|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska köpa ny mindre bil och har tittat på Polo Gti årsmodell -09 med noll mil på mätaren för ca 135000:- Har även tittat på en Audi A3 sportback 2.0 Quattro årsmodell -06 med 7500 mil på mätaren. Har inte kunnat provköra Polon men någon som har erfarenhet från märket eller provkört båda bilarna? Åsikter om val osv? Kul att höra fler tankar än sina egna. | |
|
Jag har haft en A3 SB 2.0T Q och jag har kört Polo GTI -09. A3 sportback 2.0TQ är en hysteriskt tråkig bil, ju mer man pressar den, desto mer besviken blir man. Upp till 110/120km/h går den ok rakt fram, sedan känns den slö. Chassit/styrningen känns allt annat än förtroendeingivande. Min led även av en massa missljud. En trygg vinterbil skulle jag summera den som, men det är nog inte det du lockas av. Polo GTI har ett underbart insugsljud och snygga GTI-attribut, men där slutar likheterna med storebror (som jag tycker är brilliant). Byter du bort din 325 mot någon av dessa två tror jag att du kommer bli besviken och byta snart igen... Köp en beggad Golf GTI istället alt. BMW 130/ VW R32 (om plånboken räcker till). Lycka till! Mvh, /Wille |
|
|
Aj fan, du tycker det alltså..Lite det jag misstänkte. Det är väl inte så mycket fartresurserna jag är ute efter, kommer bli rätt mycket stadskörning from nu så jag var medr ute efter en smidig bil med lite klös i och quattro kändes roligt. 130 hade ju varit det ultimata men då sticker det i väg pengamässigt utöver det vi hade tänkte oss för denna bil.. |
|
|
2.0TFSI med quattro är en fin bil om du frågar mig. Bra motor med helt ok drag (200 hk) och fyrhjulsdriften är skön på vintern. Kvalitetskänslan är också mycket högre än Polo'n. |
|
| Pengarna är väl inte det primära men tanken var en bil i max 150000:- klassen som är lite rolig att köra, smidig i stan och med fyra dörrar. Sen ska det inte vara ren skit heller.. | |
|
Går det inte att köra en 325:a i stan? ;) Är väl minst lika smidig som en A3 och drar förmodligen mindre soppa också. Har ingen erfarenhet av någon av bilarna men en kollega har en A3 2.0T (utan Q tror jag) och han klagar på förbrukningen. Han körde tidigare en 320i E46 som var märkbart snålare. ___ //Ulf |
|
| Hehe jodå det går utmärkt att köra den i stan också. Vi fick för oss att en liten bil skulle vara smidigt men så fastnade både jag och sambon för en A3 SB med Quattro. Vi får se vad det blir, jag är rätt öppen för förslag så länge bilen är bra och att det inte är helt dött under huven. | |
|
A3 SB är inte en speciellt mycket mindre bil till yttermåtten än e91, men tycker ni om den så, varför inte... A3 2.0TQ är som sagt en trygg vinterbil, ni kommer få lite pengar emellan om ni säljer 325'an, det kan vara skönt. 5 dörrars 120d intressant? Mvh, /Wille |
|
|
Nej jag vet att det inte blir så mycket mindre så det är lite fel spår egentligen. Jo lite pengar över gör absolut ingenting och en 120d skulle knappast ge mig det antar jag? :) |
|
|
Kan du tänka du en lite äldre bil där du dock inte behöver kompromissa på BMWkänslan bakom ratten så 323ti finns det både drag i, blir pengar över och du kommer ha hysteriskt kul bakom ratten. Mvh Asken |
|
|
falsterbo: Sen när började Audi:s 2,0TFSi "dricka soppa som fan"? Den drar inte speciellt mycket mer än din 330d, är betydligt billigare i skatt och dessutom fyrhjulsdriven. 2,0TFSi är, tvärt om, bland det snålaste bensinarna som finns i förhållande till kraft. Jag skulle helt klart rekomendera A3 SB framför Polo 9N3 om man skall använda den till annat an kortare körningar. Polo är en bra bil för att vara småbil, men ljudkomforten är inte mycket att hurra för... MVH Christofer |
|
|
Jo det blir ju lite annat än bara korta körningar och så vet man ju hur det blir så fort man köper för liten bil. Trångt och störande. Tycker Audin är rätt trevlig att köra, lutar åt en sådan just nu. Bara börja kolla vad man ska se upp med när det gäller begagnade Audi A3 |
|
|
Är quattro ett måste? Jag har som sagt haft en A3 SB 2.0TQ har har i dagsläget en Golf Gti MkV. Golfen är bättre på allt, känns t.o.m. bättre ihopskruvad. A4 (B7 för motsv. pengar) är ett betydligt trevligare val än A3, skulle rekommendera en 2.0T utan Q. Längden Sportback 4292 mm, 325iT 4527 mm, skiljer 23 cm, måtta med måttstock så förstår du att den förlängda SB'n inte är så liten i jämförelse med E91. Bredden (även spårvidden) däremot skiljer nästan 25 cm och det märks på kursstabilitet, kurvtagning etc. Jag har även haft en E91, och värderar det som en otroligt mycket bättre bil än A3. Soppaförfrukningen beror helt på hur tung fot du har, jag kör blandad körning (GTI) under 0,9, har även kört med en snittförbrukning vid inspirerad körning på 1,6:) Quattro (och tyngdskillnaden) gör A3 SB törstigare kanske +0,1-0,2. Mvh, /Wille |
|
|
Min gamla, ganska snygg framifrån men tråkig: Länk (var sänkt 35mm på bilderna) Mvh, /Wille |
|
|
Nej Quattro är verkligen inget måste, det kändes mer som en kul grej att ha. Har inget som helst behov av det egentligen. A4 har jag varit inne på, inte hittat nån jag gillat än bara. Golf Gti, samma där..känns som att det blir lite dyrt när man vill upp i årsmodell. Audi A4 Volvo V50 T5 Audi A3 2.0 T Polo Gti Där ligger väl valen just ikväll :) |
|
| Om GTI:n är dyr, då borde väl ändå A3 2.0T falla bort oxå. Sportbacken kom 2004, GTI 2005. Just idag ligger de rätt lika i pris, A3 kanske något dyrare. | |
|
Och bara för att du anser att du kör billigare med en 330d så innebär det att en A3 SB 2,0TFSi "dricker soppa som fan"? MVH Christofer |
|
|
Jag skulle ha valt Audin förre Polon, för SB har lite mer storbilkänsla och är säkrare överlag. Dock är det sant att den är otroligt tråkig att köra. Själv valde jag Octavia RS på den tiden det begav sig, förre både A3 & A4 TFSI. 2.0 TFSI är snål och stark, gillade den väldigt mycket. De småsaker som nämns ovan känner jag igen och det avhjälptes med en ny programvara från en känd VAG trimmare :) O.T. Ingen bil dricker mer soppa än Golf R32 MkV! Basta:D Jag älskar den, men ända felet är att den är törstig som en kamel i öknen :) |
|
|
Nu har sambon slagit runt helt här hemma..Audi A2 1.4 är på tapeten! Det är ju en så smidig liten stadsbil att åka runt i..hmm.. |
|
|
b97_knl: Kan lova dig att min Audi S6 Plus är törstigare än din R32 ;-) MVH Christofer |
|
|
mrbaretta: Det har hon rätt i :D Mvh, /Wille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.