|
|
|
|---|---|
|
Hejsan hejsan, efter att ha åkt Golf i många år har jag nu äntligen tänkt bli BMW ägare! :) Har tänkt mig årsmodell 1996-2000. Men nu undrar jag, av ovan modeller.. vilken rekommenderas? Vad bör man framförallt titta noga på avs dessa modeller.. vad är kostsamt att behöva reparera? Bör man oxå akta sig för importer el vad tycker ni? En sak till, kan man med reg nr ta del av hur besiktningen klarats de sista åren.. finns ngn databas tillgänglig? Mvh H. | |
|
Hej och välkommen. Frågan du ställer har ställts ett otal gånger innan. Använda sökfunktionen och läs begagnatguiden som finns i menyn till vänster. Någon större skillnad är det inte mellan 523 och 528. Jag skulle nog hellre titta efter en bil i bra skick än stirra mig blind på en av dessa motoralternativ. Du kan få upp till tre senaste besiktningsprotokoll om du mailar till kundtjänsten på bilprovningen. Importer behöver du absolut inte akta dig för, men du ska definitivt vara mer på din vakt när det gäller sådana bilar. Här är dokumentation A och O. |
|
|
Håller med, kolla skick i första hand!! Jag har en manuell 528, 97 och min far har steptronic 523, 97. Skillnaden mellan dessa två är ganska stor men 523an räcker gott till och den är faktiskt ganska mycket komfort inriktad medans min är lite "styv" kan man väl säga. Bland Det bästa med dessa e39or är bränsleförbrukningen, riktiga snålvargar när man betänker prestanda, har aldrig lyckats komma över 1,1 l/mil äns vid hårdkörning med 528an. |
|
|
Jag har precis sålt min 528 touring-98. En underbar bil med en fantastisk motorkaraktär. Bilen var en import skicket på bilen var riktigt bra, köpte den hos en bmw handlare med 6 mån garanti. säljaren tyckte liksom jag att serviceboken såg lite misstänkt ut men ljusmodulen visade ärliga mil. Köpet visade sig vara ett misstag. (ny automatlåda,toppackning,nivåreglering,diverse elektronikproblem,klimathaveri och kabelbrott) älskade dock bilen, underbar komfort och vettig bränsleförbrukning ! Köpte en 523 m-sport sedan-00 för 2 dagar sedan svensksåld, inte samma vrid men samma kvalitetskänsla. Dubbla vanos på denna ger ett bra bottenvrid men ett orosmoment på denna årsmodell är styrenheten till abs, men otur kan man alltid ha. Mitt råd är att testköra båda modellerna,kolla på många bilar,läs begangnatguiden och LITA PÅ MAGKÄNSLAN !!! Lycka till 528 patrik |
|
|
Tyvärr kan man inte lita på ljusmodulen. Det går alldeles utmärkt att ändra den också. De så kallade "milintygen" som BMW skriver ut är utan värde på grund av detta. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Tack alla för givande kommentarer/råd! Jag ska åka o titta på en 523 -99 i helgen. Denna bil ser ut att vara i mkt gott skick, dock är det en import o ingen servicebok o annan service dokumentation finns. Nuvarande ägare menar att hans kompis som är bilmek alltid servat o vid behov reparerat bilen. Jag tänkte ev ta den för ett M-test. Vad säger ni, borde det röja de tvivel som saknad dokumentation innebär? |
|
| jag ska sälja min 528 i för en extremt billig peng mer bil än 523 får jag säga men är det nåt som brukar kuka på dom s¨å är det väl abs styrenheten o det är en liten dyr rackare att fixa mvh micke | |
|
En import utan dokumentation över huvud taget skall vara billig, i alla fall om jag skall köpa. ______ Foto Länk |
|
Gemini__ |
Nog för att det är gamla bilar vi talar om, men varför välja en med obefintlig dokumentation när det finns så många objekt till salu. Sök vidare är mitt råd. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.