AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
70.775

Besiktningsmonopolet avskaffas

Sida 5 av 7
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Några "bevis" har du väl inte presenterat? Mer än att du påstår att det fuskas. Jag vet exempelvis inte om jag tycker att ditt norska exempel är särskilt relevant.

För min egen del har jag istället för 2 stationer med 2-3 månaders väntetid fått 6-7st stationer i närområdet med några dagars väntetid alternativt drop-in tider. Känns som en helt okay utveckling.

-------
//Lövet
Crille: Du skriver att priserna inte blivit lägre, och det är sant. Men det har egentligen inte höjts heller om man ser till inkomster idag jämfört med för några år sedan.
För min del innebär privatiseringen att jag kan besikta en kilometer hemifrån, på en lördag. Tidigare var jag tvungen att åka 3,5 mil och besikta under veckodagarna. Bättre på alla vis, för mig på landsbygden! Tummen upp.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
crille, de inlägg som skrivs här är mycket mer av skrivbordsprodukter än vad den rapporten är. Det är ju bara löjligt att avfärda den som en skrivbordsprodukt, när du själv inte kommer med särskilt mycket belägg från verkligheten.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag jobbar på en stor verkstad som är ackrediterad att släcka tvåor och har troligtvis mer insikt än de flesta andra som skriver i tråden...

MVH Christofer
No
5.161
Nockenwelle
Och du tror inte att den som skriver en sådan rapport har statistik från fler än en verkstad att gå på?
Mixtus:

Vad är det som är så roligt om jag får fråga?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nockenvelle: Ja statistik är just det som finns att tillgå, och av det kan man endast dra slutsatser som kostnader och väntetid. Övriga aspekter blir diffusa och framkommer inte i en dylik rapport...

MVH Christofer
No
5.161
Nockenwelle
Men om inte statistik finns att tillgå för andra saker kan man inte heller argumentera för att de är negativa.
det enda problemet du framfört som har någon substans är att det finns en risk om samma aktör anmärker och åtgärdar. Om detta verkligen är ett påtagligt problem i verkligheten kan inte erfarenheter från en verkstad ge svar på. Det är ingen självklarhet att detta potentiella problem också blir ett verkligt problem. Skulle det vara så kräver lösningen på problemet inte en återgång till monopolet.
Hur många har läst rapporten? Den tittar inte på kundaspekten, dvs hur upplever jag som kund reformen och vilka för- och nackdelar har reformen medfört för mig som bilist. Syftet med rapporten är "utifrån ett välfärdsteoretiskt perspektiv utvärdera reformen" och behandlar enbart samhällsekonomisk effektivitet. Den granskar också syftet med en obligatorisk bilbesiktning, dvs rapportförfattaren är inne på spåret att helt avskaffa en obligatorisk bilförsäkring.

Slutsatserna kan i princip sammanfattas med följande meningar:
Fördelarna ligger i en bättre möjlighet för konsumenter och leverantörer att möta varandra på marknaden, genom en fri prissättning och ökad tillgänglighet. Ur ett välfärdsperspektiv är det svårt att hitta negativa effekter av reformen. Eventuella framtida prishöj- ningar drivna av ett tidigare reglerat pris är inte att kategorisera som effekti- vitetsförsämrande. Två aspekter som kan ha negativ inverkan på välfärden i framtiden och som fortsatt bör följas upp är marknadskoncentrationen och hur kvaliteten på fordonsbesiktningen utvecklas. Studien har inte hanterat fördelningspolitiska aspekter av reformen, vilket bör utgöra en intressant fråga för framtida forskning och utredning."

Med andra ord,
- fördelen verkar vara bättre möjligheter för den ekonomiska modellen utbud/efterfrågan att fungera.
- I övrigt verkar några andra positiva effekter inte finnas, inte heller några negativa
- farhågor för framtiden är koncentration till storstäder på bekostnad av sämre tillgänglighet på landsbygden
- farhågor för kvalitetsförsämringar

996turbo
För egen del:
- det finns fler tider att välja mellan
- det är svårare att få en överblick av lediga tider och hitta bästa tid eftersom man måste surfa in på respektive aktörs hemsida
- det är uppenbart att en överetablering råder i min stad, vilket kommer att resultera i uppköp/nedläggningar av stationer inom den närmaste framtiden
- trots överetableringen och de många aktörerna har jag betalat runt 15-25% högre pris än tidigare. Är väl rimligt att anta att priserna kommer skjuta i höjden när marknaden konsoliderats och endast ett fåtal aktörer finns kvar

Jag upplever det också som inte särskilt seriöst och förtroendeingivande när myndighetsutövande aktörer säljer in (för bilintresserade och bilkunniga personer) rätt tveksamma och i sammanhanget dyra och innehållslösa extratjänster (t ex avläsning felkoder m.m.).

996turbo
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
SotaM: Här i Karlstad fanns förut en stor och en mindre SBP. Det var aldrig problem att få en bra tid inom 2-3 veckor.

Nu finns inte mindre än sju (!) stationer inom en mils radie, Besikta, Opus, Clearcar, Dekra och SBP. Bara den lilla SBP finns kvar och bara på Besikta, som förut var den stora SBP, kan man besikta motorcykar...

Ganska uppenbart att det kommer bli kannnibalism...

Myndighetsutövare skall absolut inte lura på folk tjänster som inte behövs. Särskilt inte eftersom de skickar den ovetande kunden till närmsta märkesverkstad med orelevanta felkoder...

MVH Christofer
Myndighetsutövning...

Har vi inte en egen fri vilja? Säg nej om du inte vet vad som erbjuds. Den som inte har kunskap om bilar har väl någon (förhoppningsvis) som denne törs lita på.

mvh/ Anders
Här finns en konflikt mellan det faktum att felkoder lagras i felminnet även efter att felet försvunnit, om det inte raderas av verkstad eller annan med rätt utrustning, och det lagstadgade kravet att avläsa miljörelaterade koder.
Det är ju inte okänt att verkstäder glömmer att radera efter att man reparerat, tyvärr.

Bilprovaren kan ju inte avgöra om felkoden tillkom i går eller för 9 månader sedan... men det verkar långsökt att blanda in borttaget monopol med detta faktum.
Vid vanlig besiktning avläses som de flesta säkert vet endast de miljörelaterade felkoderna, och dessa måste då kollas upp.

Be besiktningsteknikern radera och be att få köra en runda för att se om de återkommer, då är de ju relevanta och det krävs ett verkstadsbesök. Troligen kommer du inte att få något gehör, av flera skäl...
Men att man skulle köra med något slags myndighetsutövande stämmer ju inte, man kan erbjuda en utökad avläsning/diagnos, men detta kan ju bilägaren bara tacka nej till.

FP
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Folke: S.k. sporadiska felkoder kan genereras av ex. underspänning och andra tillfälliga störningar, har oftast ingen större betydelse.

Att man läser av felminne efter miljörelaterade fel inkluderat i besiktningen är inte detsamma som att ta betalt för att göra en "utökad kontroll" som de flesta kallar det. Man tar betalt för något man oftast inte vet vad det handlar om...

Eftersom de som utför besiktningen avgör om bilen är trafiksäker och miljömässig och får framföras på svensk väg är det väl i allra högsta grad myndighetsutövning vi pratar om eller? Det är väl ingen frivillig tjänst?

MVH Christofer
Det finns ett regelverk som dikterar vilka kontroller som skall ingå i en besiktning oavsett aktör!? Alla tjänster utöver utöver är valfria.

Har jag missuppfattat det hela?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja självklart, ingen har väl påstått något annat..?

MVH Christofer
AKN och Folke - tror att ni missuppfattar det hela. Definition av myndighetsutövning = utövning av befogenhet att för enskild bestämma om förmån, rättighet, skyldighet, disciplinär bestraffning eller annat jämförbart förhållande

Bilbesiktningen är en myndighetsutövning där staten gett en privat aktör befogenhet att ta tvingande beslut som direkt påverkar den enskilde.

De extratjänster som bilbesiktningarna försöker sälja in i form av felläsning av felkoder, diverse begagnattest är däremot inte myndighetsutövning utan vanligt kräng och sälj i den högre oseriösa skolan. De är i de flesta fall väldigt innehållslösa och rätt oseriösa, t.ex. detta för 595 kr hos Carspect Länk Däckmönster och bromsförmåga kontrolleras exempelvis i samband med besiktningen men här framställer det som att det är något som kostar extra.

996turbo
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Minns jag helt fel eller var det inte så att de privata aktörerna av besiktningsstationer också förband sig att driva vissa specifika stationer på mindre orter under en viss tid!?
Hur länge var det i såfall?
Hur kommer det att se ut om några år om/när den tidsperioden är slut - kommer privata aktörerna att lägga ner mindre lönsamma stationer på mindre orter?

Vissa saker har helt klart blivit bra, t ex. tillgängliga tider och kundbemötande. Medan andra saker är mer tveksamma som t ex. alla dessa onödiga tester man säljer in hos mindre vetande kunder. Min far köpte t ex. en felkodsavläsning och när jag sedan förklarade för honom att den var helt meningslös, sa han att det "lät ju bra - men då skall jag inte köpa det fler gånger!".

Jag har inga problem med att säljare säljer in produkter och tjänster som är av nytta för kunden, men i dessa fall är kundvärdet noll!

Tyvärr tror jag att mycket av avregleringen som gjordes av den borgerliga regeringen enbart grundade sig i deras "ideologi" och i de flesta (kanske t om alla) fall inte heller hade någon form av saklig/vetenskaplig grund.
I de fallen (som i detta) har man väl inte heller satt upp särskilt många MÄTBARA mål med avregleringen - så det går i efterhand inte att säga om det varit till det bättre eller sämre, bara att det blivit annorlunda.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gud vilket tjat om extratjänster. Är det någon som upplevt det som ett problem själv när ni väl besiktar bilen? Jag har _aldrig_ ens fått frågan om jag vill köpa till några extratjänster när jag kontrollbesiktat bilen. De finns tillgängliga för den som önskar men inget mer.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, varje gång jag har besiktigat någon bil (egna eller svärmors) efter avregleringen har jag knappt hunnit komma in i hallen förrän de frågat om man är intresserad av utökad felkodsavläsning eller liknande...och det har varit på fem olika stationer varav tre olika företag.

För mig som vet att tjänsten är helt meningslös, är det inget problem att tacka nej och slippa kostnaden. Men hur många luras att köpa detta test helt i onödan?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.