|
|
|
|---|---|
523i_96 |
Hej! På tomgång och vid köer går min bil upp i för hög temp. Jag fär dra på full värme. Jag har dock aldrig varit uppe på rött. Idag körde jag in en ihoprullad tidning i fläkten när motorn var varm, och följden blev att den slutade snurra. Man ser också att den snurrar sakta med blotta ögat. Så nu undrar jag om det är fläktkopplingen som ligger bakom det hela. Hur fungerar den? Måste man ha fläkten på även om fläktkopplingen är bra för att motorn inte skall nå över normaltemp? Sätts fläckten igång automatiskt för att hålla normaltemp eller måste man slå på den inne i kupen? Tacksam för hjälp! MVH: Magnus |
|
Sök inlägg om hög motortemp. E28. Det har skrivits mycket om detta. Fläkten behöver ej vara på om motorn är frisk. Om du har full värme på kupéfläkten tar du värme från motorn = extra kylning. Motorfläkt med fläktkoppling är ju inte elektrisk, den ersätter elfläkt.Kupéfläkt och motorns fläkt är två skilda saker. David |
|
|
Hej! Det låter ju som om det skulle kunna vara fläktkopplingen som har gett sig eftersom motorn inte kyls efter ordning just på tomgång, köer osv. Väl uppe i fart så kyler fartvinden till största del och då håller sig temperaturen bra. Prova snurra på fläkten för hand när motorn är riktigt varmkörd och AVSTÄNGD, fläkten ska vara "seg" att snurra runt. Vet egentligen inte hur pass E-28 är på tomgång osv. med kylningen, men det borde inte vara nån skillnad mot en E-34, de e ju samma motor.... |
|
| SORRY! Det va ju ingen E-28 du hade! Men annars borde de ju vara samma med fläkten.... | |
|
E28 blir inte varm på tomgång om den är ok . Bor i Stockholm så det är köer någon gång ibland... :o) (Kan bli en eller två mm över mitten på tempmätaren när man står 10 min i tunneln på Klarastrandsleden) /David |
|
| För övrigt så står det i min instruktionsbok att nålen kan tillåtas tangera det röda fältet vid varm väderlek, och då borde det inte vara katastrof. | |
523i_96 |
Hej igen! Lånade precis en annan fläktkoppling som suttit på en 518. Efter att ha satt på den blev det samma visa, och även denna fläktkoppling slutade driva när man körde in en tidning i rotationsbanan. Detta gjorde mig inte direkt övertygad. Måste även denna fläktkoppling varit kass? Skall en bra fläktkoppling INTE stanna när man kör in en tidning när motorn är varm? När bilen är på väg upp i temp ska väl fläkten snurra fortare? Fläkten "försöker" ju inte ens hindra motorn från att bli varm. Vidare så är det bra värme i bilen och om termostaten är kass brukar vad jag vet värmen vara dålig. Vart är det billigast att köpa en ny fläktkoppling? Är det uteslutet att det är något annat fel som t.ex. termostat. Tack på förhand! MVH: Magnus |
Hello Nasty |
Nja du kan ju kolla tempgivaren den kanske inte mår så bra, åk till en verkstad o be dom kolla. Dom anv. en sorts termometer som dom håller över värmekällor så får dom reda på tempen. Men visst fläktkopplingen är nog kass i ditt fall, den styrs av motortämpen stiger den så driver fläkten på hårdare, är motorn redigt varm så ska fläkten gå trögt, märkbar skillnad mot när motorn är kall. Kan även vara tempmätarn som inte visar rätt. Mvh/Henrik Kör tills det rasar |
Paap Reeder |
Hej! Om tempmätaren ligger mellan normal - rött och har legat där i några minuter - I Klarabergstunneln - och Du frikopplar och "trycker till på gasen litet rejält" så skall Du höra fläkten. Det blir ett Volvo 740 ljud. Står mätaren där kan Du inte stanna fläkten med en tidning. Kan Du det är det kopplingen. Är inne på min 4:e koppling på 39500 mil. MVH /// Paap Reeder |
|
Hur lossar man fläktkopplingen? |
|
Mattan |
32 mm nyckel och på fel håll. Den e "felgängad"!!! |
| Och ge nycklen ett par rapp med en hammare eller dyl så släpper den lätt | |
|
523i_96---> Om du ska köpa en ny fläktkoppling så köp på Motor Nord de har bra priser !! Det är 99% säkert att det är den som är slut på din bil............... Det ska låta som en gammal volvo när du vavar bilen när den är VARM .Precis som Paap Reeder skrev ........ Billy B-10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.