AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.240

Hela dörren låter

Jag har bytt ut originalhögtalarna i dörrarna på min 318 Tou-03 E46. De nya, Focal Polyglass 165 är inte extrema men låter bra. Problemet jag har fått är att med basrik musik så skorrar det av resonansljud från dörren. Finns det någon som har tips på hur man kan staga upp dörren på insidan så dörren blir tyst.
Ma
87
MartinN
iX Xdrive40
218D GT
135i cab -08
F800GS -13
åk till mekonomen å fråga efter asfaltsmatta, det är en ca 3mm tjock självhäftande matta du värmer lite med värmepistol och sen klistrar på.
Sen finns det ju självklart många bättre, men eftersom du inte har byggt något värsting räcker det garanterat för att få bort resonanserna.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nu vet jag inte exakt hur dörrarna i E46 ser ut inuti men sitter högtalarna så dom spelar rätt ut i dörren så behöver du dämpa ytterplåten med bitumenmatta(som MartinN föreslog) eller butylmatta(finns på tex BRL) samt även mellanplåten i dörren(innanför skumgummi skivan som täcker hela plåten) och ev även själva dörrsidan och till de två sistnämda rekommenderar jag butylmattan som är mkt lättare att jobba med. Mkt viktigt är också att själva högtalaren sitter stumt monterad i dörren och att det är tätt imellan högtalarens fram och baksida vilket det inte alltid blir om man monterar i original fästet.
Jag har nu skaffat butylmattor från BLR och tagit bort den inre dörrpanelen. Jag undrar nu hur man ska gå tillväga med "fuktspärren" av skumplast som sitter på insidan av ytterplåten. Ska den rivas bort eller försiktigt tas bort för att sen sättas tillbaka utanpå butylmattorna ?

la
376
lappen525
520D Touring -10
Tycker verkligen du det låter som en bra idé eller?
I ditt fall skulle jag sätta den utanpå eller rent utav innnaför dörrpanelen
Menar du utanpå skumplasten ???

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Ta reda på vad som orsakar resonansen. Sannolikt är det dörrsidan som rör sig mot själva dörren. Bästa verkan får du då genom att dämpa mellan dessa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.