|
|
|
|---|---|
| BMW 330 kombi -01a slukar dessa bilar så ofantliga mängder olja eller har jag ett måndags ex som vanligt? | |
|
Vad jag har läst är det inte ovanligt. Jag har nyligen varit på semester med bilen och kört 200 mil ca. Innan jag körde stod mätaren (digital i min bil) på max, men nu står den på 70% av toleransen om 0% är min och 100% är max, skillnaden där emellan är 1 liter. Min tog då ungefär 3dl på 200 mil. När jag köpte bilen hade killen nyligen fyllt på för att bilen varnat, han hade då fyllt en liter. När jag fick den stod den på 80% enligt ovan nämnda sätt att mäta. |
|
| Jag kör ca 1000mil per år och min slukar ca 1 liter olja på den biten. | |
| Skönt att man har en 328 som inte tar en droppe olja mellan servicarna... =) | |
|
Det varierar en del när det gäller oljeförbrukning på M54 motorn. Min bil egen drar just ingen olja alls. Som en första åtgärd kan det vara värt att kontrollera vehusventilationen. Om det är stopp vid den nedre anslutningen (vid oljestickan) fungerar inte dräneringen från oljeseparatorn vilket ger hög oljeförbrukning. |
|
|
Beklagar att jag kastade om orden, "egen bil" skall det vara. |
|
| Min drar inte heller olja mellan servicarna! På gott och ont då jag inte längre har som rutin att kolla detta. | |
|
Tack så mycket för de snabba svaren ska kolla vevhusventilationen nu för min bil SLUKAR olja(men går hur fint som helst och den läcker inte) kan köra typ 250-300 mil innan jag får fylla på typ 8 dl så detta är inte bra Tack igen för era snabba svar. Älskar den här sidan ha de bäst nu alla BMW älskare |
|
|
Min 330 Ci -03 drar också mycket. Typ 8dl på 200 mil. Känns inte ok, så jag måste kolla upp det. Jag har problem med gaspådrag vid låga varv och antar att det kan vara tändspole eller nåt. Detta ska åtgärdas om några veckor. Kan det påverka oljeförbrukningen nåt? |
|
| min 330ci -03 har jag kört nu lite drygt 700mil sen jag handlade den och oljenivån har knappt rört sig på stickan, tyvärr så innebär detta att jag inte allt för ofta kollar men brukar kolla det var 100mil iallfall. och hitills så har jag inte fyllt på olja då den är mitt emellan max och min och legat stadigt där de senaste månaderna. | |
|
Perfekt med hög oljeförbrukning. Bara att fylla på och aldrig nåt slask med gammal olja och funderingar över var man ska göra av den. Praktiserade den lösningen mycket på min Volvo men jag bytte senare motor och blev av med den lyxen. ;) Då fick jag genast två problem att lösa, oljan från gammelbilen som nu inte drog olja samt oljan från den andra bilen vars gamla olja tidigare hälldes ner i motorn på Volvon och försvann... Men är det så enkelt som att det kan bero på ventilationen så ska jag kolla över den på min M54 och se hur den mår. Lär ju vara lite billigare att se över vevhusventilationen än att riva ner motorn. Har de gjort en annan variant av ventilationen eller är det samma "barnsjukdom" på de nya reservdelarna med? Jag trodde att kass vevhusventilation tillhörde V.A.G. ///BMW - Was sonst! |
|
| He en 330 -01. Den har gått 8300 mil och varit inne på fyra servicear under denna tid. Har aldrig själv fyllt olja eller fått något varingsmedd ang detta. Bilen körs visseligen bara sommartid, det kan ju påverka | |
|
Johan E: Nya slangar och cyklon i "cold-climate" utf. är isolerade för att hålla värmen bättre vintertid och förhindra utfällning av kondens som ger "sludge" och frysning. AKN har lite bilder på delarna tror jag. |
|
|
Nja, har kanske länkat till några bilder tidigare. I den här Länk tråden finns en fin bild Länk på hur vevhusventilationen är uppbyggd. Ny cyklon Länk ,hittar inga bilder på fodrade slangar just nu. Sök på Youtube, det finns mer eller mindre kompletta monteringsinstruktioner upplagda. |
|
|
Nu är den ryckiga gången åtgärdad på BMW verkstad. Ventilkåpspackingen läckte så en del tändstift badade i olja, så packningen byttes, alla tändsift och två tändspolar. Kalaset gick på 3145:-. Han nämnde även att det är bra att ha koll på vevhusventilationen om man kör på vintern med bilen. Så nu hoppas jag på att nästa verkstadsbesök blir Insp 2 om ca 370 mil. |
|
|
Cigge83>> Grannen till mig har likadana problem som dig me sin 330 sedan - 01 att den drar betydligt mer olja än vad den skall göra. Åkte till BMW för att kolla upp detta tydligen var det vanligt att just dem modellerna drar lite mer olja så han rekomenderade att köra med M3 oljan..Men enligt mitt tycke så är ja väldigt skepptisk över det svaret man fick från service killen där. Vad jag har märkt så är det flera som har detta problemet. Vore väldigt bra om någon hade svar på detta?..Men själv me min 330 så har jag inte detta problemet.. Mvh Dennis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.