|
|
|
|---|---|
|
Nu är goda råd dyra. Jag ska ta med familjen på bilsemester i morgon bitti och bilen, 520 E34 1995 startar inte. Det är första gången det händer med denna bil som gått som en klocka under de fem år vi ägt den. Jag skulle iväg till macken och pumpa däcken och möttes av ett klick då jag vred startnyckeln. Inte någon reaktion överhuvudtaget. Försökte några gånger till och plötsligt startade den utan knorr. Den fick gå en stund. Jag stängde av och provade sedan att starta men då var det dött igen. En stund senare startade bilen utan besvär och jag körde en sväng runt kvarteret. Inga problem. Stannade motorn och startade på nytt. Den gick då igång mycket motvilligt och hackade rejält innan den ganska snabbt dog. Halvlyset såg klent ut då jag vred på tändningen och klockan i kupén var nollställd så jag gissar att det här är symtom på ett batteri som lessnat. I så fall, funkar det med ett Biltema-batteri? Det är väl vad jag kan uppbringa en lördag i Jönköping. | |
|
Funkar laddlampan? Om den inte lyser när du slår på tändningen är kretsen bruten och generatorn laddar inte. Hände mig med en Found On Road Dead... Gäller nog bilar också! If it works, don't fix it. |
|
| Om du menar batterilampan på panelen så lyser den. | |
|
E34:or kan agera riktigt lustig om det är för dålig "kräm" i batteriet. Du har ingen kompis/granne m.fl. som du kan låna ett abatteri av för att testa? Det är det första du kan böra felsöka med! München |
|
| Tyvärr är de jag känner häromkring på semester nu. Det batteri som sitter i nu är ett BMW original 65ah 540A, bytt för ca 7-8 år sedan av förre ägaren. Bilen har gått ca 10000 mil sedan dess. Bör jag byta till ett likadant batteri eller kan jag uppgradera utan konstigheter? Vi skulle liksom behöva komma iväg på semester i morgon förmiddag :) | |
|
Du kan utan tvekan sätta i ett annat batteri, Biltema duger (även om det kanske inte är det bästa marknaden har att uppbringa). Jag bor tyvärr på andra sidan Småland (Kalmar) annars kunde du fått prova med mitt. Men med 10000 mil på axlarna kanske det är dags att pensionera ditt batteri...:-) München |
|
| Tack för era svar! Jag kan ingenting om sånt här. Hur vet jag vilket batteri som passar. Jag tänker på batteriets mått och styrka. Är det overkill att gå upp till 75ah? | |
|
Inga problem med 75ah. Ju mer utrustning du har i bilden, ju mer ah i batteriet JW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.