|
|
|
|---|---|
kirderf |
Hej! Har en kort undran till Er där ute. Det är så att min 525:a tickar i motorn, inte alls mycket men det är lite störande för mig som känner bilen. Jag vet tyvärr inte om detta ljud alltid har varit eller om det ökat med åren. För snart två år sedan hällde BMW i mineralolja och efter ca 30mil hängde sig en lyftare och då TICKADE det verkligen, detta åtgärdades dock samt med syntetolja. Är det vanligt att man hör lite tickande från motorn, då främst underifrån? Motorn drar ingen olja har bra prestanda och fungerar f.ö klanderfritt?! Tacksam för svar! |
|
kamaxeln kanske har sett sina bästa dar?. /mvh jocke |
|
Tigerr |
När tickar motorn? Är det under färd, eller efteråt? Är det efteråt så är det helt normalt när godset är varmt och sedan kyls ner och "krymper" ihopa.. Om det är under färd så har jag inget tips.. Tigerr |
|
tigerr, hahaahahah, jag hoppas det där var ett skämt. /mvh jocke |
|
|
Jag har också ett tickande ljud, är en 535i -92. Detta ljudet kommer oftast när man gasar till men även när motorn är igång, dock inte lika kraftigt... bilen går som ett spjut annars, kan ej känna av något fel mer än att motorn har tickande ljud och att när bilen är ouppvärmd och man gasar på lite extra så sprutar det ut väldigt mycket avgaser... |
|
|
Johan535: Har liknande ljud på min 535:a oxå. Ett tickande ljud på tomgång, underifrån, som ibland knappt låter alls och ibland tickar det lite. Är det nåt som du oxå har? Hur långt har din 535:a rullat? MVH |
|
kirderf |
Är det vanligt att kamaxeln "sett sina bästa dagar" efter 17k dokumenterade mil? Borde inte denna vara konstruerad för att hålla lite längre? Finns det isåfall nåra andra symtom som man kan känna igen en sliten kam på? Har tyvärr ingen BMW att jämföra med, men kanske är det väldigt vanligt med lite tickande och tackande från motorn, det är alltså inget rejält tickande, bara att jag stört mig ett tag på det! |
|
Spridarna kan åstadkomma ett irriterande tickande... Gjorde det på min 325:a (M50) och flera andra som jag lyssnat på. Om servicen är skött borde kammen hålla många mil till. "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
bratten |
Tickande ljud kan mycket väl vara sliten kamaxel,oftast börjar servicarna misskötas när bilarna börjar närma sig 20tusen=många ägare osv.Vanligt tyvärr |
kirderf |
Svar till Bratten: Jag har skött servicen bra, aukt BMW-verkstad sedan 12,5k mil, före detta två ägare, fulltecknad servicebok på aukt. BMW-verkstad. Men man vet ju aldrig, den kanske kan slitas ändå. Finns det några ytterligare symtom på dålig kam? |
|
Som sagt, Spridarna.... Jag har ju inte hört hur din kärra låter men jag sätter en stark gissning på att det är dom som tickar (lite rassel nästan). "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
Min 535 tickade också lite. Inget synligt slitage(bara blank)efter 22000mil. Behöver alltså inte vara nåt fel. En sliten kam låter "hårdare" speciellt vid start innan oljan nått fullt tryck. Dessutom brukar det höras tydligare om man öppnar oljelocket i ventilkåpan. Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
| Om man har en motor som inte har hydraliska ventillyftare kan det vara dags för en ventiljustering. Detta kan göra susen på i alla fall 535:an. På 525 -93 24V skall det vara hydraliska ventillyftare, och då skall man inte justera. Det kan mycket väl vara som Anders S säger att det är spridarna som tickar, och då är det inget att bry sig om. | |
kirderf |
Tackar för svaren hittills... Jäkla bra forum det här! Håll tummarna för Sverige imorrn! |
|
Jepp detta forum äger! Min 535a har enligt mätarinställning gått 12-13000 mil, kan ju vara skruvat men man får väl lita på de *host* ärliga privatförsäljarna *host* :) Angående kamaxel och spridare, är dessa saker väldigt kostsamt att byta... kan ju säga att jag inte är speciellt kunnig inom bilar, jag kör dem o mår bra...vet hur man byter diverse vätskor...ungefär den nivån :) Jag har inget kraftigare tickande vid start, utan det är är rätt lite vid tomgång och lite mer vid gas...inte så att det är störande, utan bara så att man lägger märke till det.. |
|
|
Johan535:Hur låter ditt "tickande" ljud. Är det ett litet tickande eller lite mer vassare/skarpare tickande ljud. Hör du ljudet uppifrån från motorhuvs-hållet, eller kommer det mer underifrån? Kamaxeln och spridarbytets kostnad beror lite på hur mycket man skruvar själv. Spridarna byts nog knappt utan en del firmor kan renovera dem genom tvättning och provtryckning m.m. Kamaxel byte kostar i bara delar: kamaxel, vippor, vippaxlar runt 8000kr, beroende på vart du handlar grejerna. Sen är det väl inte så dumt att lämna in toppen till nån firma som kan slipa in ventilerna. |
|
| Hej! På min 525i -90 (M20) så tickar det när den är varm, efter man kört... Fullt normalt vad jag hört. Min bil är ju 12-ventilaren så de är nog kanske inte lika känslig. Men dem säger att det ska vara bra att byta kamaxeln och ventilerna på min bil, den har gått 20000 mil nu... Fast den går hur bra som helst och jag byter olja och filter varje tusen mil. Den har haft helsyntet olja sen den var ny, vilket jag tror är mycket viktigt på dessa motorer. På en 24-ventilare i ditt fall är det MYCKET vigtigt att ha bra olja i bilen, mineralolja är INTE att rekommendera! | |
|
Min bil tickar också från och till när den är varm och man kört en längre stund! Kommer som att det är under bilen,,vad kan det då vara?? Jag tror själv att det är dags att byta ventillyftare,kan ha kommit nå skräp emellan eller nått sånt! Peter (Bmw 525i 24v-91) |
|
Axel |
12ventilaren är faktiskt känsligare än 24ventilaren när det gäller oljan,&att byta kam efter 20000mil uppkommer bara på 12ventilaren.Om tickandet bara är vid start så är det säkert bara dom hydraliska tryckarna,tystnar det bara efter typ 10sek är det inget att bry sig om. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
Tigerr |
jokko >>> Men *ha ha ha*! Hoppas att du inte är så jävla ful som du är dum.. Varför skulle det varit ett skämt!? Jävla idiot... Tigerr |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.