|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Klart att priset på sikt kommer att öka, precis som det alltid gjort för tjänster och arbeten. Att besiktiga bilen har ju inte alltid kostat 300:- eller hur? Om man släpper in flera aktörer och de har en högre prislapp än t.ex SBP så slås de ju snabbt ut eller? Som skrivits tidigare, om priset blir väsentligt högre så måste det finnas nåt mervärde kopplat till tjänsten/arbetet, annars är det ingen som anlitar företaget. Att tro att bilprovning i nuvarande form som verksamhet är helt fulländat idag är nog att tro för mycket. Är det verkligen ingen som kommer ihåg tiden före/efter t.ex Telias monopol? Belackarna (mest televerket själva) trodde även då att allt var fulländat och ingen ville eller behövde ha mera teletjänster elller liknande. Märkligt faktiskt vad SPB plötsligt hyllas och omhuldas som något helpositivt och jättebra. Läs gärna tillbaka i otroligt många trådar här på AP om bilbesiktning genom åren, där är tonen en helt annan.. Man glömmer snabbt tydligen...) FP |
|
|
Folke och andra som inte är nöjda med ASB: vad saknar ni för tjänster som dagens bilprovning inte kan erbjuda? Jag för min del är nöjd med bilprovningen som den är och har svårt att se några vinster med att avskaffa monopolet men jag kanske ställer ribban för lågt. Fulländad har jag aldrig påstått att verksamheten är men väl fungerande tycker jag att den är. Dagens bilprovning besiktigar bilen, utbudet stort vad gäller stationer och priset bland det lägsta i Europa och thats it vad mer behövs? Eller ska bilprovningen erbjuda spa med vinprovning för att ni som inte är nöjda ska bli det? När monopolet avskaffas kommer även ASB höja sina priser allt för att kunna maximera vinsterna för företaget så det är naivt att tro att det inte blir dyrare även hos ASB. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Så när det blir fler aktörer på marknaden så kommer priset automatiskt att - öka? Hur får du ihop det Henke? Har du något exempel där det blivit så? Snälla tjata inte om elbolag för dessa är inte avreglerade eftersom näten fortfarande är monopol. När Telia var ensam operatör kostade det 15kr minuten att ringa mobilt. Vad kostar det nu? -------------------------------- //Lövet |
|
|
Jag kan bara svara för mig själv, tror inte jag har skrivit att jag är missnöjd. Reagerar bara över den plötsliga omsvängningen i bedömningen av Bilprovningen (ASB). Däremot sker det en relativt snabb teknikutveckling i bilarnas konstruktion och Bilprovningen är väl inte så känd för att ligga i framkant vad gäller att följa med denna. Under de snart 9 år som jag besiktigat E39 med HID-strålkastare har jag väl fått (av ASB) nästan lika många olika versioner om det här med konstruktion av dessa, reglering, spolning osv. Liknande diskussioner om annan teknikutrustning förekommer också, men det för kanske för långt att gå in på alla detaljer här. Man är ju på gång med att köra OBD-II analys snart hos bilprovningen, det blir säkert bra.. FP |
|
|
Jag kan bara anta, att SBP måste sälja en viss procent av sina anläggningar, så att det kan bli en öppen marknad och när de nya elelr de som investerar i nuvarande fd. SBP-stationer, så vill de ha vinst. Detta leder till högre priser eller extremt mycket effektiviseringar.. Ta bara utrustningen som skall betalas av, samt besiktningspersonens lön. Att SBP går med vinst med tanke på hur mycket folk, lokaler, samt utrustning, då ett besök går på 300:- Jag har svårt att tro att det går att få det så mycket billigare. Sedan har vi skattebetalare betalat dessa stationer. För att inte inbjuda till prishöjningar, få väl staten sälja stationerna för 1:- Jag tycker SBP:s personal skulle bilda ett kooperativ o bli delägare till det hela. Som lite extra så undrar jag när vi får läsa om första avslöjandet om mutning av apotekare som driver eget, från läkemedelsföretag.. |
|
|
Lövet: Jo priset ökar pga att det nuvarande priset är reglerat och avskaffas monopolet avskaffas även prisregleringen förmodar jag. ASB drivs knappast för att ge högsta möjliga profit till sina ägare, med tanke på hur lågt priset är. Men kommer privata företag in så vill dom naturligtvis tjäna så mycket pengar som möjligt, är det svårt att förstå lövet? Kalla mig kommunist eller vad ni vill men jag tycker att bilprovningen fungerar bra. Och nej jag anser inte att alla företag borde ägas av staten. Men jag tycker det finns somliga verksamheter i samhället som faktiskt fungerar bättre i statlig ägo för att det ger en bättre, billigare och rättvisare service för alla. Till ex bilprovningen, sjukvården, skolor mm ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Kan det kanhända vara såhär att en del av det "gnäll" som tidigare spytts ut över ABSBP kan bero på att bilägare inte underhållit sin bil utav olika orsaker och helt enkelt varit omedvetna om att något behövts korrigeras för att bilen ska bedömmas som trafiksäker och därmed besiktigas u.a.? De flesta bilägare gillar ju en besiktinign u.a. och speciellt äldre generationers bilförare( hatt, förarhandskar, taksökare, diagonaldäck och bakrutejalui) ser ju kanhända bilen som en altartavla på ett vis. Den yngre generationens bilförare kanhända mer har funnit sin inspiration till bilmodifieringar i Fast and Furious samt liknande TVspel och vissa modifieringar kanhända inte regelverket gillar... För år 2008 gjorde ABSBP en förlust på 200 miljoner kronor före skatt så det kan ju vara ett argument för privatisering. Frågan är då hur resultatet såg år varje år från 1997 till 2005? 2006 och 2007 gjordes ju en vinst på 30-50Mkr och jag antar att resultatet varit liknande tidigare år. Långsiktighet kostar ju pengar som sagt... Det är ju när man tittar på en längre sikt man vet mer. Årsredovisningen 2008 visar en del info om hur det ser ut på den nordiska marknaden Länk Det som skett i det här landet efter andra världskriget är att det skapats ett regelsystem för att "bygga upp" ekonomi, tillverkning, samhälle mm mm. Visst är det enkelt och begripligt som konsument om allting kostar enligt en enkel prislista och fakturan kommer en gång per kvartal ifrån en leverantör. Profiten återinvesteras, alltför höga vinster "tillåts inte" eller delas ut till statskassan så de kan bli bidrad och pension och välfärd osv osv. Sen så började saker och ting förändras. Avreglering och förvirring:) Landet skulle anpassa sig till Europa. Väck med alla gränser och lagar, oavsett om dom hade ett lokalt syfte eller inte. För att politiker skulle få sitt behov av narcissism tillgodofredställt så måste givetvis så mycket som möjligt ändras och utredas i alla oändlighet:) Därmed inte sagt att det blir sämre med avregleringar, dock blir det i mångt och mycket ett antal räkneövningar som defineras om för el det får vi fortfarande i eluttaget och besiktiga bilen lär vi kunna göra även i framtiden. Mvh Asken |
|
|
Säkert är det ibland så som herr Ask menar med bristande underhåll osv eller modifieringar in absurdum och som sedan renderar i anmärkningar osv. Men även talrika diskussioner om kompetens och allmänt bemötande mm har ju förekommit, och då var det inte alltid så positiva ordalag precis. På tal om risk för mutor osv, som nämndes ett par inlägg upp. Statligt drivna företag är ju absolut ingen garanti för att detta inte skulle förekomma. Minns t.ex härvan inom Systembolaget för några år sedan, där ett 10-tal chefer kickades ut osv? Fler exempel finns. FP |
|
|
Jag säger bara att riskerna ang. mutning ökar iom privatisering, då det handlar om att driva ett företag med vinst, än att några inte kan motstå att tjäna en hacka.. Enl. mig stor skillnad. Men farhågorna är: *Fler dåliga bilar slipper igenom. *Svårare att få en besiktningstid. *Geografiskt en orättvisare stationstäthet. *Betydligt högre pris för kunden. *Sedan ev. försämrad service, nu kan man få ut besiktningsprotokoll från SBP, om man mailar, väldigt trevligt om man är i bilköpartankar. Nu hittar jag inte den infon, som jag hade sett, där SBP totalt sett förra året hade gått med liten vinst. Då är det kanske fel att ha för låga intäkter. Fast jag har svårt o se varför en verksamhet såsom denna skall gå med någon större vinst.. Vi bilägare betalar bilskatt, där långt ifrån allt går tillbaka till bilägarna iform av vägar o dyl. hmm jag är skepiskt till privatiseringen.. Men blir det bättre är jag inte den som är den.. |
|
|
Undras om det blir något liknande detta som den tyska motsvarigheten? Länk |
|
|
Den var ju fantastiskt skojjig...? Kanske bara en tysk som ser det fantastiska...? FP |
|
|
Jag välkomnar en avreglering av monopolet för bilprovning. Skulle vara välldigt skönt att kunna göra besiktningen i samband med att man lämnar in bilen till BMW för service t.ex. Att det skulle bli sämmre för bilägarna på något sätt har jag svårt att se. Tvärtom! Med konkurens kommer bättre service. En missnöjd kund byter leverantör av tjänsten. Så är det och mot det kan man inte argumentera. Möjligt att priserna går upp, men det hade dom ju gjort ändå med tanke på Bilprovningens resultat. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Har inte läst hela tråden och vet inte om det framkommit tidigare, men ASB har under senare åren varit ett vinstdrivande aktiebolag, så att priserna skulle gå upp bara för en avreglering behöver ju inte vara sant. | |
|
Monopolföretag som är vinstdrivande är alltid en usel kombination. Tänk Vattenfall. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Vill man inte gå nån annanstans så är det ingen som tvingar en att inte besikta hos sbp. Det är ingen som tvingar en att använda 3 eller tele2, det är helt valfritt att använda telia. Det blir helt valfrit, det är fritt. Vi har ju idag verkstäder som kan släcka 2or från besiktningen, varför gnäller vi inte om det? |
|
|
Domedagsprofeterna kan slappna av: 2014-09-22 Pressmeddelande från VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut Länk "För drygt fyra år sedan upphörde Svensk Bilprovnings monopol på att utföra fordonsbesiktning och privata företag har sedan dess tillåtits att erbjuda dessa tjänster. Johan Nyström, forskare på VTI, konstaterar i en studie att det inte har hänt så mycket på marknaden efter det att reformen infördes. Samtidigt ser han ändå en viss vinst med den, några negativa aspekter har han svårare att hitta." |
|
|
Det jag har upplevt är att det är lättare att få tid hos bilprovningen, det är inte den långa kön som det var förut. Vissa stationer har även sålts och fått bättre service opus tex. |
|
|
Fler tider har det klart blivit. Besiktningstiderna på "min" station (numera Opus) är dessutom på samma nivå som en normal matbutik. Dvs öppet ända fram till 20:00 och på helgerna fram till 16:00 tror jag. ------- //Lövet |
|
|
Det blev alltså inte så illa som några här menade för några år sedan, det var ju skönt... FP |
|
| Verkar som vi fått bort nitiska besiktningsmän också om det är en station som har rykte om att jävlas med kunderna så sprids det och folk kommer besikta runt hörnet istället. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.