AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.050

5hp30 slirar när man väljer 2an i växelväljaren

Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
Tjenare, har gått i tankarna länge på att byta dom mytomspunna plastkulorna och "tryckkolven".
Jag har nämligen ett problem med lådan precis som rubriken lyder, har suttit här och sökt på forumet om någon har/haft liknande problem och hur problemet löstes.

Det är nämligen så att när jag lägger i 2an och ska åka iväg så slirar lådan och går in i trans program. Och ibland så går det att åka en bit innan den går in i felläge. Inga som helst problem om jag väljer läge 3 eller 4.
Kan det vara så att den kanske bara är fel olja och mängd i lådan?
Och om så är fallet så kan jag ju passa på att byta kulorna och ventilen i förebyggande syfte. Den växlar i övrigt fint, förutom enstaka fall vid kickdown som den kan tveka ett tag och sen bara sopa i en lägre växel.

Hoppas att det finns någon som kan ha en vettigt teori om vad det kan vara för fel och hur jag kan lösa detta.
Tack på förhand.

Mvh

---
"En bra förare får aldrig möte i en kurva"
Ro
220
Robbex
320ik -88
Bmw 540IA -94
Drar den framåt/bakåt i neutral?

Slirar den även i D?
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
Nope den drar inget i N. Och i D funkar det som det ska.
Därför jag blir lite fundersam.

---
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
När du lägger i backen, tar det en liten stund ibland då och sen nästan smäller i backen? Så var det på min 540 E34, och det visade sig vara för lite olja i lådan eftersom tråget skrapat i någonstans och läckte väldigt lite.
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
Nja den smäller inte i däremot så tar det tid, och man hör på motorn att den arbetar och några sekunder senare så kommer backen. Men den smäller inte i.
När den väl har gått i så är jag tvungen att gasa till för att den överhuvudtaget ska bör ja driva men när den väl har börjat så driver den av sig själv.

Mvh

---
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter inte som kulorna, men kolla att ventilen är bytt till den uppgraderade varianten.

Ett "vanligt" delbyte av automatoljan med nertag och rengöring av tråg + magneter och filterbyte är aldrig fel, men börja med att kolla oljenivån är tillräcklig.

Mvh
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
okej, går det att se om man har den uppgraderade ventilen utan att plocka ner tråget mm.
Och är den inte det så är det ju lika fan att byta kulorna i förebyggande syfte.

Mvh

---
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om jag förstått det hela rätt så ska man inte kunna se utanpå lådan om den har den uppdaterade kolven? molle325´s inlägg är läsvärda:

"Sena 95:or har uppdaterad tryckreduceringskolv. Man kan se utanpå ventilhuset om den har den uppdaterade kolven. Om den manuella kolven dit vajern är kopplad är i metall istället för svart plast så har ventilhuset också den nya tryckreduceringskolven från fabrik."

Länk

Mvh
Qe
133
Qewken
540ia -93 E34
Tack för svaret. Och om jag ändå lär in i lådan så kan jag ju byta kulorna i förebyggande syfte.
Men ingen som har några idéer om varför den bara slirar när man väljer 2:an?

Eller kan det vara så pass simpelt som ett oljebyte?
Mvh

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.