AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
70.774

Besiktningsmonopolet avskaffas

Sida 6 av 7
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då verkar olika stationer/kedjor bete sig väldigt annorlunda. I mitt fall är det Opus jag besiktar på.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Opus är ett av företagen som jag besiktigat hos...kan givetvis skilja mellan olika stationer!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har inte heller känt mig det minsta tvingad att köpa till några extratjänster. Det närmaste var nog när teknikern just hade läst av min bil en gång, och jag förklarade att jag redan gjort samma sak dagen innan för att säkra upp att det inte låg nåt gammalt och skräpade i minnet.. Du kan även köpa till en fördjupad diagnostest sporde han, Jepp, jag vet svarade jag, det har jag som sagt redan gjort på egen hand. Inget mer om detta...

Tycker hela diskussionen börjat spåra ut tyvärr, och med tanke på frågan tidigare om jag missuppfattat begreppet "myndighetsutövning"?
Tvärtom, i min värld är detta något som innebär att den stackars kunden känner sig TVINGAD att köpa till extratjänster av myndigheten Bilprovningen, och så är det ju inte, vilket jag försökt påtala några gånger nu...
Vi lever i 2014 nu, inte förr när man stod och tummade på mössan i näven medan man köade för Post, Bank, farbror doktorn, eller för den delen bilprovningen... Televerket levde välmående och tjänstemännen gick i uniform med blixtar på axelklaffarna... postens folk hade också uniformer, liksom taxichaffisen, rockslusken på stadshotellet osv...)

FP
Jag har inte svårt att hålla med dig Folke, vi har nog samma grundsyn s.a.s. ;-)

Sota-M skrev att vi inte förstod. Mja, jag tolkade kanske Crille-82 fel. Förslag om att utföra utökad kontroll är inget myndighetsutövande. Det bör vi vara överrens om. Om en besiktningsman erbjuder tjänster utöver lagstadgad besiktning är det utanför dennes myndighetsutövande.

mvh/ Anders
Nu har priset på bilprovningen gått upp till 390 spänn. Och alla följer efter med höjda priser.

Snart kostar det dubbelt så mycket som före avregleringen.

Till vilken nytta då?
Henke,
Förutsatt bilprovningen inte avreglerats, vad hade en besiktning kostat idag?

mvh/ Anders
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
+1 på Folkes kommentar.

henke lexus verkar för övrigt leva i en bubbla. Inflation, skatter och kostnader att driva bolag gör att priserna går upp. Det har ingenting med "nytta" att göra. Det handlar om att få verksamheten att gå runt.
AKN:

Det hade varit billigare och bättre utan avreglering.

Mixtus:

Det är kapitalister som skrattar hela vägen till banken när priserna går upp, ingenting annat. Dyrare besiktning är inte bättre den är bara dyrare.
henke lexus: Redan 2008 kostade det 300:- hos Svensk Bilprovning. Just innan avregleringen har jag för mig att de höjt till 330:-
Nu 6 år senare och efter avregleringen kostar det 390:- Hur får du detta till att det snart kostar dubbelt mot innan avregleringen? Var finns den fruktansvärda prishöjning som några basunerade ut tidigare?

FP
Vilka kostnader som påverkar besiktningspriset är det som gått upp? Inflation och skattehöjningar sen avregleringen borde väl vara nästan obefintliga? En del på löneökningar och lokaler kanske?
Räkna på din egen lön och hyra de senaste 5-6 åren så kanske du får nån siffra till att börja med.

FP
det är fri konurrens det är inge som hindrar att bilprovningen sänker sitt pris från 390 till 350kr ordinarie.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag tycker att allt ska förstatligas. Det blir bättre då.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Folke, faktum är att det kostade 300 kr redan 2006!
Jag råkade ha kvar ett gammalt inbetalningskort i "bilpärmen" så jag vet att det var det beloppet. Kanske kostade det tidigare än så!?

Knappar man in detta här: Länk får man fram att 390 kr år 2013 (går inte att välja 2014), motsvarar 353 kr år 2006.

Det gör att prishöjningen ligger över inflationen över den tiden, men dock "bara" ungefär 10%.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så för 10% prishöjning har vi fått bort surgubbarna, fått fler stationer, kortare väntetider.

Jag har inga problem att acceptera det direkt.

-------
//Lövet
Lövet kunde inte sagt det bättre själv.
prishöjningen är ändå rätt liten jämfört med vad det kostar att återbesikta.
Monopoldelen är den viktigaste faktorn för mig, eller rättare brist på monopol.
Jag kan inte komma på många områden genom tiderna, speciellt inte i modern tid, säg de senaste 100 åren eller så, där monopol inneburit fördelar. Tvärtom, otroligt hämmande för utvecklingen, bevisligen stora risker för fusk och korruption osv, jämfört med alternativet där flera aktörer kan spelas ut mot varandra, komma med kreativa idéer och tjänster osv.

Lite som att få kunna gå in i en butik och köpa sin telefon själv, med valfri färg, jämfört med tiden innan då statliga Televerket styrde allt, bara som ett enkelt exempel. Många läsare här är nog för unga för att minnas det statliga alternativet när det var som "värst"...

FP
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är åtminstone tillräckligt gammal för att veta vad som hände med samtalstaxan för mobiltelefoner när monopolet försvann. Från 15kr/min till 4 kr/min på 1 år...

-------
//Lövet
Men statliga televerket hade även sina fördelar, man kunde tex dra in telefon till en abonnent, till en stor kostnad enbart för att det räknade som samhällsviktigt.
Någon som vinstdrivande företag inte skulle göra idag.

Jag är dock inte förtjust i monpol då det inte ger konsumenten valfrihet.
Det där stämmer inte riktigt. Fråga någon som råkade bo tillräckligt långt ifrån närmaste telestation, långt ute på landsbygden. Man skiljde även på typ av "boende", t.ex året runt bostäder vs. fritidsbostäder, eller föreningar eller företag som låg på fel sida "gränsen". Det kunde kosta t.ex 800o-10000 eller mera i startkostnad, och vad värre var, fanns det t.ex 5 hus ute i nån by på obygden så fick var de fyra efterföljande betala lika mycket som nr. 1 trots att kabeln redan var nergrävd...
Man idkade ingen välgörenhet under monopolet...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.