|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
| Tillgängligheten har helt klart blivit bättre, bilprovarna har släppt "kolchosattityden" och blivit trevliga och hjälpsamma. Tänk vad lite konkurrens kan göra:) | |
|
Jag håller med, mycket bättre nu. Man kan till och med känna sig välkommen på Bilprovningen numer. mvh/ Anders |
|
| Fantastiskt kul att läsa Henke Lexus inlägg, så här några år efter! | |
| Jag tycker också att det har blivit bättre att besikta. Större utbud när det gäller stationer och tider, den kundfientliga attityden har trollats bort och det blev inte så fasligt mycket dyrare heller. | |
|
Som jag skrev och har sagt så många gånger, jag har svårt att hitta några exempel på där monopol tillfört nåt positivt, tvärtom. Kan vi enas om att Svensk Bilprovning i sitt forna utförande var ännu ett exempel? FP |
|
|
Något som jag noterat är att många av de nya besiktningsorganen är jäkligt dåliga på att lägga in mätarställning, en inte helt oviktig detalj. Bra att kunna kolla upp... Detta funkar allt som oftast bra på Bilprovningen och Besikta, men ofta inte hos de andra enligt min personliga iakttagelse... MVH Christofer |
|
|
Jisses, hade du sagt att de missar t.ex bakre blinkers, som jag själv varit ute för några gånger förr i tiden så... Kan de ens komma igång och få ut nåt protokoll osv utan att mata in något i fältet "mätarställning" på sina terminaler...? Det verkar inte så troligt. FP |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Det är ofta som inte mätarställningen kommer med nuförtiden. |
|
Möjligt att det står mätarställning på protokollet, det vet inte jag, men det finns i alla fall inte rapporterat till Transportstyrelsen. Något annat jag tycker är oseriöst är att besiktningsorganet kan anmärka och sedan själv erbjuda sina tjänster sig att reparera. Samma sak i Norge där vissa bilverkstäder gör deras motsvarighet EU-kontroll. Det är väldigt lätt att säga att det bara blivit bättre när man är insatt i hur en bil fungerar och kan svara för sig när det blir tveksamheter, men hur många kan det..? Konkurrens är bra så länge sådan här typ av verksamhet går till på rätt sätt och framför allt att den blir oberoende. Säger absolut inte att Bilprovningen alltid gjorde rätt, men borstsett från att det går enklare att få tid på vissa orter, på vilket sätt har det blivit bättre? Många stationer som tidigare vart Bilprovningen har blivit uppköpta och höjt priset. På mindre orter finns dessutom ofta inget alternativ. Finland släppte på monopolet och priserna steg, samma sak blir det i Sverige. Jag har även svårt att se att man skall få problem att passa in en besiktningstid när besiktningsperioden är 6 månader. MVH Christofer |
|
| Jag tycker bilprovningen har funkat mycket bra dom senaste åren även före monopolet avskaffades. Utökade öppettider på kvällar och helger, internetbokning m.m. så jag kan inte se att avregleringen har tillfört nåt alls. | |
|
Crille, Jag får referera till diskussionerna tidigare, där finns många av svaren på dina synpunkter. Men åter, tycker inte du att det är bra att man på ett och samma ställe kan få både reparerat och anmärkningen nollställd, dvs att "släcka tvåor", du vill hellre boka två tider och åka till två ställen? Tänk om banken, tandläkaren och liknande också skulle skicka dig vidare... Undersökning, utredning osv på ett ställe, och fortsatt service, reparation osv på ett annat...) Priser igen: Klart att priser ökar, precis som de alltid gjorde under tiden som Bilprovningen hade monopol, varför skulle de inte plötsligt öka nu längre? Hört talas om index o.dyl? Däremot kan man numera erbjuda nya tjänster och mervärden, och ta betalt för dessa... FP |
|
|
folke: Nej jag tycker inte det är seriöst att kunna sätta ombesiktning på en bil för att själv kunna repararera "felet". På verkstaden där jag jobbar har vi en del norska kunder som fått anmärkningar på sina EU-kontroller och jag kan säga att det är betydligt fler tveksamma påpekanden än vad Bilprovningen kommer med. Beror naturligtvis på att de vill reparera och ta betalt. Bedömningen om en bil är trafiksäker skall naturligtvis göras av en oberoende instans. Vidare har man börjat ta betalt för "tjänster" som att läsa felminne. Man läser av med en universaldator, har sedan ingen aning om vad felindikeringarna betyder och hänvisar till en auktoriserad verkstad. Oftast är det sporadiska felkoder som är helt irrelevanta. Jag har självklart hört talas om indexhöjning. Syftet med avskaffningen av monopolet var att det skulle bli enklare och billigare att besikta bilen. Det har det inte blivit... MVH Christofer |
|
|
Jag betalar 375:- för min besiktning idag, inte de 700-900 som du vid flera tillfällen oroade dig för när diskussionen startade för 5 år sedan. Kan vi enas om att det inte blev som du då antog? Tror du ASB, om de varit kvar i monopolställningen, hade legat lägre i pris? Stämmer att man infört utläsning av miljöparametrarna via OBD inom den ordinarie besiktning och pris. Den utökade diagnosavläsningen är ju fritt att välja, du kan ju inte lägga in detta i diskussionen av priset för en kontrollbesiktning, eller hur? Det finns massor av tjänster att köpa till och som följaktligen kostar pengar, vad är det för fel med detta? Syftet med borttagning av monopolet var att det skulle bli billigare skriver du, det kan iaf inte jag minnas att man lovade... men inte har vanlig besiktning blivit speciellt mycket dyrare heller. FP |
|
|
folke: Jag har inte vart med i diskussionen förens nu och har aldrig påstått att det skulle kosta 700-900:- efter fem år. Vad det gäller avläsning av felminne så är det många som "bjuder" på det, sen sätter dom griller i huvudet på folk om fel som egentligen inte finns. Det jag opponerar mig mot är att man inte bör kunna anmärka på en bil för att sedan själv åtgärda, det öppnar för "monkey business". Som sagt, såhär några år efter avregleringen av Bilprovningen, som enl. min mening fungerade OK, vad har egentligen blivit så mycket bättre. JO, det har blivit lättare att få tider på vissa orter, men det har blivit mer slarv och öppnat för fusk. På de mindre orter där Svensk Bilprovning inte längre finns får man ta ett annat och dyrare alternativ. MVH Christofer |
|
|
Det är kuben rent politisk åsikt men hela upplägget med försäljningen till Opus var ju lite underligt, köparen saknade medel och lånade därför av säljaren, för att sen köpa de mest attraktiva stationerna. Och vinsten hamnar på Cypern. Eftersom jag ogillar att betala skatt kan Jag tycka konceptet med att sälja vinstdrivande verksamheter är en aning underligt. Besiktningen som sådan har väl varken blivit bättre eller sämre. Svårare att begära ut gamla protokoll dock, det är en nackdel. |
|
| crille82, att en och samma aktör både kan anmärka och åtgärda är en annan fråga än avskaffande av monopol. Det är fullt möjligt att en och samma aktör kan anmärka och åtgärda inom ramen för ett monopol. Likaså kan man stoppa sådant i ett icke-monopolsystem. Det är bara en fråga om vilka lösningar man väljer. | |
|
Nockenwelle: Jo, systemet som det ser ut nu har enl. min mening inte blivit bättre, snarare sämre... Eftersom många förespråkade avregleringen så kan ju de få motivera vad som blivit bättre egentligen, helst på nationell nivå... Nu skall jag ut och åka motorcykel. Den kan jag för övrigt inte längre besikta på SBP här i Karlstad, stationen som kan besikta MC har blivit såld till Besikta... ;-) MVH Christofer |
|
|
Sorry, my wrong... det var en annan signatur som skrev om höjning, och det var 600-800... inte en siffra rätt...) Ut och åk nu, kör försiktigt. Jag sålde min hoj för några år sedan, då hade körningarna gått ner till runt 40-50 mil per två år.. Allt enligt mätarställningarna som fanns hos besiktningen och på protokollen. Fast jag hade koll själv också...) FP |
|
|
crille2, läs rapporten som Lövet länkar till. Den visar ju på ökad tillgänglighet,avsaknad av negativa effekter och gäller på nationell nivå. Du borde i stället presentera belägg för att det blivit sämre, på nationell nivå. |
|
|
I rest my case, har presenterat fler belägg från verkligheten än de flesta hittills, annars verkar det mest handla om principer för de flesta... Rapporten som länkas ger jag inte mycket för, en ren "skivbordsprodukt". Det enda som egentligen konstateras är att priset som var 320:- hos Bilprovningen nu ligger mellan 300 och 600:-. Men det är ju bra vissa nu kan åka och besikta kl. 21:00 eller en söndag så de lyckas klämma in det under den fem månader långa besiktningsperioden. Men hur skall det gå när man inte längre får påminnelse om att bilen måste besiktas, blir ett helvete för folk att hålla reda på... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.