|
|
|
|---|---|
|
Enligt de senaste två besiktningsprotokollen har det varit läckage i stötdämparen höger fram. Nu har jag fått ordentliga vibrationer i bilen, speciellt vid hastigheter mellan 110-130km/h. Har bytt däck och balanserat dem, men vibrationerna är kvar. Har även märkt att det "klonkar" i framvagnen när man kör i små gupp. Gungar jag bilen så hörs det tydligt att det är vid höger framkant det klonkar. Min fundering: Det är ju rätt dyrt med en stötdämpare - ska man chansa och byta den? Finns det något jag kan göra för att ringa in problemet bättre? Det känns som att klonkljudet och vibrationerna hör ihop. /Magnus Bmw 528i -98 Chucken | |
|
Kollat styrleder och styrarmar? Hade samma trubbel på min 530, trodde också det var min dämpare som läckte och var lite halvslut men visade sig vara hjälpstyrarmen. Ta domkraften och hissa bilen fram, rycka i hjulet åt olika håll och känna om det glappar. Om det gör det, försök kika på lederna vilken som glappar. Du kan ju annars prova biltema, kostar väl runt 500kr för en dämpare och se om det blir bättre. |
|
|
Så fort min sambo kommit hem med bilen så ska jag testa det. Hissa upp den och rycka lite i däcket. Kollade som hastigast på www.biltema.se och det såg tyvärr inte ut som om dom hade stötdämpare till E39. Chucken |
|
| Hmm värt att chansa ?? Du har ju faktiskt läckage i dämparna så jag vet inte om det är en "chansning" att byta dom, snarare en nödvändighet. Byt lager och fjädrar också på en gång när du ändå river ner. | |
|
Kan väl också trycka lite på det där med stötdämparens läckage... Har denna nu läkt i två besiktningar(minst 1 år då ca) så ska du börja med att byta stötdämparna fram.. Dom är inte friska, eller den som läker är ju på upphällningen helt klart och då byter man på båda.. Ska du köpa stötdämpare så köp kvalitetsstötdämpare t.ex Sachs el. dylikt...Kostar visserligen en slant(ca 1500kr/st) men då får du tillbaka feelingen som bilen hade från början, dvs som när den var ny.. Sedan om inte det hjälper s.a.s. så går du vidare med felsökningen..Ok, du kan visserligen gå under och börja bända o slita och eventuellt kunna se några uppenbara glapp eller andra defekter nu på studs om du nu vill kolla lite bättre innan du börjar byta stötisarna.. Man ska dock inte börja byta grejor som inte är trasiga/defekta, annat än det som nu verkar vara "det självklara" att börja med..dvs stötdämparna som du VET börjar bli slut.. Mvh Janne. |
|
|
Håller med de två senaste talarna, men byt också fjäderbenslagringarna samtidigt, mina var totalslut när jag bytte dämpare och fjädrar. Köpte mina lager hos Waarwest och betalade 650:- för två stycken. Mvh Peter BMW CS #7097 |
|
|
Anledningen till att jag tvekar till att köpa nya dämpare är priset och för att jag ska sälja bilen. Blir det inte bättre av att byta dämpare så är det för min del bortkastade pengar! :) Men ni nämner fjäderbenslagring.....kan man kolla på något vis om den är dålig? Funderar på att beställa en dämpare på mekonomen idag. Kostar 1800kr. Original från en annan bilfirma istan kostar 2400kr. Chucken |
|
| Meca har fjäderben för 1128 kr/st. | |
|
Hej, Att byta läckande stötdämpare är inte bortkastade pengar. Du lär ändå få dra av kostnaden för detta om du skall sälja bilen. När du sedan har bytt dem så blir det dessutom enklare att sälja den. Har du tittat på Motor Nord? De säljer Bilstein dämpare för 1860:- Skall själv köpa sådana då jag också har läckage i en dämpare. Mvh Håkan |
|
|
En sak till, jag hade samma bekymmer som du och då bytte jag dämpare och klapperstag/stabilisatorstag. Nummer 6 på denna bild: Länk Bli dock inte besviken om vibrationerna inte försvinner helt, på min E39 mildrades de en hel del men försvann inte. Sedan bytte jag de stora bussningarna till främre nedre länkarmarna och då fick jag bort ännu mer vibrationer. |
|
| klonk är vanligt förekommande när dämparna är totalslut också. kan ju vara bra att veta om. Dock kan det för den sakens skull även vara krängningshämmarstag eller styrleder som klonkar. | |
|
Jäklar så bra ni är grabbar! Nu har jag mycket mer koll! Ska kolla upp Bilstein och Meca. Tack! Chucken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.