare och spindellsavdragre? Kikar på dessa två från biltema, ge era synpunkter så skulle jag uppskatta det :) Fjäderspennare: Länk Spindelledsavdragare: Länk Att det finns bättre verktyg är jag väl medveten om, men skulle ni använda dessa två? Övriga verktyg såsom hylsnycklar, pallbockar osv har jag tillgång till. Vore kul att göra det själv, så ge mig era tips och trix :) Har läst: Länk samt Länk Mvh Sub - med beslutsångest. | |
|
Det är rätt enkelt att göra själv dock behövs en framvagnsinställning sedan och det brukar gå loss på ca 1000kr, ingår det i de 1500kr de vill ha så är det bara att ge de nycklarna till bilen bums. Om du ska göra det själv så funkar fjäderspännarna bra. Det du behöver är ett spärrskaft, fasta nycklar, 5-56, pallbockar. Bultarna kan sitta rätt hårt och kan i värsta fall behöva få lite värme på sig. Ta dock reda på om offerten du fick på 1500kr var inkl framvagnsinställning! Lycka till /R |
|
|
Den spindelledsavdragaren är för liten för E39ans leder. Men fjäderbenen ska gå att byta utan att lossa styrleden. De fjäderspännarna har jag själv använt på E39 det går precis att få ihop fjädern tillräckligt mycket. Jag tror inte att du ändrar nån inställning i framvagnen genom att byta fjäderben på E39. /Jonas |
|
|
Okey, jag försökte mig på detta igår, men gick bet på styrleden. i Haynes-boken står det dock att man ska lossa på styrleden, vilket jag inte lyckades göra. Man ska lossa på krängningshämmarstaget också, men eftersom styrleden satt som den gjorde ( ingen rost ) gav jag mig inte på krängningshämmarstaget. Fick av samtliga bultar utan problem, men att sen få ut den koniska delen i styrleden, hatar att ge upp, men hade inget val. Men vore kul om någon kunde bekräfta om man ens måste ta bort den? :) Resten verkar busenkelt. E39, 523i Touring juli-09 |
|
|
Här finns en jättebra beskrivning som jag följde: Länk Styrlederna satt mycket riktigt hårt och jag hittade ingen avdragare som passade fastän jag var på en bekants bilverkstad med specialverktyg och allt. Lösningen blev att gänga på muttern så att bulten på kulan nästan stack ut och sedan slå lite försiktigt runt konan med en tucg slägga. Därefter några riktiga stjärnsmällar med släggan på muttern så ploppar det isär. Tejpa skärmkanterna som i beskrivningen. Man kan sätta i en hjulbult att trampa på. Måste hitta exakt vinkel snett bakåt för att lagringens pinnbultar skall gå fritt. Lycka till! |
|
| Gör verkstaden det för 1500:- har de nog räknat bort sig och då skall du ta det ;) | |
|
Min lokala verkstad tog 800 kr för jobbet och gjorde allt på en timma. Inkl. kvitto skall påpekas. :) Men å andra sidan gör killen inget annat än grejar med gamla BMWs hela dagarna. Framvagnsinställning behövdes inte. |
|
|
En timme är kanske inte helt omöjligt, men helt klart imponerande. Jag tog en del tid för att städa upp efter de gamla läckande dämparna. Var observant på hur fjäderslutet ligger i den nedre tallriken. I den övre ligger den i en pressning i plåten men i den nedre finns en pressning där INTE fjäderslutet skall ligga. Det kostade mig en extra demontering och lite svordomar i onödan :) |
|
|
AG's bilverkstad Länk i Norrköping utförde dämparbytet under en förmiddag och till priset av 1500kr. /Nöjd kund Men en fråga till er, om bilen inte drar snett, då behövs väl inte heller en framvagnsinställning eller? |
|
|
Framvagnen kan vara felställd utan att bilen drar snett, kan t ex vara så att det märks endast vid vattenplaning att bilen vill åka till vänster eller höger. Det är just då man inte vill märka det. :) J ag skulle då inte göra några ingrepp i framvagnen utan att göra en inställning efter det. |
|
|
Fjäderbenslagringen har endast ett fast, stiftat läge i tornet så man rubbar ingen geometri genom att byta stötdämpare. Vid byte av leder och stag måste man ställa framvagnen. |
|
|
En taskig framvagns inställning kanske du inte märker förrän dina fram däck är slut om inte före så syns det då Ha De T |
|
| Enda ställbara fram är toe på E39 och det behöver man ställa vid byte av styrleder eller länkarmar. Stötdämparbyte påverkar INTE inställningen. | |
| Ok tack, då känner jag mig lugnare :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.