AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.520

Bila i Europa - nödvändigt med hotellbokningar?

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Det var säkert 15 år sedan jag bilade ner genom tyskland, alperna och mot riviäran...om en vecka sticker min sambo och jag. Undrar helt enkelt om man kan ta dagarna som dom kommer eller om man skall förboka hotell på resan? Det är väl knappast fullbelagt på varenda ort eller? Tänker mig mindre byar och städer där man rimligen borde hitta prisvärda gasthaus på vägen? Vad säger er erfarenhet?

mvh Henrik
Du hittar alltid nåt och är det inga barn inblandade så utsträcks tiden ni har på er att hitta något...

/Udo Dirkelsniff
Har två själv två barn och har provat både att icke förboka och att förboka.

Fördelen med att icke förboka är att man kör till det är dags att kvarta. Nackdelen är att man kanske får åka omkring och leta. Inte så kul om klockan är sent och ungarna trötta och hungriga.

Fördelen med att ha bokat, är att man inte har någon tidspress och ovisshet om var man skall sova. Man vet i förväg och det gör inget om man kommer fram 19.00 eller 20.00. Rummet är bokat och klart.

Visst är det enklare om man bara är två.

Bokade ett familjerum vid Halle, Tyskland genom Happydays. Kostade strax under 1200:- för en natt med frukost. För 2 vuxna och 1 st 9 åring och 1 st 14 åring.

NN/
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Vi har inga barn än så länge så vi har möjligheten att åka runt och leta. Det lutar nog åt obokat då man som sagt har möjlighet att köra längre om det finns energi. Och det är kanske lite av tjusningen med bilsemester...köra när man vill, vart man vill och så länge man vill. Så länge det inte finns barn vill säga :-)

Nu vet jag att det bör gå att spontant hitta boende. Tack för er feedback.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vet inte om du med bokat menar att boka alla nätter hemifrån eller att du bokar i förväg under resans gång? Förra sommaren så var vi nere i södra Tyskland och Österrike och då gjorde jag så att jag bokade de första 2-3 nätterna hemifrån då jag visste våra dagsplaner för dessa dagar.

Sedan körde vi lite fritt men oftast så hittade man ett Internetcafé eller liknande och då bokade jag kvällens rum på lämplig ort. Fördelen är ju att man slipper köra runt och man snabbt kan jämföra priserna.

En sida jag använde i Tyskland Länk

När vi sedan var på väg upp genom Tyskland så gick jag mer på hotellen i navigatorn och det var inga problem att hitta lediga rum förutom i Lübeck då vi fick köra runt lite.

___
//Ulf
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag åkte med familj till Malaga i april förra året och vi hade inte bokat någonstans och det blev verkligen problem för det var inte helt lätt de billiga typ Formule1 och Ibis det var fullbokat och lika förbannat gör vi om misstaget att inte boka på hemresa i Barcelona var det nära vi fick sova i bilen..enda som gick utan problem var Formule1 i Kassel men då var det söndagkväll..på måndagar kommer alla resande samt folk som jobbpendlar lärde vi oss..
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Det var billigt! Sitter just nu och lägger in hyffsat prisvärda gasthaus i GPS:en men det är ju inte så billigt som man trodde...runt 7-800 spänn för ett simpelt dubbelrum. Och då är detta i småhålor. Hade väl räknat med max en 5-hundring...kronan är verkligen kass!

Sen gillar jag iofs att komma ifrån motorvägen lite och bo nära naturen i ett genuint gammalt hus. Men som sagt...det får ju inte sticka iväg för mycket.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag åkte med familjen genom Europa till Frankrike för några år sedan och vi bokade endast hotell i förväg en natt och den gången hittade vi inte ens hotellet så det slutade med att vi fick ta ett annat :P För det mesta funkade det kanon men nån gång blev det väldigt sent på kvällen innan vi hittade något lämpligt.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Vi bilade runt lite för två år sen och det gick rätt bra att köra runt utan bokade hotell. Två gånger slutade det i lite för dyra hotell eftersom vi inte orkade leta vidare. Men i övrigt gick det kanon i alla länder vi prövade. Därför tänkte vi satsa på samma taktik i år, framför allt för att det gav en härlig frihetskänsla att bara stanna där man var sugen på att stanna. Hoppas att det fungerar lika bra i år.. :)

Mvh
Wiberg
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Exakt så resonerar vi och det känns skönt att höra att det funkar. Sen inbillar jag mig att det inte är fullt lika hårt tryck på semesterorterna i dessa tider.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.