|
|
|
|---|---|
|
Ett konstigt fel med min soppa mätare har uppstått. Hade halv tank i bilen härom dagen, tankade då fullt. Men mätaren stor kvar på 30liter, efter flera omstarter med mera går den fortfarande inte upp. Men den har inte fastnat för ner går den. Efter ca 25 mil låg den i botten och har gått neråt som den ska. Tankade fullt idag igen men den ligger kvar på botten. Någon som varit med om detta som vet vad felet kan vara? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dåliga anslutningar till någon av tankgivarna exempelvis. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har kollat kontakten uppe på tanken. Den är det inget fel på, nålen ramlade ned när jag tog lös kontakten när den fortfarande visade 30ltr. Rengorde även kontakten. Får kolla kablarna under locket om ett par dagar då det inte går att öppna med full tank. Innan detta problem har samma problem funnits men bara om nyckeln har stått i läge "1" när jag tankat. Men har sedan visat rätt efter att tändningen stängts av helt. |
|
|
Har nu kollat över kablar mm. under locket, hittar inga fel där, någon som har en idé? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Provat med andra andra tankhalvan också.? Det går att ohmmäta givarna de ska ha 50-70 ohm vid tom tank och 401-415ohm vid full tank. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej! Lite off topic men har du nyligen köpt bilen, i Luleå ? |
|
|
Japp jag kollade över kablar och kontakter vid hålet där pumpen sitter också! Får pröva att ohm mäta, tar man bort kontakten och mäter direkt på stiften? Nej, bilen köptes i utanför Bengtsfors i November! |
|
|
Nu efter att bilen stått stilla ca 2 dygn så fungerar mätaren igen, konstigt. Får se hur länge den vill hänga med den här gången. |
|
|
Okej! Ja det var en till salu i Luleå som dom påstod var chippad till ca 330 hk och den hade även problem med bensinmätaren, men den var överlag en "rishög". |
|
|
Jag har exakt samma problem med min 540ia -00. Den kan gå en vecka med nålen i botten, sedan så plötsligt är de på banan igen. När den trilskas går det längre och längre tid för att den ska börja funka igen. Vad är det för givare som anger soppanivån? är det en flottör, eller är givaren integrerad med bränslepumpen? /M |
|
|
Flottör med kopparbanor som sitter i armaturen i resp tankhalva. Kör testläget i instrumenthuset för att se vilken halva som visar fel. |
|
| Tack för svaret. Det skall jag göra. Vad är lämplig åtgärd om det visar sig att någon av sidorna visar fel? | |
|
Antingen är det fel på någon av de två flottörgivarna (ohm-mät dem som hasso säger), eller så är det något fel/ärg på kablaget till dem, eller så är det fel på instrumenthuset. Jag är inte säker vilken elektrisk komponent som tar emot signalen från givarna och översätter den till hur tanknålen ska visas, men jag tror det är instrumenthuset. |
|
| byta givarna i tanken och kolla över kablarna i tanken. fick göra det på 540n som tråden handlade om. och även på den senaste 540n jag hade nu. | |
|
På min var släpkontakten på vänster sida helt oxiderad, löstes genom att skrapa försiktigt med en skruvmejsel. ___ Min bil: Länk |
|
| Tack för allas råd och erfarenheter. "Instrumenthuset", menas då det framför ratten, där bensinnivåmätaren sitter? | |
|
Japp, det var det jag menade med instrumenthuset. Har också varit med om att släpkontakten (ett variabelt motstånd som glider beroende på hur högt flottören står) varit oxiderad. Misstänker att det har att göra med tankning av etanol, men kan inte säga det helt säkert. |
|
|
Intressant. Nu har jag lite att göra med det. Lokaliserar jag felet låter jag er veta. Tack så länge! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.