AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.769

Ny Bil 5-serien

Sida 1 av 2
Hejsan,

Funderar på att skaffa en ny bil. Det är dags. Har en audi idag som snart är 3 år gammal, och då känns det passande att byta.
Har länge tittat lite åt BMW. Gillar att de är robosta, precis som audi. Och efter flera volvo + saab så är jag ganska less på bilar som är orobusta.
Vad som är viktigt för mig är:
Kvalitet, säkerhet, säker nattkörning, bränsleekonomi, bekväma säten (dålig rygg).
Har begärt in en offert på en 520d, med exclusive + advantage paket. + kurvljus och en del annat smått och gott.
Vad tror ni om denna? Är det en ok bil överlag? Några fler tillbehör som jag missat som kan få mig att trivas ännu bättre i den?
Räcker 177hk för att ta sig fram hyffsat, eller bör jag gå upp till tex 530d (drar en del mer...)
När släpptes den "nya" 5-serien?

Mvh

Stefan
Glömde, (och hittar ingen editknapp?)
Det är kombi-modellen jag tittar på.
Sv
20
Svezon
525iA Touring -05
528iA Touring -98
Tjena. e60/e61 -04 släpptes och är faceliftad -07 har jag för mig. Om du har dålig rygg skulle jag absolut rekomendera comfortstolarna.Vet ej om de är med i exclusive paketet?
Finns ju en uppsjö att välja bland men Hifi paketet och solgardiner i dörrarna är bra att ha.
Lycka till!

Livet är för kort för att ha tråkigt!
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Aktiv styrning är ett måste-krav enligt mina vänner som kör E60. Kanske ingår i något av dina paket?
Tack för svaren!

Svezon, Komfortstolarna ingår i exclusivepaketet! Så de får följa med :)

The Stig, aktiv styrning ingick inte... Vad är detta för något? Fanns ingen info om det på bmw.se, i alla fall inte som jag hittade :)
Hittade info om aktiv styrning. Lät ju rejält trevligt! Lär ju vara knepigt till att börja med dock. Tar nog ett tag innan man vänjer sig.

Vad tror ni om 520d? kommer de 177 hästarna kännas klent?

Är det någon ny 5 serie på gång? Den har ju några år på nacken nu...!
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Den nya är på gång och diskuteras i tråden alldeles under:
Länk

520d tror jag kommer kännas helt ok att köra eftersom det generellt är bättre vridmoment i dieslar än bensinare. Ta en provkörning hos BMW för att känna hur den känns innan det fylls i någon beställning.

Den aktiva styrningen är inget jag själv testat, men vännerna kan inte sluta jollra om hur underbart det är!

Kan ju helt klart vara värt att vänta något halvår till!
Tack för länktipset.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Hej har kurvljus på min och kan inte riktigt förstå vad man skall ha det till kan rek. att ha bättre stereo istället eller ngt annat

Ha de T
te
24
teflon.don
BMW 530D M-Sport -04
Vill varna alla för att köpa en 530d då min ha totalrasad, finns mer att läsa om det här, om inte BMW ändrar sitt ansvar gör du ett trygare och bättre köp med en audi, i dessa tider då biltillverkare måste spara kan det då inte ha blivit bättre vad gäller kvalitet...

Eddy
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har en E60 sedan fyra år som har "nästan allt".

Angående motorfrågan har jag inte kört 520D men i 120D räcker den mycket väl. Kan tänka mig att den är helt ok i E60 eftersom vridet är bra.

Automat är ett av de bättre tillvalen men givetvis indviduellt.

Med nämnda paket har du det mesta som behövs. Lägg gärna till ett HiFi-paket så får ok ljud.

Ingår utvändigt avbländbara ytterspeglar i komfortpaketet? Annars rekommenderar jag dessa trots en relativt hög prislapp.

Aktiv styrning och Dynamic Drive gör körkänslan suverän, men till hög kostnad. Rondellkörning blir till en ny dimension när inte bilen kränger:)

Kurvljusen är lite roliga men nyttan av dem är minimal. Åtminstonde på min årgång där gamla lagkrav gjorde att alla funktioner inte kunde utnyttjas.

Solskyddsgardinerna är bra när solen gassar som mest men inte något måste i sverige.

Lycka till med den roliga problemställningen att välja utrustning!

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
köper man en ny bil tar man väl självklart all utrustning som finns..
dels för andrahandsvärdet men mest för att man kan.. klent utrustade snikbilar är inget kul..
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
MeTaNiLiC> Nej det är precis tvärtom: Andrahandsvärdet är oftast sämre på utrustningen än på bilen i sig så rent ekonomiskt är det bortkastade pengar.
Oftast är baspaketen Advantage och kanske Comfort det enda som är någorlunda ekonomiskt försvarbart + kanske automatlåda.
Men visst är det kul med mycket utrustning! Om nån annan betalar.
Ne
12
Nevis
X5 30d -09
120d -06
Hej Stefan,
Det här med utrustning är givetvis tycke o smak men här kommer mina erfarenheter från min förra familjebil E61 (535DA M-Sport Touring -06). Ollen har rätt vad han säger om utrustnigen vad som höjer andrahandsvärdet, det andra är mest för att få det där lilla extra som förgyller tillvaron, men somsagt det är inte mycket värt sedan.

Har läst om kommentarerna om Aktiv Styrning, hade detta som tillval men har provat bilar utan o det är helt ok om man kör "normalt".

Advantage, Comfort är självklara tillval då får du en bra "grundbil"

Jag hade tagit bort Exclusive pkt och valt till M-sport, dels för jag tycker bilen blir snyggare o ser mer "kaxig" ut men även ang. andrahandsvärdet, betydligt lättare att sälja.
Komfortstolar, ja absolut om du har problem med rygg, vilken komfort, och lätt att ställa in med minne för olika förare. Världens bästa stol brukar den kallas och det är ingen överdrift
Avstängningsbar airbag, kostar 500kr vid nybeställning, ca 10 000 för eftermontering. Även om du/ni inte har barn nu så ta det, gäller även när du skall sälja den = +
Kör du ofta med släp? Drag, snyggast med orginal avtagbart.
Stora naven, Ja om du kör mycket på okända destinationer annars kompl. med en avtagbar.
Rökar o förvaringspaket. Då får du med 12v uttag lite överallt är bra för mobil laddare, Nav, kamera/laser varnare, barnens DVD spelare mm.

Jag pratar mycket i telefon i bilen så Blutooth interface är självklara i mina BMW, men du vet själv hur mycket du pratar.

Kör du mycket på natten så är det rätt gott o ha HiFi paket så har du bättre ljud om du gillar musik.

Automat, Ja såg att du oxå bodde i storstad, det är smidigt, jag tyckte själv det var gubbigt men efter haft automat på en bil så väljer jag det alltid , BMWs automatlådor är fantastiska.

Somsagt barn? Ta tonade rutor o solskyddsgardiner, så slipper du dessa förskräckliga musse pigg, Kalle anka , färg glada motiv. En BMW skall var stilren:)

Ang motorvalet, fel man o fråga, ta 535D:) Nej då, har provat vänners 520D T så är det en väldigt bra touringkärra som räcker till för en normal körning och framför allt är den nya 520 motorn grymt snål, har den gamla motorn (163hk) i vår lilla BMW och den är bra. Den uppfyller mer än väl de behoven du listade.

Hoppas du fått lite hjälp,men det viktigaste är att DU väljer den bilen du vill ha och skall trivas med både med komfort o ekonomi.

Välkommen till BMW familjen

Tack alla för svaren! Och tack speciellt Navis för ditt väldigt utömmande svar! Härligt!

Vi går i samma tankar verkar det som. har lagt exlusive paketet åt sidan, och väljer ett "edition sport" paket. Liknande "m-sport" (fattar knappt vad skillnaden är, mer skinn troligen). Sportstolarna är suveräna! Har haft ett par "sportbilar" innan med liknande säten, och dessa är helt klart med och krigar om de bekvämaste hittils! Vackert!

Andrahandsvärdet bryr jag mig inte om egentligen. Tänkte plocka ut denna som tjänstebil. Har ett maxbelopp på tio basbelopp. Dvs runt 420.000:- Max 20% av bilens baspris får vara utrustning. Så jag kan leka med runt 400.000 bil och 80,000 extrautrusning (går ner med runt 15% efter rabatter osv).

Problemet med bmw mot tex volvo är att allt kostar extra. Paketen som finns är dyra, och innehåller inte riktigt det jag vill ha... Varför varför varför finns inte xeon med i tex "edition sport"?? Nu måste jag lägga till ett extrapaket eller välja det separat. Och automaisk klimatanläggning? Borde inte det vara standard? Aktiv styrning på bmw kostar 13.000, medans likande lösning hos tex volvo kostar 3.000. Lite tråkigt, men men. Bmw gör som de vill :)

I övrigt har jag redan lagt till vad du listar på min "önskelista". Avtagbart drag, rökarpaket, avst. airbag (varför inte standard?),

Automat därimot... Väljer den klenaste motorn för att den drar lite. Känns det fel att lägga till automat. Visst är det bekvämt, men jag bor på landet och arbetar i stan. Så jag klarar mig :)

Körde en 520d touring igår. Den gick att hantera som en liten bil, även om den var stor. Lättkörd. Motorn var trevlig, mycket lik den dieseln som sitter i audin jag har nu. 2.0tid. Allt var ok, kändes hemma, likt audi i tänket. Bekävma standardsäten måste jag säga. Tyckte dock att den kändes lite gammal... De gråmålade panelerna i indredningen ser riktigt billiga ut.

Pratade med säljaren, och han trodde att den nya sedanen kommer först till hösten, och kombin lär dröja ytterliggare ett tag. Så om jag ska ha en 5-serie så blir det den gamla. Något jag inte är helt glad för... Det är en väldigt bra bil, men den har några år på nacken....

Funderar på antingen volvo xc60 eller audi a4 allroad. volvo:n kan jag inte på något sätt säga har bmw-kvalitet. Men man får väldigt mycket för pengarna... Audin känns väldigt gedigen, och den nya a4:an har fått väldigt bra respons.

Ska prova en bmw 3-serie också. Se hur den känns!

Mvh

Sttefan
uK
109
uKKla
523 Touring -99
Facelift
Måste ju faktiskt säga att Dom nya Audi A4 Avant är riktigt snygga! Specielt vit tycker jag..

Otur att det dröjer innan den nya 5 serie kmr. sug på karamellen o tänk mer än en gång. Det blir nog bra i slutet ialf =)
Ne
12
Nevis
X5 30d -09
120d -06
Hej igen Stefan,

Ang. de olika paketens innehåll är tyvärr för de givetvis vill att man skall lägga till det paketet + det +... Jag tror inte BMW särskiljer sig från andra bilmärken, men visst kostar det mer på vissa märken men det är deras värde på varumärket som styr det.
Ang nya modellen 5-serie, så är det ungefär vad jag hört oxå att touringen våren 2010, o visst är det kul o ha det senaste. Men då skall man betänka att när de släpps så kommer de vara ett högre pris sparsamt med kampanjer och paket för ett sk market skimming price och sedan när nyhetens behag släppt kryddar de med lite paket. Fördelen nu är att du får en beprövad modell som har löst alla "barnsjukdomar" och bra kampanjpriser o rabatter. Eftersom du pga tjänstebil inte bryr dig så mycket om andrahandsvärdet så spelar det ingen roll om du när du byter har den gamla karossen. Men jag förstår problematiken

Lycka Till o det är klart du skall ta en BMW:)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Stefan;

gå inte o köp den gamla femman nu, hellre än tre-serie isf!

Alt den nya E-klass kombin som kommer i dagarna...? Länk

Merca! TJa. Varför inte. (lite gubbig?) :)
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kör du med ramavtalsrabatt kan du skippa paketen eftersom ramavtalsrabatten inte gäller på paketen men på den individuella utrustningen. Då blir slutsumman ungefär densamma och du är fria att komponerara utrustningen själv.

Undantaget kan vara nu när de rabatterar vissa paket med stora extrarabatter.

Med privata pengar tror jag trean skulle vara bätttre köp idag men eftersom du slipper att ta värdefallet själv så är en välutrustad E60 bra köp.

Det är automatisk klimatanläggning som standard. Den utökade har fler finersser aom sol-, och imsensorer samt restvärme.

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Tycker du själv att M-B är gubbigt? Är en Bentley Continental gubbig? Möjligt, men jag vill ha en ändå! Det är rätt lustigt att varje gång Merca förs på tal är det just den automatiserade reaktionen <gubbig> som först utlöses i den svenska hjärnan...dags att ändra på det medelst en provtur kanske?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.