AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.560

Eftermontera äkta GT-läpp på M3 E36?

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Sitter för närvarande en Rieger-läpp i fronten på M3'an men är grymt trött på att vara livrädd för att åka fort då det känns som den ska lossna. Skulle därför vilja sätta dit den äkta GT-läppen. Cornersplitters har jag sedan tidigare.

Har kikat lite på RealOEM, Länk

Exakt vilka grejer behöver jag införskaffa?
Kan man lita på RealOEM's priser? Har någon hyfsat aktuella Sverige-priser?

Tacksam för svar!
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
... kan ju tillägga att jag givetvis vill ha läppen justerbar så som det ska vara så den gör lite nytta med :)
Det lär inte bli billigt, men det kanske du räknat med? Iaf det du behöver göra om du inte ska byta krockbalken på din bil med är att borra fyra ganska stora hål för de två sidostagen och mittstaget de ska även försänkas så att man får dit stagen det är nr 40, 41 för de skruvarna som du ska ha . Annars ska allt passa. Iaf det du behöver ha är.

Skivan nr 28, mittstaget 26, de två kantstagen 27 vänster/höger. De två stycken läpparna nr 3 vänster/höger. Samt alla skruvar då. Nr 29, 30, 31, 32, är de som sitter till de yttre stagen. Nr 34, 35, 36, 37 är de som ska vara till mittstaget. Antalet man behöver ha står på varje skruv dock är priset bara för ett även om det står fyra.

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Stort tack för utförligt svar :)

Ja, att det kommer kosta har jag redan insett. Men iom att jag redan har höger/vänster cornersplitters sen innan tjänar jag ju ett par kronor... Hoppas man inte mosar den första veckan dock :P
Missade att du hade splittersen, men det var ju bara till det bättre! Jag ska faktiskt skruva dit min skiva själv imorn om jag inte är allt för bakis. Har lossat den pga besiktning. Jag kan lägga upp lite bilder på hur det ser ut i min profil på garaget om du vill?

Länk

314 dollar för krockbalken, känns som att det är värt att borra lite!

Länk

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Dom vet vad dom ska ta betalt för...

Menar du att du demonterar den vid besikningen? Varför?
Då kanske jag gjorde bort mig lite när jag skällde ut besiktningspersonalen pga deras urdåliga nya lokaler då de höll på att rensa min Rieger-läpp mot lyftanordningen? :)
Hahaha, ja två år i rad kom jag inte upp på lyften, då gjorde de en alternativ koll på väg och jag fick godkänt utan att ens kommit upp på lyften. I år har jag bytt hela rempaketet så då satte jag inte på skivan när jag besiktigade. Ett fint blankt papper blev det!

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Haha OK :) Förresten, du får gärna lägga upp lite bilder när du skruvar med den!
Dåså, har inte skruvat dit skivan idag, varit lite tung i huvudet, men jag har knäppt några bilder åt dig på den iaf. Där har du en komplett GT läpp förutom skruvarna som den fästs med ovanifrån, och dina splitters då.

Nu blir det fest ikväll igen men, jag lägger upp en bild på hur det ser ut med krockbalken så snart jag kan.

Länk

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
JHärling; Tack! Sjukt att den kan vara så dyr... brädan kan jag köpa men fästena borde man nästan kunna tillverka likadan själv. Men men... Släng på den nu så man får hetsa upp sej lite :)
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Bara kom på en följdfråga;

Ni som av en eller annan anledning lyckats kvadda läppen mot trottoarkant eller dylikt. Brister skivan eller tar den med sig fästen och alltihop också?
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Den bockar tyvärr fästena också så håll dig borta från alla kanter och farthinder =)

In God we trust, All others pay cash///
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Hmm, typiskt... jag har alltid otur med mina frontläppar oavsett bil. E30'n jackade jag på en parkeringsplats 2 timmar efter montaget. E36'an tog hela 12 timmar innan jag dunsade i läppen pga lutning och nivåskillnad ut från en parkeringsplats. Detta slutar inte väl :)
Som "1Björn" säger så kröks stagen med, jag har själv två hemma som jag har riktat efter att köpt nya. Kantstagen är ju värst att laga, mittstaget går ju att kröka tillbaks om olyckan skulle vara framme.

Har lagt upp nån bild till i min profil idag igen, hade bara mobilkamera nu men du ser väl lite iaf, har några bilder till om det är nåt speciellt du vill se.

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
JHärling; Schysst! Det är dom hålen du menar att man får borra då, i krockbalken? Btw kan du ju sälja dina riktade stag billigt till mig, om du inte ska ha dom som reserv? :)
Japp fyra stora hål i underdelen på krockbalken och 4 mindre försänkta hål i överdelen, men sen är jag inte säker 100% på om den "vanliga" M3ans krockbalk har de mindre övre hålen, men de stora hålen finns inte på den iaf.

Vill inte sälja dom nu för om jag skulle klanta mig så vore det ju dumt att ha gjort det så att säga. =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.