|
|
|
|---|---|
|
Läget ligger såhär att jag har en Bmw 320 E30 som jag håller på att renovera. Det är en 2drs Coupe. Årsmodell 1988. Till saken är att jag igentligen vill hålla på med jänkare. Så jag kommer nog sälja bilen sen när den är klar. Lite info om vad som är gjort: Hela karossen rostlagad Varrenda bussning och led är utbytt, nya länkarmar osv. Powerflex rakt igenom Ordentligt sänksatts. Alla delar är målade i hammarlack. Hela underredet målat och rostskyddat Nya hjullager Nya bromsar Nya bromsrör Nya bränsleledningar Alla delar i motorn bytta. Lager , packningar m.m Toppen är helt renoverad med nya ventiler, säten osv. Helt ny kamaxel också. Motorn är en M20b25. Går igenom besiktningen utan problem iaf. I trimmväg så är enda som sitter på ett svarvat/lättat svänghjul. Eventuellt extraktorgrenrör. Hela motorn lackerad i äkta lackfärg av lackerar, riktigt snyggt. Drivlina består av en Getrag 240 låda, nya bussningar i spakställ med shortshift. Diffen är en 320 diff utan broms då jag inte har för avsikt att åka brett eller rita i asfalten. Nylackad i egenmixad Porsche färg ( färgkod följer med vid köp ). Rostskydds behandling av balkar, underrede, hålrum m.m. Dock är det INTE en M-tech. Dock har jag köpt ett kjolpaket som påminner om M-tech paketet. Den kommer inte bli sönderstylad. Är noga med att org linjerna följs och att det inte ser helt åt helvette ut. Så ja allting kommer ju vara nytt/renoverat. Full dokumentation på allt som köpts under renoveringen. Vad kan man få för en E30 i absolut toppskick? Kommer säljas 2010 o frammåt. | |
|
Låter som ett projekt där du 2010 inte kommer att få tillbaka pengarna för nerlagt arbete. Det jobb du lägger ner motsvarar 1000 timmar + ? . Tror att du till rätt köpare kan få 100 k för bilen om du har tålamod att vänta. Men 100 k räcker knappt till delarna du stoppar i. Lägger du ner det här jobbet så tycker jag att du skall behålla bilen. Jänkare? Personligen tycker jag att ett fåtal -50 -60 tals jänkare kan vara snygga ex Ford Fairlane (med hardtopp) Corvet stingray. Men i övrigt är de otympliga och vulgära. De saknar den finess som t.ex. E30 har. //E |
|
| jag tro att du vinner på att sätta dit ett M-teck2 paket | |
| Om jag personligen skulle lägga några större pengar på en sådan här bil så skulle den gå bort pga icke original färg, lackad motor etc. Ska det vara original så ska det vara det också. Är det inte original M-tech så skit i kjolpaket öht. | |
|
Trevlig vagn du verkar ha satt ihop...Kul bil med den "rätta motorn" iaf. Tja, angående värdet så blir det ju inga 100 000 kr med mitt sätt att se på det hela(man jag kan naturligtvis ha fel)...dvs en renoverad E30 i ej originalskick om man ska vara petig.. och det bör man ju vara när det handlar om att värdera en bil.. Jag har dock svårt att se att det finns några direkta jämförelseobjekt ute.. Men är det någon därute som vill ha en väldigt seriöst renoverad E30 så uppåt 50000kr, kanske en smula mer...tror jag. Finns inte många fina E30 kvar, vare sig renoverade eller i "originalutförande med låga mil".. Vet inte heller om det där paketet du funderar på är "rätt väg att gå" o du vill att bilen ska ha ett så högt värde som möjligt...Hade du haft ett M-tech paket(II) så kanske bilen iaf skulle vara lättare att sälja, därmed inte sagt att "värdet" skulle höjas mer än kanske vad paketet skulle kosta sammantaget. Menar alltså>>> + - 0kr med paketets inköpande och lackande och arbetstiden(om du vill ha något för jobbet) s.a.s.. Kanske för dig vore vits att försöka sälja den utanför Sverige, eventuellt så finns det någon superentusiast med pengar som kommer från utlandet och köper den för ett "astronomiskt belopp"... Ja, det var mina funderingar angående eventuellt "värde".. Mvh Janne. |
|
| Originalskick, om man ska vara petig då ska man ha orginalmotorn i bilen i detta fall M20b20 om det skulle bli besikningproblem | |
|
Just det där med att byta motorn på en 320 till 325 motorn är i princip helt omöjligt att kunna se(för någon) och JAG anser att han har gjort det enda rätta med att byta till den betydligt trevligare motorn m20b25.. Bilen är i det fallet mera värd än att ha originalmotorn i...tror jag. Den är ju hur som helst ändå inte i originalutförande med lack osv.. Mvh Janne. |
|
| Man kan aldrig vara säker från gång till gång då man besiktar bilen med fel motor, det är så vanligt med bytt motor på 320 till b20b25 kommer det en som vill kontrolera det noga så är det kört, man har det alltid över sig går den igenom eller inte. | |
|
Helt medveten om att riktiga "original" entusiaster inte är beredda att ge mycket för denna bil. Kjolar hade jag inga innan ( inte ens original ) så jag köpte ett paket. Tyckte personligen att bmw färgkartan va riktigt tråkig. Hitta ingen rolig färg. Så när jag gick igenom porsche så hitta jag rätt :) Dock går den bättre och har bättre handling än original. Men så är marknaden idag. Men jag hade gått i banorna 50 000-80 000kr. Det verkar som dom pengarna verkar helt inom rimliga gränser. Ja jag skulle gärna behålla E30n, men då våra regler för ombyggnationer bokstavligen suger så finns det ingen mening. Om SFRO och Bilprovningen ändrar om det så jag FÅR slänga ner en M60/S62 motor i E30n behåller jag den. Annars blire inget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.