AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.167

Just provkört 523i -98, seeeg!

ha
97
hampuz25
528i -98
540iAM - 00
Hejsan,

som jag skrev i en tidigare tråd har jag åkt Golf i många år, men nästan lika länge suktat efter BMW.
Provkörde ikväll en BMW för allra första gången, men förvånades över hur seg den var!

Jag kör nu en Golf -96 med 75hk, men den känns betydligt piggare än BMW´n trots ca 100 hästar mindre.
Vet inte om det var nåt fel på detta ex.. får prova vidare..

Kommentarer? Tankar?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Låter som det var något fel på den.
Tycker min 523 -99 pinnar på rätt bra, trots att jag är van att köra 740'n.

______

Foto Länk
Golfen skramlar dubbelt så mycket, och all plasten gnisslar så du får intrycket av att det går mycket fortare och att den är piggare än den i själva verket är.

En BMW är tyst, man märker knappt att det går i 190. I en Golf upplevs redan 70 som en hög hastighet tycker jag.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Vanliga fel på dessa är vevaxelgivare och kamaxelgivare. Motorerna fungerar men just defekt vevaxelgivare får bilen att kännas seg!
Kamaxelgivaren får bilen att misstända/rycka.
Undvik denna bil! Inte så dyrt att få åtgärdat (1600kr för egen del med byte av kamaxelgivare på verkstad), men varför köpa en trasig när det finns hela?

------
BMW CS #04839

ha
97
hampuz25
528i -98
540iAM - 00
Davve,

jo, får söka vidare.
O ja, en helt annan komfort o stabilitet på vägen än min Golf, absolut.

Tycker ni annars det är stor prestande skillnad mellan 523:an o 528i?

ha
97
hampuz25
528i -98
540iAM - 00
Lasse,

jag åkte inte speciellt fort.. 120-130 som högst.
Men accelerationen är det jag tänkte på, bilen kändes tung o orkeslös, hade i 3:an o plattade.. den drog lite grann men inte alls som min Golf.

Men som sagt, jag är nog inne på Davve´s linje, nåt måste varit galet med detta ex.
Kan timingen oxå kanske varit helt fel?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Om vi utgår från att E39 523i är jämnbördig med E34 525i i prestanda/motorkaraktär (jag har aldrig kört 523i) så är skillnaden klart märkbar mot 528i. 528i har ett helt annat drag i botten och mellanregistret. 528i orkar också med lite högre utväxling, den går m.a.o. lika snålt som en 523i, fast är piggare. Med detta inte sagt att 523i är slö och törstig, tvärtom, bara att 528i är lite mer så att säga. Jag hade alla gånger satsat på en 528i, det finns tillräckligt många till buds för att kunna hitta en fin sådan. 528i är extremt svårslagen när det gäller prestanda per bränsledroppe.

------
BMW CS #04839

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har haft en E34 525 och jämfört med min E39 523 med dubbelvanos så är 523'an mycket starkare i det lägre registret, en helt annan karaktär på motorn. E34 525 är spetsigare och ger en liten knuff på höga varv, men 523'an drar starkt från botten och upp. Kan tänka mig att en 528 är en bra kombination av båda.

______

Foto Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Tillägg, det var alltså en E34 med M50B25 utan vanos

______

Foto Länk
Hampus:

jag skojade mest, borde ha klämt dit en smiley ;) Har inte mycket att jämföra med, min 540 är ju rätt pigg och SÅ mycket slöare tycker jag inte 523 borde vara. Är väl 170 häst i den iaf? Golfen gör väl 0-100 på 12 sekunder och BMW:n på 9-10 sek? Om en Golf med 75Hk är piggare måste det ju vara ngt fel på 523:an.

Men lite ligger det nog i att en mindre, bullrigare bil UPPLEVS som snabbare, det låter ju mer i varje fall? :) Min 740 är så tyst så man kan sitta och småprata och tro man kör i 110, men när man tittar på hastighetsmätaren står den på 190.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
HEj!
523i med manuell låda gör 0-100 på 8,5 enl BMW och är oft mätt mellan 8- 8,5 i tester. Golf med 75hk gör samma knappast mycket under 13sek. Något måste ha varit fel som tidigare sagt. %23i är rätt så pigg.

MVH
Sakke
ha
97
hampuz25
528i -98
540iAM - 00
Just provkört 523i -96.
Denna hade bra knuff i motorn,
lite spetsig karaktär dock, hände inte så mkt förrän runt 3500-4000 varv.

Gillade bilen överlag, som många varit inne på, känns väldigt stabil.. man åker lätt i 150+ utan att det känns.

En sak dock, för att vara en komfortbil.. ganska hårda säten.. faktiskt mer så än min Golf GT.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
weeman. Nja, 528i har ingen knuff alls på högre varv och är rätt död efter 5300varv/min. Den är platt i karaktären minst sagt. Men pigg och kraftfull är den.

hampuz25. Din senaste upplevelse bekräftar bara att något var fel med den första bilen!
Vad gäller sätena kan jag bara skriva under. De är hårda, men jag tycker bilar med skinnklädsel har aningen mjukare dynor. Vet inte om jag har rätt eller fel där, men jag tycker det känns så i alla fall. Kan vara värt att prova i alla fall. Annars fanns det s.k. komfortstolar som extrautrustning. Har inte provsuttit dessa i E39 men i E34 är skillnaden enorm mellan standardstolen och komfortstolen. Komfortstolen är grymt skön i gamlingen E34 och borde ju vara det i E39 också.
Ett annat alternativ är sportstolen, också extrautrustning. Riktigt kramgoa, men kanske inte så mjuka...

------
BMW CS #04839

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Skillnaden med en vanlig stol och komfortstol är väl eljusterbart svankstöd och att ryggstödet är vinklingsbart för att kunna ge mer stöd för övre ryggen/axlarna eller vad man skall säga. Själva dynan tycker jag verkar samma.
Men man sitter mycket bättre på långresor med komfortstolen tycker jag.

______

Foto Länk
axelsson
tycker de säger sig själv, golf med 75 hk.

"inte alls som min golf när man plattar på 3an"

kanske för att 3an på bmw går till 180 och på golfen till 50?

ha
97
hampuz25
528i -98
540iAM - 00
Då har jag provkört min 4:e 523i!
Denna var av årsmodell 8/98,
men hade en HELT annan motorkaraktär mot de jag tidigare testat (modeller 96-97).
Denna motor var otroligt pigg o drog hårt redan från låga varvtal!
Jag som trodde dubbel Vanos först kom från -99:an..
Gillade verkligen denna bil,
enda som var trist var sätena.. i tyg o tyvärr "stenhårda".

De 3 andra jag testade var alla tämligen sega upp till ca 3500 varv, o först då kom kraften in.

För er andra som E39 ägare,
har ni liknande upplevelser ang vridmomentet o säten?

Har någon förklaring till hur -98:an kunde vara så pigg? (var inte trimmad el så?

En bil som är byggd 08/98 borde inte ha en TU-maskin, dvs dubbelvanos. BMW byter årsmodell i september varje år och därmed ligger denna bil på gränsen. Möjligt dock att det är en väldigt tidig 99a. Har du regnr på bilen?

4 olika E39 kan också betyda 4 olika skötta bilar. Många E39-ägare kör tills det rasar och lappar bara ihop det mest nödvändiga pga dyrt underhåll. Det är därför vi ser så många buskiga E38/39 på vägarna.

Slutligen angående säten, jag har komfortstolar med nappaläder i min bil och det är nog de mjukaste stolarna jag har suttit i. Jag jämför då med Volvo, Saab, Mercedes, Audi, Lexus. Minns inte hur tygstolarna på E39 kändes då det var länge sedan jag satt i sådana.
K2
348
K2
523i -97
Jag har enkelvanos i min efter vad jag begriper, den drar inte så att man blir direkt imponerad vid låga varv och har aldrig gjort. Helt ok dock.

Motorkaraktären tilltalar mig ändå eftersom jag gillar att växla, kommer man bara upp litet i varv så börjar den mata på tämligen obevekligt upp till rödmarkeringen utan minsta tvekan. Nästan litet "railgun"-effekt vid omkörningar om man bara gör sig besväret att ha den rätta växeln ilagd... utan att överdriva alltför mycket.

Det är tydligt att den här bilen inte är växlad eller har motorkaraktären för att hålla på och busköra i stan vid rödlysena utan för att funka fint på landsvägen och autobahn, den känns liksom "långbent" i karaktären eller hur jag ska säga.

Sedan är det givetvis ett oerhört plus för den ekonomiskt sinnade att bilen är så extremt bensinsnål på långkörningar trots hög medelhastighet.

Vill man ha bottendrag så behövs nog litet större cylindervolym eller åtminstone dubbelvanos.
K2
348
K2
523i -97
Tänkte på detta med manuellt vs automat i dessa motorklasser. Vid automat absolut minimum 528, känns som manuell 523 ungefär.

En manuell 528 vore nog vad jag skulle sikta på om jag skulle byta bil från min synvinkel. Alternativt avstå.
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Precis varit på bilsemester i europa med min 13 år, 17000mil, 523a med orginal tygsäten. Otroligt trevlig att bila med, farthållaren på 160 och det matar på så fint så fint, tyst och helt odramatiskt. Sätena passar iaf mig helt perfekt (är 1.95m) inte en tillstymmelse till träsmak trots 60 mil sträckkörning. Bilen är inte seg, men det gäller förstås att ha rätt växel vid varvtalet. Det som jag fortfarande är otroligt imponerad över är motorn och hur lite soppa den behöver, 0.8 - 0.9 på vår semester, dessutom går det helt odramatiskt att köra på femman vid 1000 varv, visst ingen raket, men den jobbar sig upp till mer normalt varvtal utan att bilen låter som den ska gå i 1000 bitar (läs saab, audi, volvo, vw).

Kolla igenom beg. guiden för e39 här till vänster och hitta en i BRA skick och du kommer bli otroligt nöjd!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.