|
|
|
|---|---|
|
Skulle byta olja och oljefilter på min styvdotters 320i E46 -99 idag, men kunde inte få loss själva filterinsatsen från locket. På E36 var det ju jättelätt att fixa själv. Någon som vet hur man gör på E46? Vågar ju inte rycka och slita FÖR mycket heller. Tacksam för tips! Wargen | |
| Sitter filtret fast i locket? :S | |
|
Det kan sitta fast lite grann..Det är "bar å ta i". Skicka ev. in två kraftiga skruvmejslar in i insatsen, en från var sida och häv upp/ut den gamla filterinsatsen. Se upp bara så du inte bryter mot pinnen i mitten. Går den av blir det inget oljetryck. |
|
| Det sitter som attan på varje gång på min. Men med kraft och vilja så lossnar det. | |
|
Okay! Ska försöka igen snart, med lite tuffare tag då. Det kändes precis som om den var fastskruvad i locket, men så är alltså inte fallet då, bara att bända och dra och akta "pinnen i mitten". Tack för era kloka svar och kommentarer. Wargen |
|
|
Stämmer bra, filtret kan sitta ganska hårt i locket men det är bara att ta i med sunt förnuft. När du monterar det nya filtret trycker du fast det i locket först, sedan på med locket. __ Tobias Andersson |
|
|
Hände mig senast då jag bytte oljefilter i min fd 325i E46. Jag skar sönder filtret med en kniv, platsgavlarna var rätt spröda och delade sig lätt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| är det insatsfilter du har eller vanlig? om det är insatsfilter kan du köpa en svart kåpa och skruvar ut den med en spärrnyckel...kåpan finns att köpa på mekonomen eller biltema... | |
|
Ja det är ett insatsfilter. tack för tipset om verktyget! Wargen |
|
| Vill minnas att det stod 27 som åtdragningsmoment på locket. Drog det som brukligt och det funkade. Egentligen sjukt enkelt att byta olja och filter på en E46 när man väl fattat var sakerna sitter. Men innan jag hittade oljefiltret.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.