|
|
|
|---|---|
|
Som de flesta andra med RFT-däck så funderar jag på att byta dem. Har sett diverse rekommendationer på forumet som däckmärken som verkar bra. Valet av däck på en E60 verkar dock lite känsligt. Har läst tester om Hankook och det verkar absolut intressant, men hur fungerar de på en E60? //Mikael | |
|
Har K 104 (föregångaren?) på min e60 530i bak (275, 18 tummare) och är mycket nöjd! Kört med dem i 2 säsonger. Går mycket tystare än Good Yearen jag hade innan. Möjligt att de är känsligare för däckvalet fram med tanke på spårning etc. Mvh Stefan |
|
|
K104 verkar ha ett V-mönster medan K105 har ett mer standardmönster. Min dimension (225x50x17) finns inte i K104, bara K105 och K110. Båda är XL (extra load), om det nu är nödvändigt på E60? Se länken: Länk Generellt sägs det att V-mönstret låter mer men det är också bättre på våt väg. Upplever du ändå K104 som tyst så bör ju K105 vara ännu lite tystare. Har lånat ut bilen i ca en vecka till. Tänkte byta direkt när jag får tillbaka den. Så jag har ju stund på mig att fundera :) |
|
|
Köpte K105 idag och kan konstatera att de är betydligt tystare och mer komfortabla än mina slitna Dunlop SP9000. Min är ju ingen E60, men det är tydligen inte lätt att få något vibrationsfritt till E39 heller. Efter lite offerthämtande valde jag att åka från Värmdö till Arninge och anlita Arninge Däck igen. Tredje uppsättningen däck därifrån. Fick en hjulinställning på köpet. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Bestämde mig för att köpa K105 och har åkt på dem i ca 1 vecka. Blev som ett lugn över hela bilen och körningen blev helt plötsligt avslappnad, inget konstant småvibrerande från vartenda gruskorn! Fantastisk känsla att bli av med bullrandet och vibrationerna! Skulle vilja sammanfatta erfarenheterna och hur jag uppfattar däcken så här (jämförelse Goodyear Eagle NCT5 RFT/Hankook K105): (G-H) 2-5 Vibrationer 3,5-4 Små kanter i vägen 3-5 Ljud 4,5-5 Spårning 4,5-4 Sidvind ?-? Bromssträcka 4,5-4 Fäste acceleration våt väg (svårt att avgöra, 530dA, 500 Nm) 5-5? Vattenplaning (ej fullt testat men inge direkta synpunkter. 110 km/h med ca 1 cm vatten på vägen inga problem, vilket det kanske borde varit?) 4,5-4,5 Styrrespons (känsla) 4-5 Allmän känsla i chassi/körglädje 5-4 Rullmotstånd, inte riktigt jämfört ännu. 3-5? Hankook sägs ha en kortare livslängd? Goodyear har rullat 2000 mil, märks knappt. Hankook kanske känns aningen mjukare/följsammare vid sportig körning på normal väg, vilket vore konstigt om de inte gjorde. Är kort sagt helnöjd, framförallt med tanke på att de kostar hälften av vad Goodyear Eagle ej RFT gör! Goodyear är absolut inget dåligt däck men vibrationerna höll på att göra mig tokig. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.