AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.770

Ny Bil 5-serien

Sida 2 av 2
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Sani - epitetet "gubbigt" på Mercedes-Benz har inte så mycket med bilen att göra som med ägarna, alltså hjälper inte en provtur. M-B har den högsta medelåldern av premiummärkena, och jag vill minnas en undersökning som gjordes (Motormännen?) som visade att M-B kom 2:a i åldersligan. Endast Opelägarna hade en högre genomsnittsålder.

----
BMW CS #6212
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Okej, så om man är en objektiv bilköpare bör man alltså inte döma ut bilen efter dess ägare...? (Något som BMW också "drabbats" av btw)
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
väldigt tjutande det blev över gamla Mercedes-Benz. Det må vara en smaksak. men vad är fördelem med merca framför bmw? jag kan inte finna någon?
merca mot bmw? Tja, smaksak gissar jag... Nya e-klassen ser faktiskt trevlig ut, inte alls lika gubbig som den gamla...
bmw:s profil gillar jag bättre... Men nu är 5 serien såpass gammal, och jag vill inte köpa den sista versionen innan generationsskifte. Eller då ska det vara bra rabatt i så fall :)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
m-b; (kul initialer btw)

du hänger inte riktigt med märker jag? Det är just NYA bilar vi diskuterar, och tråden behandlar ev inköp av en ny 5-serie. Och då dagens femma börjar bli ålderstigen, vore den nya fin - om den hade funnits framme än. Men i brist på den finns ex nya E-klassen då, som jag lyfte fram som ett alternativ.
Vill dock inte att det ska urarta i (ytterligare) en meningslös Merca vs BMW-diskussion, utan bara ge Stefan en hint om andra alternativ.

Okej? Så svaret på din fråga om "fördelen" är: Dagens femma är gammal, dagens E-klass är jätteny.
Sedan kan resten debatteras intill förbannelse, personligen gillar jag premiumkänslan i en Merca, den känns lyxigare än BMW. BMW känns å andra sidan sportigare, vilket ju också är trevligt. Men den diskussionen kan vi ta i en annan tråd för att inte förstöra denna...

(Märks att jag har det lugnt på jobbet va?) :)
När börjar nya femman säljas, kan väl inte dröja alltför länge. Tycker den nya e-klassen har så mycket fulare och plastigare inredning än den gamla som har fanstastiskt lyckad inredning. Det enda som är snyggt på den nya e-klassen är fronten. Fick jag välja blev det antingen nya 5-serien eller gamla e-klassen.
Enligt en tysk handlare kommer F10 presenteras i början av 2010. Produktionstart mars 2010 och ute hos försäljarna april 2010. F11 följer drygt ett halvår senare.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Stefan_gbg.
Kanske du ska titta på en 3-serie. Du lär få en rikligt utrustad kärra och en trevlig motor dessutom med tanke på din budget. Hade en 525d i våras, och visst kändes den både komfortabel och rymlig, dessutom är 3-liters dieseln som sitter i 525/325 en pärla.
Mitt råd är annars ut och provkör om du har tid.

//Stefan
StefanL,

Ska absolut ta en ordentlig titt på 3-serien. Har bara hört gott om den! Så den ligger högt upp på min "vill ha lista".
Står just nu mellan
Audi A4 avant
Volvo XC60
BMW 520d
BMW 320d.
Sedan så måste jag prova en merca ocskå. Kolla om den är så gubbig som jag tror :)
Be
52
BengtPeter
BMW 520d Touring 2010
Stefan!

Du klagade lite på inredningen i 5an, särskilt de gråmålade panelerna på instrumentbrädan m fl ställen. Jag håller med dig. Det ser faktiskt för jäkligt ut men det finns lösningar på allt. Välj i stället de svarta högglanslackade panelerna "pianolacksfinish". mycket snyggt särskilt i kombination med det ljusa dakotalädret. Och det bästa av allt. Det kostar inget extra! Det gäller dock att hålla det rent från klottriga fingar mm. I solljuset syns allt. I övrigt tycker jag att kvalitetskänslan är helt överlägsen jämfört med andra bilar. Å andra sidan är upplevd kvalitet inte samma sak som verklig kvalitet......Där är nog BMW inte mycket bättre än andra bilmärken faktistkt.

Själv kör jag 520i med comf +adv + lite andra smågrejor. Bra basutrustning men glöm inte HIFI-uppgraderingen på stereon. Är ett måste. Tyvärr var inte min bil utrustad med HIFI och originalljudet är för bedrövligt. Kanske en av marknadens sämsta ljudanläggningar. Fel av mig, det är ingen ljudanläggning utan en oljudsanläggning. Rent skräp. Ljudet i hustruns Fabia är sju resor bättre! Det säger inte lite det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.