|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
| Det är precis det jag har gjort. | |
|
Håller med om att det blivit mycket bättre, framförallt blev jag imponerad hur fort det gick att få en tid som passar mig som jobbar heltid. Insåg att jag inte varit hos SBP sedan 2004 och då kostade det 260kr, men då var det i bästa fall 2-4veckors väntetid minst om man skulle ha tid en tidig morgon eller sen eftermiddag. Upptäckte också att besikta precis öppnat en anläggning 500m från där jag bor vilket för det ännu enklare. Så nej tack, jag vill inte tillbaka till SBPs monopol igen. Även om priserna var lägre för 10 år sedan så var min lön det också... |
|
|
Det är ju staten som har bromsat förut fick man vänta en månad på en tid, en kontroll som tar 10 minuter. Ville ha en tid för 945 igår gick in vid 11:20 fanns flera tider tog 14:50 dessutom 30kr billigare om man förbokade och betalade direkt dvs 360kr. |
|
|
Jag låter som en bakåtsträvare men vill egentligen bara få fram lite perspektiv på avregleringen av bilprovningen. På kort sikt verkar alla överens om att fördelen är bättre tillgänglighet och enklare att boka tid och som nackdel att priset ökat. Men detta är egentligen alldeles för kort sikt att bedöma konsekvenserna. En avreglering kan inte göras ogjord. Nån skrev att prisökningen var 10%. Samtidigt skrev nån att priserna ökat frön 330 till 390 kr. Det senare är ju snarare 20% prisökning i en situation där vi knappt har någon inflation i Sverige. Då ska man komma ihåg att detta är en prisökning från monopol till en överetablerad marknad. När marknaden konsoliderats, konkurrenter slagits ut och köpts ut har vi inget annat att vänta än en rejäl prisökning. Dock troligen fortfarande till ett överkomligt pris för många. Om marknadsteorierna hade fungerat i praktiken borde vi fått en prissänkning, inte prisökning. Anledningen är att marknadsteorierna inte fungerar när efterfrågan är lagreglerad. Jag är för fri marknad när det gäller vanliga produkter och tjänster. Men emot när det gäller privatisering av myndighetsutövning. Jag vill t ex inte ha en privatiserad polis, skattemyndighet och inte heller bilprovning så länge den är lagreglerad och tvingande. Angående jämförelsen med televerket så tycker jag den haltar lite. Det är bra att monopolet avskaffats men det var en annan teknik på den tiden. man måste komma ihåg att det var just monopolet (staten) som gjorde det möjligt att bygga ut det gamla fasta telenätet. Gräva ner pch dra alla ledningar var en jätteinvestering som en privat aktör aldrig hade gjort utan att få garantier för viss exklusivitet, typ monopol (jämför med läkemedelsforskningen och patenten = dvs monopol). Man hade därför fått ett pris därefter även med en privat aktör. Nåja, en liten utsvävning från min sida kanske. Det finns positiva delar med avregleringen, men de negativa kommer vi få se främst på längre sikt. 996turbo |
|
|
SotaM, kolla på länken som jag la in så ser du köpkraften i dagens penningvärde (2013) mot 2006: Länk I övrigt håller jag med dig om att det är för tidigt att se effekten av avregleringen - hur ser det t ex. ut om tio år eller så? Har vi privata besiktningsstationer i områden som anses "olönsamma", eller blir det som med apoteksavregleringen; en jäkla massa apotek som det är gångavstånd mellan i storstäderna men väldigt glest mellan apoteken på just "glesbygden" och ännu glesare mellan dem när de bindande kontrakten om etablering i vissa områden går ut? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kloka synpunkter överlag. Eftersom jag drog upp Televerket tidigare så får jag utveckla det lite, och det är en vanlig föreställning att det är Televerket som stått för den mesta infrastrukturen. I vissa delar stämmer det men man blev även ordentligt "hemmablind" på monopoltiden och kände sig säker på t.ex att ingen annan skulle kunna dra ett fibernät på riksnivå t.ex., ett exempel på hur monopolställningen kan hindra kreativt tänkande. Verket hade ju ändå varit lite förutseende och i etapper fått ihop ett hyfsat stort nät, man la så klart ner tomslang osv när man ändå grävde och underhöll sitt kopparnät. Så kom då banverket på att man på kort tid kunde plöja ner fiber och även tomslang för framtiden i sina banvallar som liksom ändå genomkorsade stora dela av landet... och snabbt gick det, verket blev helt tagna på sängen. Ett annat sätt att snabbt knyta ihop stora delar landet var att använda högspänningsnätets ledningar (stamnätet) som bärare för en eller flera fiberlinor.. hoppsan där byggdes upp en infrastruktur till.. Liknande brist på kreativitet i sin monopolställning visade verket inom mobiltelefonin på den tiden man "ägde" detta också, dvs MTD och tidigare system. Sen kom Comvik, och så kom de automatiska systemen, NMT och senare GSM osv, resten är som man säger historia.. Nog om Televerket för denna gång, åter till ämnet besiktning. FP |
|
|
En nackdel som det är nu är att det finns inget gemensamt bokningssystem det är upp till varje person att boka av tider hos andra auktörer om man tex bokar en annan tid hos svensk bilprovning. Men som sagt det borde man kunna komma ihåg själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.