|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
>Folke: Hur många avregleringar har varit bra för gemene man? Förutom just då för telefoni? Övriga som varit har endast gynnat aktörerna. Jag är helt övertygad om att en avreglering av SBP inte kommer gynna oss som nyttjar tjänsten. Priserna stiger, anmärkningarna kommer bli fel ( även såna som tidigare inte givit anmärkning ) Skulle inte bli förvånad om samtliga som startar upp råkar hamna på samma peng i prissättningen för en besiktning och till slut kommer det bara finnas en eller möjligen två stora aktörer kvar som kör sitt race med priser, verkstäder, reservdelar osv osv. Vad gäller öppettider tycker då inte jag att det varit några som helst problem att få en besiktningstid. För de som den årliga besiktningen kommer som en fullständig överraskning varje år och ska boka samma förmiddag som de kommer på det kanske det kan vara krångligt men det kommer det fortsätta att vara. . |
|
|
Har skummat genom lite forum från Finland om vad folk tycker efter avregleringen, och det kan sammanfattas som att det har blivit dyrare och köerna har försvunnit, däremot om kvaliteten kan man inte få direkt uppfatning om, det är ju dom som är missnöjda som gapar högst. Avgas- och OBD mätningen kan man göra på verkstad och ha med sig mät protokollet till besiktningen, som får vara max 3 månader gammal. Sen finns det tydligen någon aktör som tar 50:- för att läsa det protokollet. priserna varierar kraftigt från ort till ort dyraste i hela landet 1100:- billigaste 350:- (bensin nyare än -01). Kollade på prissättningen i Helsingfors trakten Besiktning 400-450:- Avgasmätning bensin 150-230:- Avgasmätning diesel 250-350:- OBD kontroll (bensinare från -01) 100-180:- |
|
|
mrbaretta: Det finns massor. Vill du tillbaka till tiden för två statliga TV-kanaler? Har du följt historien från 50-60-talet om hur trögt det öht var att få igång den första TV-kanalen, jämfört med våra grannläder t.ex? Samma sak med radion: Utan piratradiostationer hade vi suttid länge med P1 och kultur/radioteater och så nationalsången och nersläckning av sändarna vid 23-tiden. Det är faktiskt sant...! Vill du även slippa möjligheten att kunna välja leverantör av elenergi? Eller att kunna sköta posthantering kl 21:00 en så skulle behövas? Samma sak blir det förhoppningsvis med inköp av apoteksvaror och annat i framtiden. Det finns massor av tjänster som skulle gynnas av valfrihet och flexibilitet, men knappast av monopol, detta tillhör det förgångna. Om man bara mäter allt med prislappen så får man även mäta vad man får för pengen, eller vilka möjligheter man har osv. Valfrihet måste ibland få kosta, tyvärr. FP |
|
|
De två statliga kanalerna har vi ju kvar, inget har hänt där. Däremot har vi fått ett antal kanaler som är reklambaserade. Dessa är i mitt tycke dock inte bättre, snarare tvärtom. Elmarknaden blev ju ett skämt efter avregleringen, det kan väl ingen säga något annat om. Piratradio är väl något helt annat, har inget med avreglering att göra. Jag har inte sett några problem med SBP, snarare tvärtom. Bra priser, lättilgängligt, helt ok vad gäller snabbhet och kunnighet, bra service med dokumenthantering osv. Om alternativet SBP i sin nuvarande form finns kvar med samma priser och upplägg som i dagsläget är det inga problem, då får det gärna ploppa upp tusen konkurrenter med högre priser som är öppna dygnet runt. Jag vet iaf vart jag väljer att besiktiga bilen. |
|
|
Säger jag med: Elpriset efter avregleringen, dyrare, fast ström hade jag dygnet runt tidigare också. Men kanske domstolarna borde privatiseras...? Cab-Ing |
|
|
Om nu SBP är så bra som alla verkar tycka här så kommer de givetvis att konkurrera ut alla uppstickare direkt. Konkurrens har aldrig någonsin skadat. -------------------------------- //Lövet |
|
|
Baretta: jag tror du missförstod lite bland mina exempel. Klart att vi har kvar stats-TV:n för den som vill kolla på deras kanaler. TV-avgift har vi också... Men du måste medge att du har valfrihet, vilket INTE staten ville att vi skulle ha. Även möjligheten att spela in på kasetter/band ville man kväsa undan, både musik och video för att sedan i stället lägga skatt på dessa när de inte gick att förbjuda. Piratradion gjorde så att vi fick några flera kanaler, alltså en avreglering av det som staten ville att vi skulle lyssna på. Läs gärna lite teknikhistoria så klarnar bilden. Jag ser knappast elmarknaden eller andra avreglerade jämförbara saker som skämt, däremot en större valfrihet och en möjlighet att sätta något emot en enda statlig operatör. Att man (staten) sedan är värdsmästare på att lägga på skatter och extra avgifter är ett annat problem. Jag menar att man måste se saker i större perspektiv, om det bara är priset på bilbesiktningen som stör så kanske man bör fundera på om man inte skall lägga upp en budget för bilägandet från början. Frågan är om ev. prishöjning kan motsvara en eller två stora starka eller ett par paket cigg osv, dessa konsumerar vi ju gärna utan gnäll eller? FP |
|
|
Så länge SBP får finnas kvar som det ser ut idag så tror jag att de kommer att konkurrera ut många av eventuella konkurrenter. Se på exempelvis Telia som många skäller mycket på men när det gäller att leverera och sköta saker och ting på rätt sätt är de väldigt bra ( tydligen ) Folke: Kan du bara förklara för mig på vilket sätt det skulle bli bättre vad gäller bilprovning om vi får en avreglering? Om priser osv går upp och du fortfarande får samma tjänst, vad är nyttan för dig personligen? Att ingen ska kunna bestämma över dig och säga till dig vart du ska besiktiga bilen eller vad handlar det om? Förklara för mig i vilka perspektiv jag ska se just den här saken på ett annat sätt än det uppenbara. Nu vill jag inte diskutera politik men hur skulle mångt och mycket i vårt samhälle lösas utan skatter tycker du? |
|
|
mrbaretta: Just avregleringen av elmarknaden tar många som ett argument för att avregleringar skulle vara dåligt. Nu är det dock så att skatten på el har närmast fördubblats sedan avregleringen plus att all eldistribution sker i monopolistiskt ägda nät. Elmarknaden är alltså egentligen inte avreglerad alls eftersom det inte finns något alternativ till distributionstjänsten. -------------------------------- //Lövet |
|
|
mrbaretta: För att börja från slutet: Hur har man löst det i andra länder? Skattenivåer kan ju vara olika höga, jag betalar gärna skatt om jag ser att den förvaltas väl och ger bra tjänster tillbaka. Man kan kanske diskutera om det alltid gör det i Sverige, kolla t.ex var vi ligger på topplistan för välstånd osv, jämfört med för sådär 20-30 år sedan. Jag ser jättegärna att SBP finns kvar i framtiden, liksom Telia gör idag. Med tanke på att båda har ungefär 50% statligt ägande så är och förblir de ett statligt företag i mångas ögon, så de som gillar detta behöver inte vara bekymrade. Huruvida staten är bra på att driva företag och konkurrensutsatt verksamhet kan vi ju överlåta åt andra att bedöma, men man kan nog inte med den godaste vilja påstå att de lyckats så väl hittills. Åter till bekymret med kostnader osv, Telia är väldigt bra säger du, kan du visa på några tjänster eller annat där de är billigare än genomsnittet? Trots att de om så skulle krävas, alltid kan få ett tillskott från skattemedel, även om detta inte diskuteras så öppet, och jag hoppas innerligt att det inte sker. Vad säger att inte exakt samma sak kan ske med Sbp? Jag förklarar åter igen vad jag anser är en fördel med alternativet till monopol: Man kan själv välja operatör, tjänster, tider, utbud osv. Man betalar för vad man utnyttjar, operatören tvingas se över sin organisation, sin kundtjänst, sina medarbetare osv, var och en får ta mera personligt ansvar osv. Hur mycket av detta som ger mervärde för just bilbesiktning återstår väl att se, det kan ingen av oss svara på ännu. Kanske kombinationen av att få ev. defekter åtgärdade och godkända på ett och samma ställe kan locka någon, istf att boka nya tider och nya besök osv. Eftersom diskussionen egentligen mestadels cirkulerar runt det faktum att man kan komma att pådyvlas högre kostnad, och inte många verkar kunna se att man kanske kan få ut nåt mervärde så återknyter jag gärna till TV-avgiften. Vi betalar idag drygt 2000:- per år för något som vi inte kan välja bort även om vi "bara" tittar på t.ex utländska TV-kanaler och dessutom inte nyttjar det svenska (statliga) sändarnätet öht. Vi skulle kunna besikta bilen minst 5-6 gånger på ett år för samma kostnad. Nog finns det kanske andra avgifter och kostnader än just hos bilprovningen att bekymra sig över eller? FP |
|
|
Om vi ska disktuera Telia så har de en mängd tjänster och produkter som både är billigare och bättre än många av sina konkurrenter. Man kan lätt missledas att tro att de alltid är dyrast, detta av gammal hävd. Precis som att "alla" tror att Tele2 alltid är sämst vad gäller täckning, även detta något som hänger kvar i människors medvetande sen förr. Just telekombranschen kan jag nog säga att jag har bra koll på, har jobbat inom den de senaste tio åren. Att Telia blivit sämre på kundtjänst, service, reparationer osv beror ju just på avregleringen. Mängder av människor fick sparken, kundtjänsterna outsourcades och kunskapen på de som svarar i telefon sjönk dramatiskt. Detta VET jag och de som svarar i telefon när du ringer, oavsett om det är Telia, Tele2, Telenor eller liknande är callcenter-bolag som har en lista på 10-15 punkter som de ska kunna besvara, därefter har de inte en aning om vad du pratar om. Vi får hoppas att det blir bra med bilprovningen men jag ser få exempel på bra avregleringar och just bilbranschen känns som att den kan bli hur smutsig som helst. Många gillar att argumentera runt statlig television och att vi betalar skatt för detta. Samma personer säger ofta att de aldrig tittar på Svt pga det skrala utbudet. Personligen tycker jag svensk television är överlägsen de reklambaserade och andra länder utan tv-licens tycker ofta att vi har fantastiskt bra och brett utbud för pengarna. Jag betalar gladeligen 2000:-/år för att slippa se reklamen för "Polly" en gång till. |
|
|
OK. Jag önskar lite exempel på några bra tjänster osv som är bättre och billigare hos Telia vs. de övriga. Egentligen borde Telia vara inte bara billigare utan mycket billigare eftersom de har mycket av infrastrukturen "gratis" sen tidigare, men samtidigt skall de vara affärsmässiga osv. Vi får kanske ta den diskussionen separat en annan gång, trevligt att du har några års erfarenhet, tillsammans kan vi stoltsera med nära 50 års erfarenhet då.. Jag hoppas också att det kommer att bli bra med bilprovningen, deras VD välkomnar ju konkurrensen, precis som Telia och andra motsvarande gör/gjorde när de var i samma situation. Den springande punkten vad gäller saker som t.ex TV-avgift är knappast om man tycker om utbudet eller ej, det kan ju bara var och en avgöra. Mera viktigt är om man är beredd att betala för nåt som man kanske inte utnyttjar, i stället för tvärt om. Ingen tvingas att kolla på reklamen om man inte vill, däremot kan ingen TV-avgift i världen lyfta upp nivån på SVT till t.ex den som BBC kan erbjuda. Snacka om klasskillnad på utbud... Åter igen rekommenderar jag dig att läsa lite teknikhistoria och kolla var influenserna till både färg-TV och flerkanalsutbud startade. Inte var det hos Sveriges Radio/Televerket iaf... FP |
|
|
Har du arbetat 40 år inom telekombranschen behöver jag inte räkna upp vart Telia är bättre och billigare, det har du koll på ändå. Att de har infrastrukturen sen tidigare gör ju dock att de även måste ta hand om den, underhålla och utveckla osv. Skulle det vara så att vi bara behöver betala för sånt vi utnyttjar är jag rädd för att vi är på lite fel spår. Så länge jag inte behöver sjukvård kan jag då hoppa över att betala skatt för det? När jag eller mina barn inte går i skola kan jag sluta betala skatt för just den biten osv? |
|
|
Jepp, det har jag. Låt oss hålla oss lite närmare ursprungsfrågan i stället för att dra in större frågor om hela vår infrastruktur osv. Jag har aldrig sagt att man inte skall betala skatt öht, men jag diskuterar gärna alternativ till vårt nuvarande system. Men just frågan om TV-avgiften intresserar mig en del. Innerst inne tror jag även du inser att detta är ett förlegat system. Skall vi ge det ett par år till max? Vi är helt i klorna på Radiotjänst som höjer taxan (med regeringen i ryggen), minst ett par gånger per år. Det är bara att läsa på fakturorna, och sen lindar man in det hela genom att dela upp priset per dag... Varför inte pris per timme om man vill skylta med riktigt små siffror? Nu tror jag kanske det är lämpligt att tråden får återgå till ursprungsfrågan? FP |
|
|
EzyRider: du överdriver något enormt och jag har förövrigt inte sagt att all avreglering är av ondo. Men avreglering av en verksamhet som fungerar smärtfritt och där priserna är bland det lägsta i hela Europa så har jag svårt att se ev vinster av en avreglering snarare tvärtom. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Här finns 87 anledningar till att monopolet bör tas bort: Länk -------------------------------- //Lövet |
|
|
lövet ehh...hittar inga anledningar till att monopolet bör tas bort. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Är det någon som tror att det kommer bli bättre med denna avreglering? Om någon köper upp SBP-anläggningarna kan ni vara så säkra att de kommer vilja ha valuta för sin investering = högre avgifter, samt ska andra aktörer typ verkstäder, kommer det kräva investeringar = högre avgifter.. Det är knappast ladsbygden som kommer gynnas, då det är förre som skall betala av investeringarna.. Samt vem kontrollerar de privata aktörerna.. annars kan man ju betala lite xtra o få igenom bilen. elelr som folk påpekat få rulla in i verkstaden o byta flertalet prylar.. Ne fy fan! Jag håller totalt med Askens inlägg. Kolla i Argentina där de privatiserade allt som kunde privatiseras, visst går det bra för det landet? Som det nämts tidigare så går faktiskt SBP med lite vinst och har vad jag sett de lägsta priserna i Europa. Kan man överklaga detta idiotiska beslut på något sätt? mvh Henke |
|
|
Vem är det som säger att alla SBP anläggningar ska avskaffas? Ingen. Det som har sagts är att konkurrenter ska få släppas in. Om nu SBP är så bra som kommer de självklart att vara kvar. -------------------------------- //Lövet |
|
| Det är väl främst en ökning av priset som jag oroar mig för. Skulle man helt plötsligt behöva betala 700-900kr för att få besikta bilen är borttagningen av monopolet helt misslyckat och enligt mig ytterst oönskat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.