AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.002

"Europa runt"

fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Hej

Efter nästan 10 år utan BMW köpte vi en Z3 roadster 1,9 -97 sent i våras. Byte av termostat samt bussningar bak till stötdämparna var nödvändigt. Nu har vi avverkat c:a 400 mil genom Europa på två veckor, det var riktigt trevligt (kanonväder bidrog till trivseln).

Länderna som vi åkte igenom var Danmark, Tyskland, Schweiz, Frankrike, Belgien och Holland. En kul grej var att flera Z3 ägare tutade och vinkade när man möttes/körde om. Borde vi inte göra det i Sverige (eller gör vi det redan)?

Bilen är ruskigt skitig nu, både in- och utvändigt, men vad gör det, man har ju vintern på sig att tvätta den.

Autobahn, jawohl!!!

MVH Carl Johan

Det var kul att se att mitt mekartips låg kvar (microfilter E34), jag hoppas kunna lägga in några på Z3, eftersom man inte kan låta bli att skruva. Två har jag hittills, termostat och bussningar bak för stötdämpare.

mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Det var ingen liten resa det :-)
Skulle gärna läsa mer om ni har typ resebloggat nånstans?

Z3 Mekaretips är alltid vällkommet ochså !
Visa användare
64
Xeik
520d Touring -11
320d Touring -07
Vad kul att läsa!

Jag och min fru ska åka iväg på tisdag, vi kör utan några direkta mål.
Det enda vi går efter är att glida genom Tyskland/Frankrike och sen Österrike/Alperna.
Då ska jag minsann vinka på alla jag med, försöker göra det även i Sverige, men alla hänger inte med ;)

Ser framemot detta!

/Emil

Mina bilar: Länk
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
Samma här
På söndag tar vi färjan Gbg-Kiel sedan blir det raka spåret ner till Österrike,därifrån över Grossglockner till Italien och snurra runt på slingriga alpvägar i Dolomiterna , en dag till Venedig sedan till Gardasjön. Räknar med att vara borta i 2 veckor - hoppas på fint väder så man kan åka nedcabbat och njuta av naturscenerna.
-Kul att höra att Z3 ägarna hälsar ute i europa - det gör jag alltid här hemma så det ska jag göra på semestern också
Häls. Ballder
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Om ni kör vid Franska Rivieran så kan jag rekommendera vägen mellan Nice och Mo naco. Den gamla slingriga bergsvägen ej motorvägen. Den gamla vägen bjuder på spektakulär utsikt och är en upplevelse. Bortsett från Highway 1 längs Kalifornien så är detta min absoluta vägfavorit. Ta den om ni har vägen förbi.
Mats
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
Tack för tipset - det kan kanske bli en sväng längs revieran på hemvägen
//Ballder
Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Vi har precis kommit hem från semstern i Kroatien.
För att spara mil på Z:an lastade vi bilen på tåg både ner och hem.
Hamburg till Villach därifrån till Pula vial Porec och Rovinj
Vidare till Mali Losinj på Krk.
Därefter upp genom Italien. Hochalpen strasse, Grossglockner.
Vi blev rätt paffa för där måste ha varit en Z:a träff för vi mötte ca 15 Z 3 och lika många Z4(även nya modellen)
Z3:an skötte sig bra på de slingriga vägarna, riktigt kul!!
Sen vidare till Zell Am See ett par dagar för att sedan lasta bilen i Munchen för transport till Hamburg.
Totalt körde vi ca 230 mil.

Mats.
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Har varit en sväng ner till Salzburg. 0,95 l/mil i varierande autobahn körning.
Totalt körde vi 270 mil.

/Anderz3

Zätan: Länk
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
Då var vi också hemma igen efter 429 mil på två veckor. Det har varit helt underbart att ratta runt Z3:an på slingriga alpvägar.Autobahn är väl inte speciellt trevlig men det går allt det med. Alla Z3:or vi såg vinkade eller blinkade - kul.-Trodde jag skulle se fler z:or,men det var ganska glest med dom. Vi hade kanonväder så det var nadcabbat varje dag (utom genom Tyskland) - Tyvärr blev vi tvingade att gå i depå på hemvägen i norra Tyskland - generatorn lade av,det ordnade sig,det var ju på hemmaplan. Så sju timmar och sextusen kronor senare var vi på rull igen . Om någon mot förmodan skulle vilja se några Z3 bilder från resan så finns dom här Länk
Det är sånt man får tänka på till vintern när snön yr och 15 minus
Häls Ballder
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Ballder: Härliga bilder och sköna slingriga vägar :)
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Härligt att se! Vi gjorde ungefär samma resa och kom hem för 2 veckor sedan. Längtar redan tillbaka!

Mûnchen, Grossglockner, Gardasjön, Maranello, Rimini, Florens, Cinque Terre, San Remo, Monte Carlo, Val d'Isere (högsta vägen i Europa, 2770 möh), Mont Blanc-tunneln och hemåt igen via Europa Park i Tyskland.

Knappt 500 mil och 0,75 i snitt med 325 i touring -09. 2 vuxna, 2 halvstora barn och full packning. De nya motorerna är ganska snåla.

Vi har över 1000 bilder från resan men de ligger på en annan dator. Jag hoppas hinna dela med mig lite av dem inom en "snar" framtid.

Kul att läsa om andras liknande sommar-resor.

"BMW six appeal"
Ballder:

Härliga bilder :)
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Snygga bilder,härliga historier.Suget efter en z:a bilr ju inte mindre :)
le
25
lee325
428 cabrio -14
Z3 2,8 roadster -97
Härliga bilder... blir nog en tur söderut nästa sommar.
le
25
lee325
428 cabrio -14
Z3 2,8 roadster -97
Funderar lite på hur man får med sig all packning i en z3?
Hittade dessa länkar som verkar intressanta Länk (väskor)
och Länk (soft boot)

Jag gillar inte pakethållare, så den går bort för min del.

Hur fick ni som har varit ute i europa nu nyligen med er allt?

mvh /// Lee

Min Z Länk
Skoj!! Tänker tillbaks när jag hör detta..

Gjorde en "Eurotrip" med 3 kompisar för ett år sen med en opel omega kombi, fruktansvärt bra bil att resa i, men alldeles för slö! Köpte den endast för att köra ner med, sedan sålde vi den.

Åkte genom Danmark, Tyskland, Holland (Amsterdam), Frankrike (Paris, Saint Tropez, Nice, marsielle), Monaco, Italien (San remo, Rom, Venedig och ett par ställen till)

Nästa år har jag tänkt att ha någon 5-serie med sexa att köra runt med där nere, måste bara göras om!!

//Jesper
Visa användare
64
Xeik
520d Touring -11
320d Touring -07
Hej!
Du kan packa mycket mer än vad du tror, man är ju bara 2 pers också ;)
En stor bag med kläder, litet tält, sovsäckar, luftmadrass, ryggsäckar, 2 kuddar, gympaskor, bärbar dator, plus småsaker.
Det är vad vi tog med, räckte bra till 10 dagar. Det går bra att trycka ihop mycket i kofferten, men glöm inte bakom stolarna och vid fötterna på passagerarstolen, där finns faktiskt en hel del plats.

Större plats än vad man kan tro helt enkelt, gäller att packa smart bara med mjucka grejer så långt det går :)

/Emil

Mina bilar: Länk
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
lee325

Jag har dessa väskor du visar, de är mycket bra och perfekt passform.

Det bästa är att du packar allt inne sen är det bara att lägga i väskorna så vet man hur mycket plats man har att röra sig med.

Det blir även några små hål där man kan stoppa i lite extra.

Det går även att lögga ett par tunna jackor ovanpå.

Jag köpte mina här:

Länk

/Anderz3

Zätan: Länk
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
lee325

Jag gillar inte pakethållare heller även om det skulle vara praktiskt att ha.
Håller med Xeik att man får med sig mer än man kan tro - eftersom vi har åkt ett par gånger runt Europa på motorcykel tidigare så tycker man att Z3:ans bagage är helt okey.
- Vi hade varsin bag,en lite större åt henne och en lite mindre åt mig + en ryggsäck med div. prylar, ett par påsar med skor kan man kila in imellan. Varsin jacka lade vi ovanpå packningen, allt i bagagen - inget inne i bilen mer än kamera som man kan ta med sig om man lämnar bilen nedcabbad.
Sedan på hemresan ,om man vill handla "godis" i Tyskland så får man ta att åka med cabben uppe och packa i utrymmet för cabben bakom stolarna-där går det i en hel del .
(cabskyddet får man lämna hemma )
/ Ballder
Visa användare
194
Anderz3
Z4 Roadster 2,5 -03
325 E90 -05
Mina väskor till Z3 är till salu !

/Anderz3
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.